Klienci łapani w pułapkę

Publikacja: 27.11.2009 03:13

Andrzej Falkowski, psycholog, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

Andrzej Falkowski, psycholog, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Linie lotnicze z całego świata łącznie mają biliony niewykorzystanych mil lotów w programach lojalnościowych. Dlaczego w ogóle korzystamy z takich programów?[/b]

[b]Andrzej Falkowski, psycholog, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej:[/b] To wynika z naszej natury. Chcemy dostać najlepszy produkt albo usługę i w jak najbardziej korzystny dla nas sposób wydać pieniądze. A firmy obiecują nam dodatkowe korzyści, jeśli wybierzemy daną ofertę. W ten sposób jesteśmy łapani w pułapkę. Po pewnym czasie przestajemy zwracać uwagę na to, że mamy jednak szerszy wybór. Wchodzimy w zachowania nawykowe, automatyczne. Stajemy się mniej wrażliwi na produkty innych firm.

[b]I dlatego nie rezygnujemy z programu, choć nie w pełni z niego korzystamy.[/b]

Trudno nam zrezygnować z uczestnictwa w takim programie, gdyż boimy się potencjalnej utraty korzyści, jaką daje pozostanie lojalnym wobec danego produktu czy marki.

[b]W jakich branżach ta strategia sprawdza się najlepiej?[/b]

We wszystkich branżach, gdzie się coś sprzedaje. W tych, gdzie klientem jest osoba średnio wykształcona i starsza, ponieważ najbardziej podatne na tego typu mechanizmy są osoby konserwatywne w swoich zachowaniach. U takich osób zauważa się mniejszą chęć poszukiwania nowych wrażeń. Dlatego wśród młodzieży ta strategia jest mniej skuteczna.

[b]A czy są różnice w skuteczności programów lojalnościowych między Zachodem a Polską?[/b]

Nie, bo mechanizmy psychologiczne są takie same. Tylko że u nas firmy nadal bardziej zabiegają o nowego klienta niż o utrzymanie już pozyskanego.

[b]Rz: Linie lotnicze z całego świata łącznie mają biliony niewykorzystanych mil lotów w programach lojalnościowych. Dlaczego w ogóle korzystamy z takich programów?[/b]

[b]Andrzej Falkowski, psycholog, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej:[/b] To wynika z naszej natury. Chcemy dostać najlepszy produkt albo usługę i w jak najbardziej korzystny dla nas sposób wydać pieniądze. A firmy obiecują nam dodatkowe korzyści, jeśli wybierzemy daną ofertę. W ten sposób jesteśmy łapani w pułapkę. Po pewnym czasie przestajemy zwracać uwagę na to, że mamy jednak szerszy wybór. Wchodzimy w zachowania nawykowe, automatyczne. Stajemy się mniej wrażliwi na produkty innych firm.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?