Małe firmy coraz bardziej obawiają się o przyszłość niż duże

Powiększają się różnice w nastrojach i prognozach sytuacji gospodarczej wśród przedsiębiorców. Im większa firma, tym więcej optymizmu

Publikacja: 23.10.2009 04:28

Chociaż firmy wciąż się obawiają najbliższej przyszłości, to ich oceny powoli stają się mniej pesymi

Chociaż firmy wciąż się obawiają najbliższej przyszłości, to ich oceny powoli stają się mniej pesymistyczne.

Foto: Rzeczpospolita

Bez względu na to, jakiego typu działalność gospodarczą prowadzą firmy (przetwórstwo przemysłowe, handel czy usługi), im mniejsze jest przedsiębiorstwo, tym jego szefowie gorzej oceniają najbliższe miesiące – wynika z najnowszego badania koniunktury GUS. Większymi optymistami są firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym i usługami niż handlowe czy budowlane.

Jednak ekonomiści zwracają uwagę, że dane, jakie podał GUS, nie są „odsezonowane”, trudno więc je komentować. – Musimy poczekać na te, w których wyklucza się różnice sezonowe – przyznaje Maciej Krzak, ekonomista Fundacji CASE. Zwraca jednak uwagę, że w ostatnich miesiącach dane uwzględniające różnice sezonowe były gorsze od tych pierwszych, choć od kilku miesięcy widać stopniową poprawę.

– Z danych odsezonowanych wynika, że sytuacja poprawia się także w handlu i usługach – uważa Radosław Bodys, ekonomista Merrill Lynch. – W handlu detalicznym wskaźnik koniunktury oscyluje wokół średniej wartości z ostatnich lat.

Z wstępnych danych GUS wynika, że w ciągu miesiąca 17 proc. firm odczuło poprawę, a 19 proc. – pogorszenie kondycji. Sytuacja pozostałych nie uległa zmianie. O swoją przyszłość najbardziej boją się małe sklepy, które wciąż mają zbyt duże zapasy towarów. Więksi przyznają, że odnotowują jedynie mniejsze spadki sprzedaży. Mikrofirmy częściej niż duże sieci zastanawiają się nad redukcją zatrudnienia.

Najbardziej optymistycznie szacują swoją sytuację firmy handlujące sprzętem gospodarstwa domowego, odzieżą oraz obuwiem oraz żywnością.

Oceny koniunktury w usługach też są zróżnicowane, ale tu istnieją różnice w kategoriach usług. Najbardziej optymistyczne opinie zgłaszają przedsiębiorcy z branży finansowej i ubezpieczeniowej, najgorsze z sekcji usług transportowych czy gospodarki magazynowej. Narzekają też osoby działające w gastronomii czy w usługach związanych z zakwaterowaniem.

Za to firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym, gdzie sytuacja co piątej firmy poprawiła się, a pogorszyła się 19 proc., przyznają, że mają więcej zamówień krajowych. Jednak nie są to tak duże zamówienia, by poprawiło się wykorzystanie mocy produkcyjnych, teraz wynosi ono 73 proc., a rok temu 79 proc. Najbardziej negatywnie swoją koniunkturę oceniają producenci: odzieży, metali, maszyn i sprzętu transportowego. Najlepiej producenci leków, papieru, artykułów spożywczych oraz napojów.

Firmy budowlane są mniej optymistycznie niż przed miesiącem, spodziewają się mniejszych zamówień. Przyznają też, że mają trudności w terminowym regulowaniu zobowiązań

Bez względu na to, jakiego typu działalność gospodarczą prowadzą firmy (przetwórstwo przemysłowe, handel czy usługi), im mniejsze jest przedsiębiorstwo, tym jego szefowie gorzej oceniają najbliższe miesiące – wynika z najnowszego badania koniunktury GUS. Większymi optymistami są firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym i usługami niż handlowe czy budowlane.

Jednak ekonomiści zwracają uwagę, że dane, jakie podał GUS, nie są „odsezonowane”, trudno więc je komentować. – Musimy poczekać na te, w których wyklucza się różnice sezonowe – przyznaje Maciej Krzak, ekonomista Fundacji CASE. Zwraca jednak uwagę, że w ostatnich miesiącach dane uwzględniające różnice sezonowe były gorsze od tych pierwszych, choć od kilku miesięcy widać stopniową poprawę.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?