Na początku przyszłego roku kolejne warte ponad 170 mln zł będzie ogłaszać gdyński port.
— Nasz wniosek o dofinansowanie został już zaakceptowany przez resort rozwoju regionalnego i możemy podpisać z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie — mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej zachodniopomorskimi portami. Za miesiąc władze portów chcą rozpisać przetarg na modernizacje torów i dróg w obu portach. Inwestycja ma być współfinansowana z środków unijnych dostępnych w ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko.
Do wyłonienia firm, które zmodernizują układ torowo — drogowy w Gdańsku przygotowuje się też port w Gdyni. Koszt inwestycji to ok. 100 mln zł. — W pierwszej połowie przyszłego roku powinniśmy podpisać umowę o dofinansowanie z pieniędzy unijnych, przetargi na wykonawstwo ogłosimy na początku roku — mówi Janusz Jarosiński, prezes gdyńskiego portu. Prace mają poprawić dostępność do wschodniej części portu, część z nich została już rozpoczęta. — To zbyt ważna inwestycja by z wszystkimi pracami czekać na otrzymanie dotacji unijnych — podsumowuje Jarosiński. Port jako pierwszy rozpoczął realizację inwestycji, które mają być współfinansowane przez Brukselę z budżetu na latach 2007 — 2013. Trwa, warte 90 mln zł, pogłębianie kanału portowego. Prace mają się zakończyć w październiku tego roku.
Większość przetargów na realizację zaplanowanych inwestycji porty morskie ogłoszą w dwóch nadchodzących latach. W ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko mają do wydania w sumie 606,8 mln euro.
Władze gdyńskiego nabrzeża zapowiadają, że w październiku tego roku złożą wniosek o przyznanie unijnego wsparcia, tak by w przyszłym roku móc rozpocząć wartą 170 mln zł modernizację terminalu ro-ro. Rok 2011 ma przynieść również rozpoczęcie budowy Nabrzeża Bułgarskiego za ponad 100 mln zł.