Koszty emisji CO2 obciążą logistykę

Komisja Europejska zaczyna obciążać kosztami emisji dwutlenku węgla logistykę - zaczyna od przewoźników lotniczych

Publikacja: 27.10.2010 16:00

Od 2012 roku linie lotnicze będą - podobnie jak energetyka i huty - poddane limitowi emisji gazów cieplarnianych i rozpoczną handel prawami do emisji dwutlenku węgla. Podobne ograniczenia czekają także żeglugę, a niewykluczone, że również koleje i transport drogowy

Podczas trwającego 21 i 22 października w Warszawie Kongresu Menedżerów Zarządzania Łańcuchem Dostaw, profesor Alan McKinnon z Uniwersytetu Heriot-Watt w Edynburgu przypomniał, że KE wprowadzi od 2012 roku limity emisji gazów cieplarnianych dla transportu lotniczego, a 5 lat później dla żeglugi. Podobne ograniczenia mogą po 2020 roku objąć transport kolejowy i drogowy. Profesor dodał, że już sieci logistyczne w Wielkiej Brytanii obliczają emisję CO2 w przeliczeniu na pojedynczą przesyłkę lub artykuł na półce sklepowej.

Sprzedająca kosmetyki sieć Boots za 250 tys. funtów obliczyła jaka jest emisja CO2 przy produkcji, transporcie i użytkowaniu ośmiu typów szamponu. Tesco ma tańszą metodę, kosztującą ok. 3 tys. za artykuł, ale ma 75 tys. pozycji magazynowych. Tesco zapewnia, że w najbliższych pięciu latach chce przygotować informację o emisji dwutlenku węgla wszystkich produktów.

- Będzie to kosztowało ponad 200 mln funtów, a z tych obliczeń nic nie wynika - zauważa profesor.

Problemem jest także przeliczenie emisji gazów cieplarnianych w przeliczeniu na przesyłkę.

- Trzeba przeliczać ją nie tylko w proporcji do jej masy i objętości, ale i stopnia wykorzystania ładowności ciężarówki. W przypadku 44-tonowego zestawu emisja CO2 przeliczona na tonę ładowności może wynosić 90 gram na km przy wykorzystaniu całej ładowności lub być dwa razy większa przy niepełnym załadowaniu - wskazuje McKinnon.

Przypomina, że logistyka ma ponad 5-procentowy udział w emisjach gazów cieplarnianych i jest mało ekonomiczne jej obciążanie limitami, skoro paliwo w Europie ma największe na świecie obciążenie podatkami. Zwiększone koszty i tak będą przerzucone na klientów, którzy według danych IRU płacą najwięcej za transport spośród głównych światowych rynków.

Od 2012 roku linie lotnicze będą - podobnie jak energetyka i huty - poddane limitowi emisji gazów cieplarnianych i rozpoczną handel prawami do emisji dwutlenku węgla. Podobne ograniczenia czekają także żeglugę, a niewykluczone, że również koleje i transport drogowy

Podczas trwającego 21 i 22 października w Warszawie Kongresu Menedżerów Zarządzania Łańcuchem Dostaw, profesor Alan McKinnon z Uniwersytetu Heriot-Watt w Edynburgu przypomniał, że KE wprowadzi od 2012 roku limity emisji gazów cieplarnianych dla transportu lotniczego, a 5 lat później dla żeglugi. Podobne ograniczenia mogą po 2020 roku objąć transport kolejowy i drogowy. Profesor dodał, że już sieci logistyczne w Wielkiej Brytanii obliczają emisję CO2 w przeliczeniu na pojedynczą przesyłkę lub artykuł na półce sklepowej.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca