Mało chętnych na ciężarówki

O ponad jedną trzecią spadła w I kw. sprzedaż pojazdów użytkowych w Europie. Najgorzej sytuacja wygląda w przypadku ciężarówek o masie powyżej 16 ton. Najlepiej jest na rynku autobusów

Publikacja: 25.04.2009 04:46

Rynek pojazdów użytkowych w I kwartale. Polska obroniła ósmą pozycję w Europie. Powiększyliśmy też d

Rynek pojazdów użytkowych w I kwartale. Polska obroniła ósmą pozycję w Europie. Powiększyliśmy też dystans wobec goniących nas Czech. Nasi południowi sąsiedzi zajmują dziewiąte miejsce ze sprzedażą 10,8 tys. sztuk, czyli o 40,1 proc. mniejszą niż przed rokiem.

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 451,1 tys. nowych aut dostawczych, ciężarowych i autobusów zarejestrowano w Europie w I kw. – wynika z opublikowanych w piątek danych stowarzyszenie producentów aut ACEA. Rok temu sprzedaż przekraczała 700 tys. sztuk. W tym roku, w żadnym z państw europejskich, nie było zwyżek sprzedaży.

Spadki wszędzie są dwucyfrowe. W skrajnych przypadkach (Irlandia, Łotwa czy Litwa) przekraczają 75 proc. Na tle naszego regionu Polska wypada najkorzystniej. Sprzedaż przekroczyła 14 tys. sztuk. Jesteśmy nie tylko największym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej, ale też mamy najmniejszy spadek roczny w regionie – 31 proc.

Taki wynik zawdzięczamy segmentowi pojazdów dostawczych (do 3,5 t). Sprzedano ich w I kw. ponad 11,7 tys. sztuk, o 15,5 proc. mniej niż rok temu. Mniejszym spadkiem (15,4 proc.) może się pochwalić jedynie Szwajcaria – rynek o ponad połowę mniejszy od polskiego.

W pozostałych segmentach wypadamy już dużo gorzej. Zwłaszcza w przypadku najpotężniejszych maszyn, czyli ciężarówek powyżej 16 ton. Przez pierwsze trzy miesiące tego roku polskim dilerom udało się sprzedać niewiele ponad

1,5 tys. takich aut. Rok temu było to ponad 5 tysięcy. Efekt jest taki, że w tym segmencie ledwie siedem państw europejskich może się pochwalić jeszcze większymi spadkami. Wśród nich rekordzistą jest Litwa, gdzie rynek zmalał o prawie 94 proc.

Dodajmy, że we wspomnianym segmencie najcięższych samochodów jeden kraj skutecznie oparł się kryzysowi. W Szwajcarii sprzedaż wzrosła o 18,1 proc., do 490 pojazdów.

Maleje natomiast w Europie sprzedaż autobusów i autokarów, czyli segmentu, który najdłużej opierał się kryzysowi. Choć spadek jest tu najmniejszy (po I kw. 19,5 proc.), to jedyny segment, gdzie w marcu spadek był jeszcze większy niż w lutym.

Analitycy bardzo dużą wagę przykładają do badania rynku samochodów użytkowych. Marek Konieczny, partner z firmy Dealer Consulting Group, tłumaczy, że ten segment pierwszy odczuwa spadek, gdy pojawiają się problemy w gospodarce. Firmy ograniczają bowiem swoje inwestycje, także w pojazdy. Z drugiej strony ożywienie gospodarcze też widać najpierw w wynikach sprzedaży właśnie pojazdów użytkowych.

Stąd istotna jest informacja, że w samym marcu spadek sprzedaży samochodów użytkowych w Europie (licząc rok do roku) sięgnął 32,9 proc. Podczas gdy w rekordowym lutym było to 38,7 proc., a w styczniu – 35,6 proc. Marcowa sprzedaż była też najwyższa od października ubiegłego roku.

[i]masz pytanie wyślij e-mail do autora

[mail=m.zwierzchowski@rp.pl]m.zwierzchowski@rp.pl[/mail][/i]

Ponad 451,1 tys. nowych aut dostawczych, ciężarowych i autobusów zarejestrowano w Europie w I kw. – wynika z opublikowanych w piątek danych stowarzyszenie producentów aut ACEA. Rok temu sprzedaż przekraczała 700 tys. sztuk. W tym roku, w żadnym z państw europejskich, nie było zwyżek sprzedaży.

Spadki wszędzie są dwucyfrowe. W skrajnych przypadkach (Irlandia, Łotwa czy Litwa) przekraczają 75 proc. Na tle naszego regionu Polska wypada najkorzystniej. Sprzedaż przekroczyła 14 tys. sztuk. Jesteśmy nie tylko największym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej, ale też mamy najmniejszy spadek roczny w regionie – 31 proc.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!