Samochody Polaków nieduże i wyeksploatowane

Produkcja i sprzedaż nowych aut spadają. Co trzeci samochód zarejestrowany w Polsce ma od 16 do 30 lat

Publikacja: 24.06.2009 05:22

Przy zakupie decyduje cena. Chcąc mieć większe auto, przeciętny Polak decyduje się na używane i z za

Przy zakupie decyduje cena. Chcąc mieć większe auto, przeciętny Polak decyduje się na używane i z zagranicy.

Foto: Rzeczpospolita

Produkcja samochodów w Polsce pomiędzy styczniem a majem 2009 roku spadła o 21 proc. – informuje opublikowany wczoraj raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To efekt drastycznego spadku sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej i w konsekwencji załamania polskiego eksportu. Za granicę trafia 97 proc. wyprodukowanych w Polsce aut.

Równie kiepsko wygląda sprzedaż krajowa. Choć do maja z salonów wyjechało 142 tys. nowych samochodów, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej, to blisko 18 proc. z nich trafiło za granicę. Głównie do Niemiec, których obywatele korzystają z rządowych dopłat za złomowanie starych pojazdów.

Jedyną pozytywną informacją jest zwiększenie produkcji autobusów – w pierwszym kwartale o ponad tysiąc. To blisko 33-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Za to dramatycznie przedstawia się sprzedaż nowych ciężarówek. Liczba chętnych na taki zakup stopniała o 64 proc. W dodatku o ile w drugiej połowie ubiegłego roku zakupowa bessa dotykała głównie samochody największe, o masie powyżej 16 ton, to teraz coraz szybciej suną w dół wyniki sprzedaży samochodów dostawczych.

Kryzys dotykający branżę zmniejszył szanse na poprawę jakości samochodów jeżdżących po polskich drogach. Liczba rejestracji nowych samochodów spadła bowiem o 16 proc. A samochody Polaków są wiekowe. Zaledwie co dziesiąty ma mniej niż pięć lat, co trzeci liczy od 16 do nawet 30 lat.

To zdecydowanie gorzej niż średnia unijna. Jeżeli w UE mniej niż jedna trzecia aut ma więcej niż 10 lat, w Polsce – aż dwie trzecie. Nic dziwnego: jeśli w rekordowym dla polskiej motoryzacji roku 2008 zarejestrowano prawie 1,5 mln samochodów, zaledwie co czwarty był nowy. Pozostałe auta były używane i sprowadzone w ramach prywatnego importu. Większość stara i mocno wyeksploatowana. 

Polscy kierowcy preferują samochody małe i kompaktowe: w całym kraju zarejestrowanych jest ponad 6 mln aut o masie do 1,4 tys. kg. Większość ma silniki benzynowe. Zaledwie co szósty to diesel, choć udział w sprzedaży tych ostatnich z roku na rok się zwiększa. Według wczorajszego raportu Samaru najchętniej kupowanymi nowymi samochodami są Skody Octavia i Fabia, następnie Volkswagen Golf, Toyota Yaris i Fiat Punto.

Raport PZPM wskazuje, że mimo kryzysu branża motoryzacyjna pozostaje kluczowa dla gospodarki i budżetu. W 2008 roku Polacy zapłacili ok. 42 mld zł podatków od paliw.

Produkcja samochodów w Polsce pomiędzy styczniem a majem 2009 roku spadła o 21 proc. – informuje opublikowany wczoraj raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To efekt drastycznego spadku sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej i w konsekwencji załamania polskiego eksportu. Za granicę trafia 97 proc. wyprodukowanych w Polsce aut.

Równie kiepsko wygląda sprzedaż krajowa. Choć do maja z salonów wyjechało 142 tys. nowych samochodów, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej, to blisko 18 proc. z nich trafiło za granicę. Głównie do Niemiec, których obywatele korzystają z rządowych dopłat za złomowanie starych pojazdów.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej