InterRegio nie wraca na trasy

Ani złotówki nie dostał w ostatnich dniach zarządca torów od Przewozów Regionalnych

Publikacja: 06.05.2010 04:04

Zaległości w płatnościach InterRegio i Intercity na rzecz PKP Linie Kolejowe, w obu przypadkach prze

Zaległości w płatnościach InterRegio i Intercity na rzecz PKP Linie Kolejowe, w obu przypadkach przekraczają dwumiesięczne zobowiązania

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

Chaos na kolei trwa – na tory wciąż nie jest wpuszczanych 47 pociągów międzywojewódzkich Przewozów Regionalnych. Nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja miała się niedługo zmienić. – Zaczniemy rozmawiać, kiedy spółka zacznie spłacać swoje bieżące zobowiązania – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Wynoszą one obecnie ok. 106 mln zł.

Z powodu długów za korzystanie z torów PKP PLK nie zgodziła się obsługiwać 48 pociągów samorządowego przewoźnika. Wszystkie to popularne składy Interregio. Wczoraj na tory wróciło jedno połączenie – z Poznania do Olsztyna. – Ten pociąg jest współfinansowany przez marszałków – wyjaśnia Piotr Olszewski, rzecznik przewoźnika.

PKP PLK, spółka zarządzająca polskimi torami, zażądała od dwóch zadłużonych przewoźników – Przewozów Regionalnych i siostrzanej spółki Polskich Kolei Państwowych, czyli PKP InterCity, ograniczenia pracy eksploatacyjnej o ok. 13 proc. Zmiany w rozkładzie jazdy przewoźnika z grupy PKP mają nastąpić od 15 maja. Wtedy też na wprowadzenie zmian mają szansę Przewozy Regionalne.

– Jeżeli przewoźnicy poproszą o więcej czasu, damy im go. Nie przywiązujemy się też do ograniczenia pracy o 13 proc. – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.

Operator polskich torów liczy, że przewoźnicy skoordynują nowe rozkłady jazdy. – W zeszły czwartek wysłaliśmy propozycję ograniczenia pracy przewozowej o ok. 8 proc. Na liście znajduje się ok. 200 pociągów. Dalsze cięcia będą uzależnione od tego, jaką listę przedstawi PKP InterCity – mówi Piotr Olszewski, rzecznik PR.

Jak mówią władze PKP PLK, zatrzymanie pociągów to ostateczność. Spółka jest na granicy wypłacalności. – 10 maja powinniśmy wypłacić pensje, to koszt 120 mln zł – mówi Szafrański. PKP PLK nie ma też pieniędzy na utrzymanie torów. Powinna miesięcznie wydawać na ten cel 150 mln zł. Wydaje ok. 70 mln zł. Im gorszej jakości będą tory, tym pociągi będą po nich wolniej jeździć, a firma będzie dostawać mniej pieniędzy od przewoźników na ich utrzymanie.

– W skali roku na utrzymanie torów, tak by nie pogarszał się ich stan, mamy do dyspozycji teoretycznie 1,6 mld zł. To zaledwie 30 proc. naszych potrzeb – mówi Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Dodatkowe 1,6 mld zł rocznie to koszt prowadzenia ruchu i zarządzania. Na to składają się przewoźnicy, płacąc za dostęp do torów. – Nie możemy wypowiadać się na temat oszczędności w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdyż budżet na ten rok nie został jeszcze przyjęty – powiedział prezes Szafrański, zapytany o cięcie kosztów w firmie.

Chaos na kolei trwa – na tory wciąż nie jest wpuszczanych 47 pociągów międzywojewódzkich Przewozów Regionalnych. Nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja miała się niedługo zmienić. – Zaczniemy rozmawiać, kiedy spółka zacznie spłacać swoje bieżące zobowiązania – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Wynoszą one obecnie ok. 106 mln zł.

Z powodu długów za korzystanie z torów PKP PLK nie zgodziła się obsługiwać 48 pociągów samorządowego przewoźnika. Wszystkie to popularne składy Interregio. Wczoraj na tory wróciło jedno połączenie – z Poznania do Olsztyna. – Ten pociąg jest współfinansowany przez marszałków – wyjaśnia Piotr Olszewski, rzecznik przewoźnika.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca