Banderole hamują sprzedaż

Dzięki przepisom, które weszły w życie 1 lipca, branża tytoniowa miała wyjść z impasu. Tymczasem hurtownie i sklepy nie chcą handlować papierosami ze starymi banderolami

Publikacja: 07.08.2009 03:34

Banderole hamują sprzedaż

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Dzięki przepisom, które weszły w życie 1 lipca, branża tytoniowa miała wyjść z impasu. Dziś firmy tytoniowe przyznają, że sytuacja jest wciąż patowa.

– Producenci nadal mają zapasy ze starymi znakami akcyzy, a co gorsza, nie mogą ich sprzedać – mówi Krzysztof Kępiński, kierownik ds. relacji z rządem w British American Tobacco, firmie numer trzy na rynku tytoniowym.

Problemy branży zaczęły się pod koniec 2008 r. Tuż po tym, jak największe firmy zrobiły zapasy przed kolejną podwyżką akcyzy, zmieniły się przepisy dotyczące banderol. Zgodnie z regulacjami papierosy ze starym znakiem akcyzowymi mogły być w obrocie tylko do końca czerwca 2009 r. Od 1 lipca papierosy ze starymi znakami mogą trafiać do sklepów po warunkiem naklejenia na nie tzw. banderoli legalizacyjnej za 1,3 zł.

Perspektywa dodatkowych wydatków powodowała, że hurtownicy i sprzedawcy już wczesną wiosną ograniczyli niemal do zera zakupy papierosów ze starymi znakami akcyzy. Do ich kupowania miał zachęcić zapis nowelizacji ustawy akcyzowej z czerwca 2009 r. mówiący, że koszty naklejania banderol legalizacyjnych można przerzucić na konsumentów.

Przepisy weszły w życie, a hurtownie i sklepy nadal nie chcą kupować od producentów papierosów ze starymi znakami. Odmawiają nawet wtedy, gdy to koncerny biorą na siebie koszt naklejenia banderoli legalizacyjnej. Tłumaczą, że palacze w Polsce przyzwyczaili się, że cena papierosów jest wydrukowana na paczce. – Tymczasem ceny z doliczoną banderolą legalizacyjną nie ma na opakowaniu, co może prowadzić do nieporozumień – uważa Hubert Zawadzki, rzecznik Philip Morris Polska, lidera rynku papierosów.

Koncerny tytoniowe są przekonane, że nowe przepisy przyniosłyby większe efekty, gdyby Ministerstwo Finansów przeprowadziło akcję informacyjną na temat banderol legalizacyjnych. Jednak Witold Lisicki z resortu finansów wyjaśnił ”Rz”, że ministerstwo nie planuje uświadamiać ani sprzedawców, ani palaczy.

Imperial Tobacco, wicelider polskiego rynku papierosów, wziął sprawy w swoje ręce i w ubiegłym miesiącu zamieścił ogłoszenia w prasie. Tłumaczy w nich, że ”w punktach sprzedaży dostępne są papierosy z banderolą legalizacyjną, które są pełnowartościowym produktem”.

Z szacunków ”Rz” wynika, że w magazynach firm tytoniowych może być nawet ok. 8 mld papierosów ze starymi znakami akcyzy.

Przedstawiciele branży zwracają uwagę, że zamieszanie z banderolami pogłębia spadek sprzedaży legalnych papierosów. W pierwszej połowie 2009 r. popyt na nie się skurczył, według różnych szacunków o 13, do 20 proc.

W nowelizacji tegorocznego budżetu resort finansów zakłada, że do kasy państwa trafi 14,4 mld zł z akcyzy od wyrobów tytoniowych. Wcześniej szacowało, że firmy tytoniowe przekażą do budżetu ok. 17 mld zł. Mimo podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe w styczniu 2009 r. aktualne założenia resortu są niższe od planów z ubiegłego roku. Wówczas zakładał on, że wpływy do budżetu wyniosą w 2008 r. 14,9 mld zł. Ostatecznie sięgnęły 13,5 mld zł.

Koncerny szukają kolejnego wyjścia z sytuacji. – Mamy nadzieję, że okaże się nim nadrukowywanie na opakowaniu drugiej ceny z doliczoną opłatą legalizacyjną. Jest to jasny sygnał przede wszystkim dla konsumentów – uważa Krzysztof Kępiński. British American Tobacco już zaczął nadrukowywać drugą cenę na paczki. Philip Morris Polska i Imperial Tobacco nie zdradziły nam, czy pójdą w ślady konkurenta.

Dzięki przepisom, które weszły w życie 1 lipca, branża tytoniowa miała wyjść z impasu. Dziś firmy tytoniowe przyznają, że sytuacja jest wciąż patowa.

– Producenci nadal mają zapasy ze starymi znakami akcyzy, a co gorsza, nie mogą ich sprzedać – mówi Krzysztof Kępiński, kierownik ds. relacji z rządem w British American Tobacco, firmie numer trzy na rynku tytoniowym.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca