Przeprowadzki, rozwody i nadzieje

Obecny kryzys nie zmieni w dużym stopniu światowej motoryzacji. Nie przyniesie głębokiej restrukturyzacji, która zdaniem ekonomistów jest niezbędna

Aktualizacja: 16.09.2009 21:59 Publikacja: 16.09.2009 17:58

63. Motor Show we Frankfurcie

63. Motor Show we Frankfurcie

Foto: AFP

We Frankfurcie widać ruchy pozorne. Jedne firmy się łączą, drugie rozstają. Ale auta, jakie wystawiają wyglądają najczęściej tak samo, jak przed kryzysem.

Największy kontrast stanowią połączone stanowiska Chryslera i Grupy Fiata. Włosi pokazują nieduże ekologiczne pojazdy, albo imponujące sportowe Maserati i Ferrari, a także Alfy Romeo i Lancie, którymi mają nadzieję zaatakować i zdobyć amerykański rynek. Chrysler tradycyjnie duże masywne pojazdy z kultowym Jeepem Wranglerem na czele. Prezes Fiata, Lorenzo Sistino zapewnił "Rzeczpospolitą", że "wszystkie modele Chryslera bardzo mu się podobają".

I wszystkimi miał już okazję się przejechać. Na temat planów Fiata dla Chryslera nikt z Włochów nie chce mówić. Sergio Marchionne, prezes całej Grupy w ciągu najbliższych 10 dni ma przedstawić radzie nadzorczej i zarządowi swoją strategię. — Potem będą gotowy do rozmów - obiecał. To drugi po Carlu-Peterze Forsterze prezes koncernu, który stara się mówić jak najmniej. Niechętnie przyznał tylko, że restrukturyzacja Chryslera okazała się znacznie trudniejsza, niż tego oczekiwał.

[srodtytul]Renault wierzy w prąd[/srodtytul]

Nie zmienił się natomiast prezes Renaulta/Nissana Carlos Ghosn. Wielki showman chętnie pozował fotoreporterom wsiadał do swoich samochodów, reklamując przede wszystkim Renaulta Fluence, którego Francuzi pokazali po raz pierwszy właśnie we Frankfurcie. Fluence ma być pierwszym masowo produkowanym autem elektrycznym, a jego sprzedaż ma zacząć się od Danii i Izraela, tak aby w roku 2016 po drogach jeździło już 100 tys. tych pojazdów. Renault współpracuje w tym projekcie z amerykańskim Better Place, który ma przygotować całą infrastrukturę niezbędną do ładowania akumulatorów elektrycznych pojazdów.

Swoich sił w autach z napędem elektrycznym próbuje także Toyota, która pokazała we Frankfurcie podłączonego do gniazdka Priusa. Toyota jest liderem na rynku aut hybrydowych, od 12 lat, kiedy pierwszy Prius wyjechał na drogę w Japonii sprzedała już 2 mln aut o napędzie mieszanym.

Saab wyemigrował daleko od Opla. Stoiska General Motors nie ma wcale. Chevrolet wystawia swoje auta w oddzielnym budynku, aby udowodnić swoją niezależność. Tę markę ominęły wstrząsy wywołane bankructwem General Motors. Oficjalnie pracownicy mówią, że w ich funkcjonowaniu nic się nie zmieniło. Przyznają, że mogło być inaczej, ale na szczęście związali się z marką, która została do Europy sprowadzona dopiero kilka lat temu, więc cała struktura była budowana od zera i oszczędna. Pierwsze auto — chevrolet spark sprzedawany na rynku europejskim pochodził z FSO. Projekt auta przygotował słynny Giugiaro z Italdesign. Wcześniej odrzucił go Fiat, który nie chciał, żeby tak wyglądała nowa „500”.

[srodtytul]Pozytywne emocje[/srodtytul]

— Te przeprowadzki po wystawowych halach niewiele zmieniają sytuację w światowej motoryzacji- uważa Michael Tyndal z Nomura International. — Branża nie skorzystała z jedynej okazji, jaka zdarza się na dziesięciolecia i dostosowania mocy do popytu — dodaje. — W jej ratowanie zaangażowały się rządy kilku europejskich krajów, w efekcie kryzys się skończy, a my będziemy mieli tyle samo producentów, co przed kryzysem i zapewne tyle samo marek samochodowych. To nie ma najmniejszego sensu — narzekał Tyndal.

Kryzys nie zmieni firm globalnych, którymi pozostały Volkswagen, Ford i Toyota. Producenci tną koszty i coraz ściślej ze sobą współpracują. Wspólne komponenty można znaleźć w autach Fiata, BMW, Daimlera, Renaulta i PSA Peugeota Citroena. — To akurat ma sens. Nowoczesne technologie są bardzo kosztowne- dodaje Tyndal, który uważa, że alians Fiata z Chryslerem nie jest ostatnim w tym roku na rynku.

Jakiekolwiek fuzje z innym koncernem motoryzacyjnym kategorycznie wyklucza Ian Robertson, wiceprezes BMW. —Nie wierzę w to, że — jak mówi Sergio Marchionne — aby przeżyć trzeba produkować ponad 5 mln aut rocznie — powiedział "Rzeczpospolitej". Dodał, że nie wyobraża sobie sytuacji, aby BMW miało z jakimkolwiek innym producentem dzielić się swoimi płytami podłogowymi. — To nasz patent i tak zostanie-zapewnia. Marchionne też już pogodził się z tym, że nie dojdzie do związku z Ople, na który miał nadzieję. — Ta sprawa jest już dla mnie zamknięta -powiedział wczoraj.

Producenci chcą zainteresować publiczność także starymi modelami, z których wywodzi się ich historia. Opel pokazał starego Kadetta, takiego samego jak wywieziony przez Rosjan, na bazie którego po "ulepszeniach" powstały Moskwicze. To ciekawy początek związku z rosyjskim Gazem. Volkswagen szczyci się farbkowo-niebieskim Trabantem. To auto nadal budzi emocje,tym razem bardzo pozytywne.

[i]Danuta Walewska z Frankfurtu[/i]

We Frankfurcie widać ruchy pozorne. Jedne firmy się łączą, drugie rozstają. Ale auta, jakie wystawiają wyglądają najczęściej tak samo, jak przed kryzysem.

Największy kontrast stanowią połączone stanowiska Chryslera i Grupy Fiata. Włosi pokazują nieduże ekologiczne pojazdy, albo imponujące sportowe Maserati i Ferrari, a także Alfy Romeo i Lancie, którymi mają nadzieję zaatakować i zdobyć amerykański rynek. Chrysler tradycyjnie duże masywne pojazdy z kultowym Jeepem Wranglerem na czele. Prezes Fiata, Lorenzo Sistino zapewnił "Rzeczpospolitą", że "wszystkie modele Chryslera bardzo mu się podobają".

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?