Ciężarówki bezskutecznie czekają na klientów

Pojazdy użytkowe. Sprzedaż samochodów o masie pow. 16 ton może spaść w tym roku do poziomu sprzed sześciu lat

Publikacja: 23.06.2009 04:17

W Polsce sprzedaż samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton znacząco sp

W Polsce sprzedaż samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton znacząco spadła.

Foto: Rzeczpospolita

Przewoźnicy drogowi nie mają pieniędzy na zakupy taboru. – W tym roku wszyscy importerzy samochodów ciężarowych sprzedadzą nie więcej niż 6 tys. ciężarówek o masie całkowitej powyżej 16 ton. Cofniemy się do poziomu z 2003 roku – uważa przedstawiciel Scania Polska Paweł Paluch.

W 2008 roku sprzedaż ciężarówek tej klasy sięgnęła niemal 20 tys. Do końca maja wszyscy importerzy sprzedali w Polsce już tylko 2707 takich aut.

Sławomir Kwiatkowski z Mercedes-Benz Polska podkreśla, że choć na rynku dominują obecnie transakcje na pojedyncze ciężarówki, kilku przewoźników wyraziło zainteresowanie zakupem większej liczby aut. Dodaje jednak, że kontrakty będą zapewne podpisane po wakacjach. Jego zdaniem i tak obecny rok nie będzie udany.

Branża nie spodziewa się, aby rynek ruszył po wprowadzeniu w październiku normy czystości spalin Euro 5. Dla przewoźników problemem są niskie stawki za transport, a duża konkurencja między spółkami przewozowymi utrwala tę sytuację.

Paluch dodaje, że zainteresowanie ciągnikami siodłowymi, a więc modelami, które do tej pory były lokomotywą sprzedaży, jest minimalne. – Klienci kupują podwozia budowlane i samochody używane w dystrybucji krajowej – podkreśla Marcin Majak z Renault Trucks. Tomasz Ciesielski z Mercedes-

-Benz Polska wskazuje, że stały jest popyt na podwozia modeli komunalnych, jednak jest to niewielki segment rynku, liczący kilkaset aut rocznie.

Popytu nie zwiększyło nawet drastycznie podniesione myta na niemieckich autostradach. Niemcy pobierają wysokie opłaty od najstarszych samochodów i przewoźnicy wymieniają starsze, z silnikami Euro 1 i Euro 2, na nowsze modele Euro 4, na których oszczędzają ok. 500 euro miesięcznie w stosunku do starych, nieekologicznych wersji.

– Klienci szukają okazji, samochodów z niewielkim przebiegiem – wyjaśnia Paluch. A to odbija się na sprzedaży nowych ciężarówek. – Takich samochodów jest sporo – uważa Artur Sosnowski z MAN. – Place są pełne zwindykowanych samochodów, bo zbankrutowało wielu przewoźników. Ceny przez to znacząco spadły – mówi Sosnowski. Dodaje, że można kupić także nowe samochody, wyprodukowane w 2008 roku. – Mają one atrakcyjne ceny wyliczane po ubiegłorocznym kursie euro, gdy za wspólną walutę płacono 3,5 zł – zaznacza.

Zapasy są nadal dużym problemem dla importerów. – Klienci kupują nowy samochód tylko pod warunkiem odebrania starego, dlatego pod Radzyminem uruchomiliśmy dodatkowy punkt handlujący samochodami z drugiej ręki – wyjaśnia Majak.

Na dodatek klienci szukają modeli, które precyzyjnie spełniają ich oczekiwania. A to wymaga modyfikacji. – Samochody przebudowujemy, jeżeli jest to ekonomicznie uzasadnione – mówi Paluch. Zaznacza, że częściej modyfikacje wprowadzane są do ciężarówek używanych.

W Europie w kwietniu spadek rejestracji samochodów ciężarowych wyniósł – według Europejskiego Zrzeszenia Producentów Samochodowych ACEA – 42,24 proc. Produkująca na rynki Europy i Azji fabryka MAN w Niepołomicach w tym roku zmniejszyła produkcję o połowę w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=r.przybylski@rp.pl]r.przybylski@rp.pl[/mail][/i]

Przewoźnicy drogowi nie mają pieniędzy na zakupy taboru. – W tym roku wszyscy importerzy samochodów ciężarowych sprzedadzą nie więcej niż 6 tys. ciężarówek o masie całkowitej powyżej 16 ton. Cofniemy się do poziomu z 2003 roku – uważa przedstawiciel Scania Polska Paweł Paluch.

W 2008 roku sprzedaż ciężarówek tej klasy sięgnęła niemal 20 tys. Do końca maja wszyscy importerzy sprzedali w Polsce już tylko 2707 takich aut.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku