Fiat staje przed trudnym wyborem

Wyprodukowanie pandy w Serbii kosztuje o 1000 euro mniej niż we Włoszech. Koncern rozważa więc obok Tychów także tę lokalizację

Publikacja: 05.07.2010 05:43

Sergio Marchionne prezes Fiata

Sergio Marchionne prezes Fiata

Foto: AP

Do negocjacyjnego pata doszło między związkami a zarządem Fiata w sprawie nowych warunków pracy w fabryce we włoskim Pomigliano D’Arco. Fiat mówi, że ostateczna decyzja zapadnie we wrześniu.

Niewykluczone, że prezes Fiata Sergio Marchionne wykorzysta do tego Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu, który rozpoczyna się 12 września. Już teraz nasilają się spekulacje, że nowa panda może być produkowana – tak jak jej obecny model – w Polsce bądź też w jeszcze tańszym zakładzie w serbskim Kragujevacu.

Minister pracy i spraw socjalnych Włoch Maurizio Sacconi chce za wszelką cenę zatrzymać wartą 700 mln euro inwestycję we Włoszech. Zapowiada, że rząd jest gotów do zorganizowania „okrągłego stołu”, przy którym usiedliby przedstawiciele Fiata, rządu i związkowcy.

Sacconi zgadza się, że milczenie koncernu, którego przedstawiciele od 22 czerwca wypowiadają się jedynie nieoficjalnie, jest niepokojące. Wyklucza jednak alternatywę sugerowaną przez Marchionnego, że w sytuacji, kiedy tylko 62 proc. załogi popiera „ Nowy projekt Panda w Pomigliano”, wskazane byłoby stworzenie nowej firmy. Zatrudnienie mieliby znaleźć w niej ci, którzy są w stanie pracować znacznie więcej niż dotąd, w tym także w sobotę. „Newco” – od „new company” – było wzorem dla powstania nowej Alitalii po jej przejęciu przez Air France/KLM. Takie samo rozwiązanie zastosowano, kiedy polski rząd podpisywał umowę z Fiatem w sprawie przejęcia Fabryki Samochodów Małolitrażowych.

Marchionne jednak mówi twardo: – Rozpoczynanie tak wielkiej inwestycji w sytuacji, kiedy prawie 40 proc. jest jej przeciwne, mija się z celem.

Jednak nawet jeśli ostatecznie doszłoby do porozumienia w sprawie rewolucji organizacyjnej i finansowej w Pomigliano, każda nowa panda wyprodukowana w Pomigliano kosztowałaby o 600 euro drożej niż to samo auto wyjeżdżające z Tychów. A o 1000 euro drożej, niż gdyby montowano ją w serbskim Kragujevacu, gdzie Fiat przejął fabrykę Zastavy. Po zainwestowaniu tam 100 mln euro zakład jest gotowy do produkcji następcy seicento – topolino, który rywalizowałby z najmniejszą toyotą – aygo, oraz jej „bliźniakami” PSA Peugeota i Citroena. Marchionne w Kragujevacu jest niemalże noszony na rękach. Przy podpisaniu umowy o przejęciu fabryki w grudniu 2009 r. otrzymał tam od władz miasta symboliczne klucze do miasta i ikonę z wizerunkiem św. Jerzego wartą kilkadziesiąt tysięcy euro.

Serbscy związkowcy teraz nie ukrywają, że gotowi są do poświęceń, gdyby Fiat chciał tam produkować nową pandę. Ta fabryka ma otrzymać do produkcji nowy model. Pojawiały się przecieki, że może być to nowy chrysler lub nowy fiat uno. Teraz, że ma szansę na nową pandę.

Nieoficjalnie przedstawiciele Fiata przyznają, że z fabryką w Tychach muszą „coś” zrobić. Kłopoty Forda z silnikami, które nie spełniają norm Euro 5, zwolnią część mocy tego zakładu. Przygotowania do produkcji lancii ypsilon, w którą Fiat zamierza zainwestować 1,4 mld zł i ubiega się o wsparcie polskich władz dla tej inwestycji, nie jest długoterminowym rozwiązaniem na przyszłość fabryki. Zakład nie może produkować ponad 600 tys. aut w dłuższym czasie. Zdaniem analityków z Global Insight w sytuacji przedłużającego się pata w Pomigliano Fiat może się zdecydować na budowę kolejnego zakładu w Polsce.

Do negocjacyjnego pata doszło między związkami a zarządem Fiata w sprawie nowych warunków pracy w fabryce we włoskim Pomigliano D’Arco. Fiat mówi, że ostateczna decyzja zapadnie we wrześniu.

Niewykluczone, że prezes Fiata Sergio Marchionne wykorzysta do tego Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu, który rozpoczyna się 12 września. Już teraz nasilają się spekulacje, że nowa panda może być produkowana – tak jak jej obecny model – w Polsce bądź też w jeszcze tańszym zakładzie w serbskim Kragujevacu.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca