Transport węgla będzie droższy o ok. 20 proc.

Ceny kolejowych dostaw węgla idą w górę. Jak ustaliła „Rz”, podwyżki przekroczą 20 proc. Elektrownie, po których stronie leżą koszty transportu paliwa, myślą o utworzeniu spółek przewozowych

Publikacja: 02.12.2010 02:28

Transport węgla będzie droższy o ok. 20 proc.

Foto: Fotorzepa, Bartek Jankowski Bartek Jankowski

Od początku roku widać ożywienie na rynku kolejowych przewozów towarowych. Mimo że przewoźnicy nie odrobili jeszcze strat z kryzysowego dla kolei 2009 r., ich wyniki się poprawiają. Większe zainteresowanie usługami świadczonymi przez kolej przekłada się na wzrost cen. Z naszych informacji wynika, że za przewóz węgla proponują średnio o 20 proc. wyższe ceny niż dotychczas.

– Jesteśmy w trakcie negocjacji z przewoźnikami. Ale rzeczywiście proponują oni od nowego roku ceny wyższe o 20 proc. albo nawet więcej – przyznaje Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka Jastrzębskiej Spółki Węglowej. – Uzasadniają to wzrostem kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej, odbudowaniem taboru kolejowego i końcem wojny cenowej prowadzonej przez firmy przewozowe w kryzysowym roku – tłumaczy.

– Rynek się trochę odbił, zakładamy jednak większy wzrost w nadchodzącym roku – mówi Marek Zaleśny, wiceprezes PKP Cargo ds. handlowych. – Marże są minimalne, co sprawia, że nie mamy pieniędzy na inwestycje. Mamy wagony, które muszą przejść naprawy okresowe, by mogły wjechać na tory. Nikt na rynku już nie jest w stanie obniżać czy choćby utrzymywać cen na obecnym poziomie – dodaje.

Potwierdza to CTL Logistics, prywatny konkurent PKP Cargo. – Zauważalny wzrost cen w obszarze masowych przewozów kolejowych to wyraz coraz bardziej racjonalnego podejścia przewoźników do rzetelnej realizacji kontraktów – mówi Jacek Bieczek, prezes CTL Logistics. – Wynika to m.in. z faktu, że w dłuższym horyzoncie czasowym wielu z nich ma zapełnione portfele zleceń, więc wybierają z rynku te oferty, które są dla nich rentowne. Obecnie czas walki konkurencyjnej „za wszelką cenę” wydaje się już za nami. Służy to wszystkim uczestnikom rynku – dodaje.

Spółki węglowe przyznają, że problemy z taborem, o których mówią kolejarze, są odczuwalne. – Cena dowozu paliwa jest po stronie elektrowni, ale brak węglarek odczuwamy również my – mówi Zbigniew Madej, rzecznik Kompanii Węglowej.

– Z tego powodu w październiku nie mogliśmy wysłać w terminie ok. 200 tys. ton węgla, a w listopadzie ok. 100 tys. ton – dodaje. – Z powodu niedoboru węglarek tylko w październiku nie dostarczyliśmy do kontrahentów ok. 10 proc. węgla, w listopadzie ok. 7 proc. Trudno o nadrobienie tego w grudniu, bo zimą zawsze pojawiały się problemy z transportem ze względu na warunki pogodowe – mówi Jabłońska-Bajer.

– Do terminowej realizacji dostaw brakuje ok. 20 proc. węglarek – uważa Ryszard Fedorowski, rzecznik Katowickiego Holdingu Węglowego.

Prezes gdańskiej Energi przyznaje, że pozycja PKP Cargo na polskim rynku jest mocna. – Ale są również alternatywni przewoźnicy i nie można wykluczyć, że firmy energetyczne zaczną chętniej korzystać z ich usług – mówi „Rz” Mirosław Bieliński, prezes Energi. Ujawnił, że w branży energetycznej coraz częściej myśli się o tym, by tworzyć własne firmy transportowe. – Posiadanie spółek zależnych specjalizujących się w przewozie węgla pozwoliłoby obniżyć koszty produkcji energii – uważa Bieliński.

Od początku roku widać ożywienie na rynku kolejowych przewozów towarowych. Mimo że przewoźnicy nie odrobili jeszcze strat z kryzysowego dla kolei 2009 r., ich wyniki się poprawiają. Większe zainteresowanie usługami świadczonymi przez kolej przekłada się na wzrost cen. Z naszych informacji wynika, że za przewóz węgla proponują średnio o 20 proc. wyższe ceny niż dotychczas.

– Jesteśmy w trakcie negocjacji z przewoźnikami. Ale rzeczywiście proponują oni od nowego roku ceny wyższe o 20 proc. albo nawet więcej – przyznaje Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka Jastrzębskiej Spółki Węglowej. – Uzasadniają to wzrostem kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej, odbudowaniem taboru kolejowego i końcem wojny cenowej prowadzonej przez firmy przewozowe w kryzysowym roku – tłumaczy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca