Po dramatycznych negocjacjach Departamentu Skarbu z wierzycielami Chryslera w ostatnim momencie przed wyznaczonym na czwartkowy wieczór terminem Włosi podpisali porozumienie o przejęciu 20 proc. akcji trzeciego producenta samochodów w USA.
Jednak, aby do tego doszło, Chrysler musiał zbankrutować. Część wierzycieli grała do ostatniego momentu, licząc, że prezydent Barack Obama, który osobiście zaangażował się w ratowanie Chryslera, dorzuci jeszcze coś do 2,25 mld dolarów proponowanych za 6,9 mld długu koncernu. Przeliczyli się. W tej sytuacji Chrysler musiał zostać uznany za bankruta.
– To będzie krótkie, „chirurgiczne” bankructwo, które nie powinno potrwać dłużej niż miesiąc, dwa – mówił w czwartek Obama.
Nowy Chrysler odkupi aktywa starego w zamian za 2 mld dolarów płatności dla wierzycieli. Nowa firma zapewni też finansowanie opieki zdrowotnej dla odchodzących z firmy (4,6 mld w 13 lat). Rząd USA pożyczy Chryslerowi łącznie ponad 10 mld dolarów.
Przesądzone jest odejście Roberta Nardellego, prezesa Chryslera. Wiadomo, że szefem połączonych firm będzie kierujący Fiatem Sergio Marchionne. Nie jest oficjalnie znane nazwisko nowego szefa Chryslera. – Marchionne zazwyczaj otacza się ludźmi, którzy są jeszcze większymi desperatami niż on sam – wskazuje Adam Jones, analityk rynku motoryzacyjnego z banku Morgan Stanley.