Linia od dwóch lat jest zamknięta dla pociągów pasażerskich z powodu jej złego stanu technicznego. Od tej pory był tam prowadzony w niewielkim zakresie wyłącznie ruch towarowy. Pieniądze na poprawienie jej stanu wyłożyły władze województwa łódzkiego. To środki unijne przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Po modernizacji pociągi mają móc poruszać się po torach z prędkością 90km/h (dla pociągów pasażerskich). Czas przejazdu z Łowicza do Łodzi Kaliskiej ma się skrócić z 2,3 godziny do około 1 godziny.
To już kolejny przetarg na remont torów z samorządowych pieniędzy. Pierwszy został ogłoszony jeszcze pod koniec zeszłego roku.
Samorządy zarezerwowały ze swojej puli na modernizację w sumie 1123 km linii kolejowych ponad 624,4 mln euro. Jak mówi Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP PLK by sięgnąć po te pieniądze będzie potrzebować ok. 540 mln zł wkładu własnego i ma zapewnienie rządu, że te pieniądze dostanie.
Najwięcej na nowe tory przeznaczyły województwa śląskie (134 mln euro) i mazowieckie (96,4 mln euro). Najwięcej linii kolejowych odnowią władze Wielkopolski i Pomorza Zachodniego — 202 km. Przetargi organizowane przez samorządy to też nadzieje dla firm modernizujących tory na nowe zlecenia.