Rozwój rynku internetowego przyspieszy

W drugim kwartale 2010 r. w Polsce przybyło 91 tys. abonentów stacjonarnego Internetu, a w całym półroczu 224 tys. – wynika z danych Telekomunikacji Polskiej

Publikacja: 09.08.2010 01:21

PRZYBYWa INTERNAUTÓW

PRZYBYWa INTERNAUTÓW

Foto: Rzeczpospolita

Przyrosty te oznaczają, że rynek rozwija się wolno: wolniej niż rok temu, gdy w drugim kwartale przybyło operatorom 10 tys., a w półroczu 33 tys. użytkowników Internetu.

Druga połowa bieżącego roku ma przynieść zmianę na lepsze. Głównie dzięki zapowiedziom Telekomunikacji Polskiej, która planuje obniżkę cen najpopularniejszej usługi o prędkości do 2 Mb/s.

Jej konkurenci są sceptyczni. Przedstawiciele Netii sądzą, że w całym 2010 r. rynek dostępu do stacjonarnego urośnie podobnie jak w 2009 r., gdy liczba gospodarstw domowych z dostępem powiększyła się o niecałe 0,5 mln.

Netia – zgodnie ze swoją strategią – była liderem pod względem tempa rozwoju bazy klientów w minionym kwartale, choć okres ten był dla niej dużo gorszy niż pierwsze trzy miesiące roku. Spółka przyłączyła 20,1 tys. klientów usługi (netto, czyli już po odliczeniu rezygnacji) i na koniec czerwca miała ich blisko 624 tys.

Pod względem liczby abonentów alternatywny operator nadal odstaje od Telekomunikacji, która ma ich ponad 2 mln. Jednak w przeciwieństwie do giganta, udziały rynkowe Netii się stopniowo zwiększają. Na koniec czerwca wynosiły około 10 proc. (sama Netia podaje 10,7 proc., bo ostrożniej niż TP szacuje wielkość rynku). W tym samym czasie kawałek tortu TP zmniejszył się do 36 proc. z 36,5 proc. w marcu i 39 proc. w czerwcu ubiegłego roku.

Nie bez znaczenia jest fakt, że alternatywny operator wykorzystuje do zdobywania abonentów sieć TP, od której kupuje hurtowo usługi. Na 624 tys. abonentów Internetu w czerwcu aż 63 proc. podłączonych było właśnie w ten sposób.

Trzecie miejsce na rynku stacjonarnego Internetu po TP i Netii zajmuje sieć kablowa UPC. Z ponad 485 tys. klientów w końcu czerwca jej udział można szacować więc na 7,7 proc.

Daleko za UPC jest drugi największy operator alternatywny – Telefonia Dialog (należy w 100 proc. do KGHM Polska Miedź). Jak wynika z naszych informacji Dialog nie powiększył bazy abonentów internetowej usługi i na koniec czerwca – podobnie jak w marcu – miał ich 156 tys. Najwyraźniej operator wciąż nie obrał wyraźniej strategii co do korzystania z sieci TP. Zarząd wskazywał, że waha się, czy rozwijać tę współpracę, bo ubywa mu klientów usług internetowych.

Przyrosty te oznaczają, że rynek rozwija się wolno: wolniej niż rok temu, gdy w drugim kwartale przybyło operatorom 10 tys., a w półroczu 33 tys. użytkowników Internetu.

Druga połowa bieżącego roku ma przynieść zmianę na lepsze. Głównie dzięki zapowiedziom Telekomunikacji Polskiej, która planuje obniżkę cen najpopularniejszej usługi o prędkości do 2 Mb/s.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Gdzie na wakacjach najczęściej spotkamy Rosjan? Wcale nie w Egipcie i Turcji
Biznes
Piorun numer 3000 wyprodukowany. Mesko z rekordowym zyskiem i opóźnieniami
Biznes
Polska chce przejąć hiszpański koncern. Minister gospodarki Hiszpanii stawia warunki
Biznes
Eksperci oceniają strategię gospodarczą Tuska, rozwój unijnej sztucznej inteligencji
Biznes
Donald Trump przywraca plastikowe słomki. „Papierowe nie działają”