Wkrótce szkoła, sprzedawcy komputerów szykują się na żniwa

Koniec sierpnia i początek września to czas, kiedy rodzice masowo ruszają do sklepów, żeby wyposażyć dzieci w nowy sprzęt IT

Publikacja: 13.08.2010 20:21

Wkrótce szkoła, sprzedawcy komputerów szykują się na żniwa

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Zjawisko stało się już na tyle masowe, że sprzedawcy komputerów wymyślili nawet specjalną nazwę na ten okres. Jest to tzw. back to school.

– Rzeczywiście zauważamy, że w okresie poprzedzającym rozpoczęcie roku szkolnego wzrasta zainteresowanie sprzętem IT. Rodzice doskonale zdają sobie sprawę, że komputery pomagają ich dzieciom w nauce – komentuje Andrzej Sobol, wiceprezes ABC Daty, największego dystrybutora sprzętu IT w Polsce.

To jeden z trzech, oprócz Gwiazdki i komunii świętych (maj) okresów, kiedy sprzedaż komputerów jest największa. Niektórzy do tej listy dołączają też okres przełomu września i października, kiedy na zakupy wybierają się studenci. – Rozpoczęcie roku akademickiego, tzw. back to university, jeśli chodzi o wolumen sprzedaży, również wygląda całkiem przyzwoicie – mówi Michał Iwanciw, prezes Sferisa, dystrybutora sprzętu IT.

Przedstawiciele firm zajmujących się sprzedażą komputerów są przekonani, że również w tym roku efekt back to school wystąpi. – Nasze przekonanie o większej sprzedaży opieramy na zamówieniach składanych przez naszych klientów – sieci handlowe, właścicieli sklepów i hurtownie komputerowe – wyjaśnia Sobol. – Badamy preferencje zakupowe i jesteśmy przekonani, że nadchodzące tygodnie będą pracowite – twierdzi Michał Kulesza, dyrektor marketingu Vobisa.

Mimo że firmy zgodnie twierdzą, iż późnowakacyjna sprzedaż jest wysoka, rzadko godzą się na podawanie dokładnych danych. – Na przełomie sierpnia i września klienci ruszają do sklepów i zaczynają wydawać więcej pieniędzy. Popyt wyraźnie rośnie po skromniejszych letnich tygodniach w handlu – twierdzi Maciej Piotrowski, wicedyrektor marketingu Komputronika. Bardziej otwarcie mówi przedstawiciel Sferisu. – Trzeba pamiętać, że to dopiero początek tego sezonu, a zatem ciężko osądzić, jaka część sprzedaży rocznej przypadnie dokładnie na przełom sierpnia i września. Przypuszczam, że w tym roku będzie to od 20 do 25 proc. całorocznych obrotów.

Wszyscy dystrybutorzy, z którymi rozmawialiśmy, przygotowali specjalne oferty dla "młodych" klientów, licząc, że zwiążą ich ze sobą na dłużej. Oferują specjalne konfiguracje komputerów i laptopów wraz z użytecznymi peryferiami (klawiatury, myszki, drukarki itp.), które są używane na co dzień przez tego typu klientów. Towary sprzedawane są po promocyjnych cenach.

Zjawisko stało się już na tyle masowe, że sprzedawcy komputerów wymyślili nawet specjalną nazwę na ten okres. Jest to tzw. back to school.

– Rzeczywiście zauważamy, że w okresie poprzedzającym rozpoczęcie roku szkolnego wzrasta zainteresowanie sprzętem IT. Rodzice doskonale zdają sobie sprawę, że komputery pomagają ich dzieciom w nauce – komentuje Andrzej Sobol, wiceprezes ABC Daty, największego dystrybutora sprzętu IT w Polsce.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?