Fiat zainwestuje w produkcję lancii w Tychach 1,4 mld zł

Włosi chcą, by polski rząd przyznał im pomoc – grant wart 39,4 mln zł

Publikacja: 30.06.2010 04:28

Tyska fabryka Fiata

Tyska fabryka Fiata

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Fiat liczy na finansowe wsparcie polskiego rządu przy uruchomieniu produkcji lancii ypsilon w Tychach. Jak dowiedziała się „Rz”, spółka Fiat Auto Poland (FAP) wystąpiła już o przyznanie grantu wartości 39,4 mln zł w postaci programu wieloletniego. To niecałe 3 proc. z 1,4 mld zł, jakie wyda włoski koncern na wprowadzenie do tyskiej fabryki nowego auta. Równowartość kolejnych 400 mln zł przeznaczy na przygotowanie dostaw części spoza Polski oraz badania i testy prowadzone we Włoszech. Produkcja ypsilona ma ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Rzecznik FAP Bogusław Cieślar nie chciał komentować tych kwot. Przyznał natomiast, że spółka stara się o rządową pomoc. – Chcemy być traktowani tak samo jak pozostali inwestorzy – powiedział Cieślar. Możliwość ubiegania się o rządowe granty jest bowiem dostępna dla wszystkich inwestycji spełniających określone warunki. Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki potwierdzają, że uruchomienie linii produkcyjnej ypsilona te warunki spełnia.

Wnioskiem FAP zajmie się teraz międzyresortowy zespół ds. inwestycji zagranicznych, który po pozytywnej rekomendacji członków będzie mógł wystąpić do premiera o aprobatę dla ustanowienia programu. Potem czeka go jeszcze akceptacja Komitetu Stałego Rady Ministrów i ostateczna już decyzja rządu. Kiedy można się jej spodziewać? Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Gospodarki, najwcześniej w sierpniu lub we wrześniu.

Nie będzie natomiast obejmowania fabryki Fiata specjalną strefą ekonomiczną, co sugerowały niektóre media. FAP nie złożył nawet takiego wniosku, bo już korzysta ze zwolnienia z podatku CIT. Zresztą nie miałoby to sensu: – Fabryka znajduje się na gruntach prywatnych, a specyfika obejmowania ich statusem strefy w tym przypadku taki krok praktycznie uniemożliwia – tłumaczy wiceminister gospodarki Rafał Baniak.

Uruchomienie produkcji ypsilona ma dla Tychów kluczowe znaczenie, bo nowa generacja najważniejszego dla fabryki modelu – pandy – będzie produkowana we Włoszech. Obecna panda będzie zjeżdżać z taśm jeszcze przez 2, 3 lata, ale zamówienia na „stary” model będą spadać. Produkcja ypsilona (125 tys. sztuk rocznie) ma wypełnić lukę i zagwarantować utrzymanie zatrudnienia. Fiat na razie zapewnia, że w Tychach, gdzie obecnie pracuje 6,5 tys. osób, nie ma planu zwolnień.

Grant dla Fiata byłby duży, ale bardzo duża jest także skala nakładów. W ubiegłym roku pomoc (17 mln zł) przyznano m.in. dla Forda, który w Tychach zainwestował 315 mln zł w produkcję modelu Ka, dzięki czemu uratował 800 miejsc pracy. Fiat też dostał grant: blisko 15 mln zł na uruchomienie fabryki silników w Bielsku-Białej. Z kolei 12,4 mln zł dostała firma z sektora lotniczego MTU Aero Engines, która zainwestowała prawie 260 mln zł. W 2010 roku budżet ma wydać na wsparcie inwestycji w ramach programów wieloletnich ponad 152 mln zł. Ministerstwo Gospodarki przygotowuje 19 takich projektów.

Fiat liczy na finansowe wsparcie polskiego rządu przy uruchomieniu produkcji lancii ypsilon w Tychach. Jak dowiedziała się „Rz”, spółka Fiat Auto Poland (FAP) wystąpiła już o przyznanie grantu wartości 39,4 mln zł w postaci programu wieloletniego. To niecałe 3 proc. z 1,4 mld zł, jakie wyda włoski koncern na wprowadzenie do tyskiej fabryki nowego auta. Równowartość kolejnych 400 mln zł przeznaczy na przygotowanie dostaw części spoza Polski oraz badania i testy prowadzone we Włoszech. Produkcja ypsilona ma ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne