Reklama

Okocim walczy z Żywcem o rynek portera

Browary wprowadzają nowe produkty mimo kryzysu. Do sklepów wraca ciemne piwo warzone przez Carlsberg Polska

Publikacja: 10.11.2009 12:44

Okocim walczy z Żywcem o rynek portera

Foto: Flickr

— W ostatnich latach okocim porter produkowany był głównie na eksport. Teraz wraca na polski rynek — informuje Dariusz Deszczka, senior brand manager marki okocim w Carlsberg Polska, trzecim graczu na polskim rynku piwa.

Ciemna odmiana okocimia o ponad 100 — letniej historii pojawi się na rynku w tym miesiącu. Carlsberg zamierza ją wprowadzić do największych sieci.

Do tej pory w niszy piw ciemnych dominowała grupa Żywiec, wicelider polskiego rynku piwa. Firma ta produkuje markę żywiec porter. Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy grupy Żywiec zwraca uwagę na przewagę, którą marka jego firmy ma nad produktem konkurencji. Podkreśla on m.in., że receptura żywca portera ma 128 lat i jest najstarszą recepturą polskiego piwa. Ponadto ciemne piwo Żywca leżakuje do 120 dni. Carlsberg nie zdradza, jaką pozycję chciałby zająć w segmencie piw ciemnych. Rozgłos marce przyniosło już odkrycie dokumentu — najprawdopodobniej aktu kapitulacji twierdzy Modlin — w butelce okocimskiego portera. O sprawie zrobiło się głośno we wrześniu tego roku.

Jasny okocim powrócił na polski rynek w lutym tego roku po pięciu latach przerwy. Wycofanie Okocimia jasnego pełnego ze sklepów i zaprzestanie jego promocji w 2003 r. było wielokrotnie krytykowane przez znawców branży piwnej. Rezygnując z tej wersji marki Carlsberg zdecydował się na rozwijanie sprzedaży okocimia mocnego. W 2008 r. sprzedaż tej marki w ujęciu ilościowym zwiększyła się na o 16 proc. Okocim jasny walczy o pozycję w segmencie piw premium. Ich udział w całym rynku piwa wynosi ok 25 proc. Mocne pozycje mają w nim już marki konkurentów Carlsberga: lech produkowany przez lidera rynku Kompanię Piwowarską oraz żywiec.

Wprowadzając ponownie okocim na rynek Carlsberg zaprzeczył, że powrót marki ma jakikolwiek związek ze spadkiem sprzedaży piw tej firmy w 2008 r. Należąca do duńskiego koncernu spółka nie podaje, jakie udziały rynkowe udało się w ciągu ostatnich miesięcy zdobyć marce okocim. Melania Popiel, rzecznik prasowy Carlsberga wyjaśnia jedynie, że biorąc pod uwagę kryzys, a także dużą konkurencję na rynku, firma jest zadowolona z wyników.

Reklama
Reklama

Producenci piwa mają za sobą najsłabsze półrocze od 1989 roku. Od stycznia do czerwca 2009 r. sprzedali 15,9 mln hl piwa, o 12, 5 proc. mniej niż przed rokiem. Najsłabszy dla browarów był czerwiec. Polacy kupili wówczas niecałe 3,1 mln hl piwa, o 18,3 proc. mniej niż przed rokiem. Branża szacuje, że w ciągu całego 2009 roku sprzedaż piwa może spaść o 8 proc.

— W ostatnich latach okocim porter produkowany był głównie na eksport. Teraz wraca na polski rynek — informuje Dariusz Deszczka, senior brand manager marki okocim w Carlsberg Polska, trzecim graczu na polskim rynku piwa.

Ciemna odmiana okocimia o ponad 100 — letniej historii pojawi się na rynku w tym miesiącu. Carlsberg zamierza ją wprowadzić do największych sieci.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama