Z Gliwic będzie wyjeżdżać nawet ćwierć miliona opli rocznie

Polska fabryka może się stać najnowocześniejszym zakładem Opla. Ostateczną decyzję o jej rozwoju firma uzależnia od finansowej pomocy rządu i funduszy UE

Aktualizacja: 29.07.2010 04:58 Publikacja: 29.07.2010 04:56

Z Gliwic będzie wyjeżdżać nawet ćwierć miliona opli rocznie

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Fabryka Opla w Gliwicach rozpoczęła przygotowania do zwiększenia produkcji nowej astry. Jeśli zamówienia na auto będą spływać w tempie jak do tej pory, a wszystko na to wskazuje, w przyszłym roku z zakładu wyjedzie ponad 190 tys. aut. To najwięcej w jego historii.

[wyimek]162 tysiące aut wyprodukuje w 2010 roku fabryka Opla w Gliwicach[/wyimek]

W kolejnym roku, już po wprowadzeniu dwóch nowych modeli, produkcja może wzrosnąć do nawet 220 tys. sztuk. Na tym jednak nie koniec. – Gdyby się okazało, że popyt jest coraz większy, stosunkowo niewielkimi nakładami można rozbudować fabrykę do produkcji ćwierć miliona samochodów rocznie – twierdzi rzecznik General Motors Poland Przemysław Byszewski.

Od trzech dni w zakładzie trwają prace związane z zakończeniem produkcji zafiry. – Produkcja aut została wstrzymana do połowy sierpnia. Ale już zaczynamy pierwsze przygotowania do produkcji astry w wersji trzydrzwiowej – informuje dyrektor General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak. Pierwsze pilotowe egzemplarze, jakie zjadą z linii produkcyjnej, muszą przed końcem 2011 roku zostać przekazane do homologacji oraz przejść testy zderzeniowe. Wcześniej poza linią pracownicy będą już składali i rozkładali kilkanaście egzemplarzy próbnych. Produkcja seryjna ruszy na przełomie stycznia i lutego 2012 roku.

Cztery, pięć miesięcy później z linii zjadą pierwsze astry czterodrzwiowe (sedan). Kierownictwo Opla już formalnie zaaprobowało jej projekt biznesowy.

Opel ma przeznaczyć na inwestycję w Gliwicach blisko 400 mln zł. Ale jak się wczoraj dowiedziała „Rz”, firma uzależnia ją od finansowego wsparcia grantem polskiego rządu w postaci programu wieloletniego oraz dotacją z funduszy unijnych. Opel złożył wniosek o grant w wysokości 16,3 mln zł oraz o 61-milionowe wsparcie w ramach programu „Innowacyjna gospodarka”. Pierwszy z wniosków nie został jeszcze rozpatrzony przez rząd. Drugi po pozytywnej rekomendacji Rady Ministrów czeka na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne