Fiat i Opel ciągną w górę rynek aut

W kwietniu fabryki w Tychach, Gliwicach, Poznaniu i Warszawie wyprodukowały 81,4 tys. samochodów

Publikacja: 17.05.2010 03:08

Fiat i Opel ciągną w górę rynek aut

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Zdecydowanie najwięcej, bo 53,3 tys. samochodów, wyjechało z fabryki Fiat Auto Poland (FAP). Produkcja zakładu po czterech miesiącach sięgnęła 219,4 tys. sztuk, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 13,9 proc. – To rekordowe cztery miesiące, w dodatku w porównaniu z najlepszym w historii fabryki rokiem 2009 – zaznacza rzecznik FAP Bogusław Cieślar.

[srodtytul]Rośnie eksport[/srodtytul]

Wysoką dynamikę produkcji udało się utrzymać mimo wygaszania w Europie programów dopłat złomowych. Mocno premiowały one Fiata jako producenta małych aut. Choć nawet bez nich eksport tyskiej fabryki wzrósł w pierwszych czterech miesiącach roku o 9,5 proc.: z ok. 155 tys. sztuk w ubiegłym roku do ponad 170 tys. obecnie.

Czy Fiat utrzyma to tempo? Z każdym miesiącem będzie mu trudniej. Część tegorocznej produkcji to jeszcze efekt zamówień ubiegłorocznych, a w drugiej połowie roku może spaść popyt na pandę (blisko połowa ubiegłorocznej produkcji fabryki), bo w przyszłym roku z zakładów pod Neapolem ma wyjechać nowa generacja auta. Na dodatek przed końcem maja Fiat pożegna się z produkowanym od 13 lat modelem 600. Dopiero w przyszłym roku dojdzie nowy samochód: lancia ypsilon, której produkcja miałaby sięgnąć 100 tys. sztuk rocznie. Choć niewykluczone, że na lancii wcale się nie skończy.

[wyimek][srodtytul]304 tysiące[/srodtytul] aut wyjechało z polskich fabryk w okresie styczeń – kwiecień[/wyimek]

Kryzys definitywnie skończył się w Oplu. W kwietniu z fabryki w Gliwicach wyjechało 12,2 tys. samochodów, o 51 proc. więcej niż rok wcześniej. To zasługa astry IV – 9670 szt., obok której wyprodukowano jeszcze 983 szt. astry III sedan oraz 1533 szt. zafiry. Choć ta ostatnia od początku wakacji będzie już produkowana wyłącznie w Niemczech, to w Gliwicach produkcja i tak jeszcze się zwiększy.

– Na maj zaplanowaliśmy wyprodukowanie 14,1 tys. samochodów, a na czerwiec 16,6 tys. – powiedział „Rz” szef gliwickiej fabryki Andrzej Korpak. Będzie to efektem uruchomionej przed tygodniem, po blisko półtorarocznej przerwie, trzeciej zmiany. Dzięki temu już w drugim tygodniu czerwca z taśm będzie w każdej godzinie zjeżdżało 35 aut. – Zakładamy, że w 2010 roku wyprodukujemy ponad 162 tys. samochodów – dodaje Korpak. W ubiegłym roku zakład wyprodukował niecałe 95 tys.

[srodtytul]Jaka przyszłość FSO[/srodtytul]

Co z pozostałymi producentami samochodów obecnymi w Polsce? Zakłady Volkswagena w Poznaniu w kwietniu wyprodukowały 11,1 tys. samochodów. Zdecydowana większość to caddy – 10,9 tys., reszta to transporter T5. W sumie wielkość produkcji z Poznania za cztery miesiące wyniosła 45,8 tys. aut. Fabryka będzie mogła liczyć na zwiększenie zamówień, gdy poprawi się kondycja firm – to one są jej najważniejszymi klientami.

Najmniej aut wyjechało natomiast z FSO. Bardzo słaby okazał się dla żerańskiej fabryki pierwszy kwartał: produkcja niecałych 7,1 tys. samochodów była o ponad 70 proc. słabsza niż przed rokiem. Kwiecień przyniósł jednak poprawę, bo liczba produkowanych chevroletów aveo oraz wysyłanych na Ukrainę zestawów montażowych lanosa wzrosła do prawie 4,8 tys. sztuk, co jest wynikiem ponaddwukrotnie lepszym w porównaniu z marcem. Przyszłość zakładu będzie zależeć jednak od pozyskania nowego, atrakcyjnego modelu auta. Mogłoby nim być np. nowe aveo RS zaprezentowane na tegorocznym salonie w Detroit.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Zdecydowanie najwięcej, bo 53,3 tys. samochodów, wyjechało z fabryki Fiat Auto Poland (FAP). Produkcja zakładu po czterech miesiącach sięgnęła 219,4 tys. sztuk, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 13,9 proc. – To rekordowe cztery miesiące, w dodatku w porównaniu z najlepszym w historii fabryki rokiem 2009 – zaznacza rzecznik FAP Bogusław Cieślar.

[srodtytul]Rośnie eksport[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne