Od kilku tygodni w Gdańsku trwały prace ziemne. — Wywiezione zostało 100 tys. metrów sześciennych ziemi, łącznie przy budowie nowego terminalu wykorzystamy 22,7 tys. ton stali, czyli równowartość 12 Statui Wolności — powiedział Włodzimierz Machczyński, prezes spółki zarządzającej lotniskiem.

Budowa nowego budynku ma się zakończyć przed mistrzostwami Euro 22012 roku. Inwestycje wartą 153 mln zł realizuje konsorcjum firm Budimex i Doraco. Plan rozbudowy portu, który obejmuje m.in. budowę drogi startowej i dwóch płyt postojowych jest wart ok. 396 mln zł. Ma zakończyć się w 2015 roku. Inwestycje mają być finansowane z środków własnych portu, dotacji unijnych i kredytów. Z tytułu podniesienia kapitału zakładowego spółki do kasy portu ma wpłynąć 55,5 mln zł. — Połowa tej kwoty w czerwcu tego roku, kolejne 50 proc. w czerwcu 2011 roku — mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes spółki.

W planach jest także emisja obligacji, Oferta może opiewać na 195 mln zł. Umowa z Bankiem Nirdea, który ma być organizatorem i gwarantem papierów jest już wynegocjowana. Do jej podpisania potrzebne jest zgoda wszystkich właścicieli. Brakuje jeszcze zielonego światła od prezydenta Sopotu. Jego decyzja ma zostać podjęta jeszcze w czerwcu tego roku.

Dzisiaj na lotnisku Szczecin — Goleniów rozpoczął się remont infrastruktury m.in. płyt postojowych i drogi kołowania. Warte ok. 100 mln zł parce mają potrwać trzy lata. Inwestycja jest w 50 proc. współfinansowana z dotacji unijnych, realizuje ją konsorcjum firm Bilfinger-Berger Budownictwo i POL-DRÓG Nowogard.

Bieżące inwestycje najbardziej zaawansowane są na Wrocławskim lotnisku. W piątek zakończył się montaż stalowych słupów o długości od 13 do 17 metrów podtrzymujących konstrukcję dachu nowego terminalu. Montaż największych elementów ze stali ma potrwać do jesieni 2010 roku. W sumie do budowy terminalu ma zostać wykorzystane 2 tys. tona stali. Budynek ma zostać oddany do użytkowania we wrześniu 2011 roku. Ma być cztery razy większy od obecnego. Przepustowość portu po zakończeniu inwestycji wzrośnie dwukrotnie.