Od 1 czerwca klientów biur turystycznych będzie obsługiwać siedem maszyn LOT. W ciągu kolejnych siedmiu miesięcy LOT chce obsłużyć 400 tys. podróżnych i zdobyć 25 proc. rynku. Rejsy czarterowe to jeden z ostatnich segmentów rynku lotniczego, na których przewoźnicy mogą jeszcze zarobić.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2009 roku ruch czarterowy na polskich ruch czarterowy wzrósł o ok. 10 proc.Jeżeli spełnią się przewidywania zarządców portów lotniczych o 40 proc. wzroście ruchu czarterowym w tym roku, obsłużą oni w sumie 3,8 mln osób udających się na wakacje drogą lotniczą. To 1,1 mln osób więcej niż w roku ubiegłym.

Wraz z pasażerami w portach przybywa też przewoźników czarterowych i oferowanych przez nich połączeń.Rekordowy wzrost pasażerów tranzytowych zanotowało katowickie lotnisko (ponad. 30 proc.) — Szacujemy, że w tym roku na wakacje wyleci od nas ok 44 tys. osób, o 11 tys. więcej niż w 2008 roku — podsumowuje Cezary Orzech, rzecznik katowickiego portu.Krakowskie lotnisko obsłużyło w I kw. tego roku o 11 proc. więcej pasażerów czarterowych niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Port w Gdańsku jako jeden z nielicznych stracił udział w tym segmencie rynku. — Obsłużyliśmy o 22 proc. pasażerów czarterowych mniej (ok. 11 tys. osób) — mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska. — Jednak wciągu 12 miesięcy planujemy odprawić 154 tys. osób. czyli tyle samo co w 2008 r. — dodaje. Prawie 8 proc. wzrost czarterowy zanotowało również Okęcie.

Z Krakowa można już na wakacje od tego roku polecieć m.in. z Corendon Airlines, Aurela i Travel Service Airlines. Dwaj pierwsi, z rejsami do Egiptu i Turcji weszli również do Gdańska. W sezonem zimowym na polskim rynku pojawiło się trzech nowych przewoźników czarterowych. Mowa o cypryjskiej Eurocyprii, Aurela Airlines z Litwy oraz Air Italy z Włoch. Latają z Polski do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kenii, Sri Lanki, Egiptu, Meksyku, na Kubę oraz Wyspy Zielonego Przylądka.Polacy najchętniej latają czarterami do Egiptu, Maroka, Tunezji i na Wyspy Kanaryjskie.