Polski cukier z Karaibów

W naszym kraju powstaną rafinerie cukru trzcinowego – ustaliła „Rz”. Dzięki projektom za 200 mln zł zamiast imperium buraka cukrowego możemy stać się trzcinowym zagłębiem Europy

Publikacja: 26.03.2009 02:51

autor: Uwe Hermann

autor: Uwe Hermann

Foto: Flickr

Po raz pierwszy od wielu lat Polska wyprodukowała mniej cukru, niż wynoszą krajowe potrzeby. W tym roku zabraknie ok. 250 tys. ton tego surowca i firmy zostaną zmuszone do jego importu.

Podobna sytuacja wystąpiła w innych krajach Unii Europejskiej. W wyniku reformy unijnego rynku produkcja z buraków zmalała o 5,8 mln ton. Tym samym Unia zostanie największym importerem cukru na świecie.

[wyimek]250 tys. ton cukru zabraknie w 2009 roku na polskim rynku. Zakłady chcą inwestować w rafinację cukru trzcinowego[/wyimek]

Koncerny działające w Polsce zdecydowały jednak, że zamiast importować gotowy produkt, taniej będzie zainwestować w rafinerie przerabiające surowy cukier trzcinowy. Największa taka inwestycja rozpoczęła się w Glinojecku. Właściciel tamtejszej cukrowni British Sugar Overseas (BSO) ma dostęp do taniego cukru surowego przez swoją afrykańską spółkę Illovo i firmę zakupową MitraSugar. – I dlatego jako element przyszłej strategii w Europie rozpoczęliśmy budowę instalacji przerobowej cukru surowego w Glinojecku. Możliwości produkcyjne polskiej rafinerii to 200 tys. ton – ujawnia „Rz” Witold Zarębski, dyrektor operacyjny BSO Polska.

BSO może zostać więc drugim największym koncernem cukrowniczym w Polsce, po Krajowej Spółce Cukrowej. Dyrektor Zarębski zaznacza jednak, że dokładna wielkość produkcji będzie ustalana corocznie z uwzględnieniem sytuacji rynkowej. Jeszcze do niedawna koncern myślał o sprzedaży glinojeckiego przedsiębiorstwa i wycofaniu się z Polski. Ale z informacji „Rz” wynika, że żądał zbyt wygórowanej ceny – 130 mln euro. Ta suma uwzględniała już rozpoczęty projekt rafinacji. Sama rafineria jest warta 15 – 30 mln euro – ocenia „Rz”.

Zdaniem ekspertów produkcja cukru trzcinowego w Polsce to bardzo dobre posunięcie. – Taka jest tendencja światowa. Najwięcej nowych rafinerii powstaje na Bliskim Wschodzie – mówi prof. Sławomir Podlaski ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

– Reforma unijnego rynku spowodowała, że nasza kwota produkcji z buraków jest mniejsza niż krajowe potrzeby. Dlatego przerób surowego cukru trzcinowego będzie się opłacał – dodaje Łukasz Chmielewski z zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU).

BSO nie jest pierwszą firmą w Polsce, która inwestuje w cukier trzcinowy. Niemiecki Nordzucker zaczął w ubiegłym roku w Chełmży rafinację surowca sprowadzonego z Karaibów. Firma wyprodukowała 24 tys. ton cukru, w tym roku planuje 35 tys. ton.

Postawienie własnej rafinerii rozważa też niemiecki Pfeifer & Langen (P&L), który ma 16 proc. udziałów w polskim rynku. W ubiegłym roku zmodernizował on kosztem 100 mln zł cukrownię w wielkopolskiej Środzie.

– Sprzedajemy już cukier trzcinowy dla polskich konsumentów, ale nie podjęliśmy jeszcze decyzji o budowie rafinerii – zastrzega Janusz Piorun, przedstawiciel P&L.

Dwa największe koncerny z branży – Krajowa Spółka Cukrowa i Suedzucker, które kontrolują dwie trzecie polskiego rynku, nie planują jak dotąd innej produkcji niż z buraków. KSC była natomiast zainteresowana importem i sprzedażą cukru z zagranicy. Prowadziła na ten temat rozmowy z francuskim koncernem Tereos. Ale w ubiegłym miesiącu w Krajowej Spółce Cukrowej zmieniło się kierownictwo. Nowy zarząd pracuje teraz nad wieloletnią strategią, która zdecyduje o ewentualnych inwestycjach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.kozmana@rp.pl]m.kozmana@rp.pl[/mail]

Po raz pierwszy od wielu lat Polska wyprodukowała mniej cukru, niż wynoszą krajowe potrzeby. W tym roku zabraknie ok. 250 tys. ton tego surowca i firmy zostaną zmuszone do jego importu.

Podobna sytuacja wystąpiła w innych krajach Unii Europejskiej. W wyniku reformy unijnego rynku produkcja z buraków zmalała o 5,8 mln ton. Tym samym Unia zostanie największym importerem cukru na świecie.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca