W 2011 roku przejazdy pociągami mogą być droższe

Opłata za dostęp do torów dla pociągów pasażerskich ma się zwiększyć nawet o 16 proc. Przewoźnicy zapłacą ok. 200 mln zł więcej. W efekcie ceny biletów mogą wzrosnąć nawet o 7 procent

Publikacja: 16.08.2010 02:33

W 2011 roku przejazdy pociągami mogą być droższe

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Od przyszłego roku przewoźników kolejowych czekają: podwyżka opłat za korzystanie z torów, wyższe ceny energii i wzrost podatku VAT na bilety z 7 do 8 proc. Najdotkliwsza może się okazać podwyżka opłat za korzystanie z torów. Pieniądze, jakie przewoźnicy płacą spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, to ok 30 proc. kosztów ich działalności. Gdy podwyżka wejdzie w życie, PKP InterCity będzie musiała zapłacić za korzystanie z torów o 20 – 50 mln złotych więcej, a koszty towarowej PKP Cargo wzrosną o ponad 100 mln zł.

– Uruchomienie pociągu z trakcją spalinową, jakich używają TLK PKP InterCity, będzie droższe o ok. 16 proc. – wylicza Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu. – Przejazd lekkiego pociągu elektrycznego, a takich jeździ najwięcej, zdrożeje o ok. 6 proc. Przewoźnicy towarowi zapłacą od przyszłego roku za korzystanie z torów o ok. 17 – 18 proc. więcej.

Spółki kolejowe dodatkowe obciążenia mogą przerzucić na swoich klientów. Na razie jednak przekonują, że pasażerowie nie odczują zmian. – Planowana podwyżka oznacza dla nas wzrost opłat za korzystnie z torów o kilka proc. – mówi „Rz” Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity. – Powinniśmy przełożyć to na naszych klientów, ale tego nie zrobimy – deklaruje prezes.

Przewozy Regionalne nie wykluczają takiego scenariusza.

– Na razie nie planujemy zmian cen biletów, nie wiadomo jeszcze, czy i o ile wzrosną koszty za korzystanie z torów w skali firmy. Jednak jeżeli wzrosną niezależne od nas opłaty, np. za energię, to nie można wykluczyć, że ceny biletów skorygujemy – mówi Piotr Olszewski, rzecznik samorządowego przewoźnika.

Rozwiązaniem dla PKP InterCity, które nie chce podnosić cen biletów, a tylko w pierwszej połowie tego roku straciło prawie 150 mln zł, byłaby większa dotacja z budżetu państwa. To jednak mało prawdopodobne.

W tym roku państwowy przewoźnik dostał z budżetu 140 mln zł dopłat do przewozów.

– Podniesienie stawek dostępu do torów wpłynie na funkcjonowanie wszystkich uczestników rynku kolejowego. Od wysokości tych opłat zależy konkurencyjność kolei. Planowana podwyżka jest wyższa niż wskaźnik inflacji i nie jest niczym uzasadniona – mówi „Rz” Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Przewoźnicy chcą zabiegać, by podwyżka nie weszła w życie. – Opłata za korzystanie z torów nie powinna z roku na rok rosnąć więcej niż wskaźnik inflacji i do tego będziemy dążyć – mówi „Rz”Andrzej Wach, prezes grupy PKP.

Jak przekonuje Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, średnia stawka nie wzrośnie. – Opłata za korzystanie z niektórych linii wzrośnie, na innych zostanie obniżona – mówi Krzysztof Łańcucki. Najmniej kosztować będzie przejazd pociągów najlżejszych. Najdroższe są linie w najlepszym stanie technicznym, w tym te, na których został zakończony remont czy modernizacja. – Wysokość ewentualnych podwyżek zależeć będzie od tego, jak przewoźnicy ułożą rozkład jazdy na przyszły rok – podsumowuje Łańcucki.

Zdaniem prezesa PKP InterCity koszt dostępu do torów powinien z roku na rok maleć. Jego zdaniem może to nastąpić albo przez zwiększenie przez rząd dofinansowania do utrzymania torów, albo obciążenie przewoźników tylko kosztami utrzymania linii, a nie inwestycjami.

masz pytanie wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail]

Od przyszłego roku przewoźników kolejowych czekają: podwyżka opłat za korzystanie z torów, wyższe ceny energii i wzrost podatku VAT na bilety z 7 do 8 proc. Najdotkliwsza może się okazać podwyżka opłat za korzystanie z torów. Pieniądze, jakie przewoźnicy płacą spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, to ok 30 proc. kosztów ich działalności. Gdy podwyżka wejdzie w życie, PKP InterCity będzie musiała zapłacić za korzystanie z torów o 20 – 50 mln złotych więcej, a koszty towarowej PKP Cargo wzrosną o ponad 100 mln zł.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku