Finanse wszystkich biur turystycznych zostaną dokładnie prześwietlone, a firmy o słabej kondycji i złej reputacji nie będą mogły działać na polskim rynku. W przyszłym tygodniu takie propozycje zmian w przepisach zostaną złożone w Ministerstwie Sportu i Turystyki – dowiedziała się „Rz”. Polska Izba Turystyki (PIT) właśnie konsultuje projekt nowelizacji ustawy o usługach turystycznych z touroperatorami i prawnikami.
[wyimek]7,6 mln Polaków wyjechało w ub. roku za granicę. W tym roku wyjedzie o 600 tys. mniej [/wyimek]
Jeśli zmiany wejdą w życie, na rynku usług turystycznych dojdzie do prawdziwej rewolucji. PIT forsuje rozwiązanie radykalne: utworzenie obowiązkowego dla wszystkich podmiotów Funduszu Zabezpieczeń Turystycznych (FZT), który ma nie tylko zrzeszać, ale także weryfikować bieżącą działalność organizatorów wypoczynku. Gdy któryś zbankrutuje, FZT będzie zwracał pieniądze za niezrealizowane wycieczki.
Określi także warunki, na jakich firmy turystyczne będą mogły do niego przystępować, a więc w praktyce uzyskiwać zgodę na działalność. Jednym z nich byłyby audyty finansowe. Są propozycje, by taką weryfikacją obejmować finanse każdej z firm nawet do trzech lat wstecz.
– Musimy tak zadbać o dobór, by nie osłabić Funduszu na początku jego działalności. Trzeba wyeliminować z rynku firmy słabe i o złej reputacji – twierdzi prezes PIT Jan Korsak.