Reklama

Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”

„Fobia” wg koncepcji i scenariusza Karola Radziszewskiego i Markusa Ohrna (w jego reżyserii) z Nowego Teatru w Warszawie otrzymała Grand Prix XVII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie. Łącznie Nowy otrzymał trzy nagrody.

Publikacja: 15.12.2024 12:27

„Fobia" z Nowego Teatru w Warszawie

„Fobia" z Nowego Teatru w Warszawie

Foto: Maurycy Stankiewicz/ mat. pras./Nowy Teatr

Podczas gali w krakowskim Bunkier Cafe międzynarodowe jury najważniejszego polskiego festiwalu teatralnego, sumującego poprzedni sezon i mijający rok, ogłosiło swój werdykt po obejrzeniu jedenastu spektakli konkursowych.

Reklama
Reklama

Snježana Abramović Milković z Chorwacji, Francesc Casadesús z Hiszpanii, Thobile Maphanga z RPA, Giacomo Pedini z Włoch, Deepan Sivaraman z Indii zdecydowali, że Grand Prix i statuetka Boskiego Komedianta przypadła „Fobii” z warszawskiego Nowego Teatru, wyreżyserowanej przez szwedzkiego reżysera Markusa Ohrna. Grają w nim Magdalena Popławska, Ewelina Pankowska, Piotr Polak, Wojciech Kalarus Jan Sobolewski.

„Fobia" i Boska Komedia

W nowym spektaklu Markusa Öhrna, jednego z najciekawszych szwedzkich artystów pogranicza sceny i sztuk wizualnych, trzecim zrealizowanym w warszawskim Nowym Teatrze, ożywa różowa gejowska bojówka Fag Fighters znana z dzieł Karola Radziszewskiego. Jej znakiem są różowe kominiarki, a pierwszą uszyła artyście jego babcia. W trzech upiornie śmiesznych, ale ociekających hektolitrami krwi epizodach Fag Fightersi, dają srogą lekcję zadowolonym z siebie korpoludkom, mieszczanom i artystom (prześmiewczy i okrutny autoportret samego Öhrna), przedstawiając własną homoseksualną wizję naszego społeczeństwa – czytamy na stronie teatru.

W quizie z gejowsko-queerowej historii Polski wykorzystano m. in. obrazy autorstwa Radziszewskiego – Bolesława Śmiałego, Karola Szymanowskiego i Marii Konopnickiej. To niezwykle wieloznaczny i absurdalny spektakl dotykający spraw politycznej poprawności, przejmowania cudzego wizerunku i tożsamości w celach autopromocji czy skomercjalizowania, fetyszyzowania, stereotypizowania, demonizowania, a wreszcie tytułowej fobii. A jednocześnie idealizowania mniejszości.

Reklama
Reklama

Dwie nagrody – za scenografię dla Małgorzaty Szczęśniak oraz aktorską dla Mai Komorowskiej – przypadły spektaklowi „Elizabeth Costello” Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie. Mai Komorowskiej, która za 2 tygodnie kończy 87 lat zgotowano stojącą owację i odśpiewano „100 lat”.

Czytaj więcej

„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę

Tegoroczna Boska Komedia należała w tym roku do aktorek. Nie przyznano nagród aktorskich dla mężczyzn. Poza Mają Komorowską, jury doceniło Karolinę Kowalską główną nagrodą aktorską za tytułową kreację w „Pięknej Zośce” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże, nagrodą aktorską Emose Uhunmwangho za „Złote płyty” w reżyserii Mateusza Pakuły z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu.

„Piękna Zośka" i Boska Komedia

„Piękna Zośka” otrzymała też reżyserską nagrodę dla Marcina Wierzchowskiego, jury wyróżniło również światła w tym przedstawieniu, zaprojektowane przez Szymona Kluza.

Dwa wyróżnienia – za kompozycję wokalną dla Marty Górnickiej oraz za choreografię dla Evelin Facchini – zdobyły „Matki. Pieśni na czas wojny" Chóru Kobiet Marty Górnickiej, firmowany przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Maxim Gorki Theather w Berlinie.

Listę laureatów zamyka Jan Duszyński, uhonorowany za „pejzaż dźwiękowy” w spektaklu „Antygona w Molenbeek” w reżyserii Anny Smolar z Teatru Dramatycznego w Warszawie.

Reklama
Reklama

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia jest organizowany przez Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie. Działa nieprzerwanie od 2008 roku. Jest największy w Polsce. W tym roku pokazano 47 spektakli.

Partnerami strategicznymi Festiwalu są: Miasto Kraków i Instytut Adama Mickiewicza. Dofinansowano go ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Teatr
„Gaśnica Brauna" w rekonstrukcji procesu mordercy prezydenta Narutowicza
Teatr
„Tkocze” Mai Kleczewskiej z Grand Prix Boskiej Komedii
Teatr
Nie żyje Piotr Cieplak, reżyser m. in. „Nart Ojca Świętego" Jerzego Pilcha
Teatr
Florentina Holzinger na początek Festiwalu Boska Komedia w Krakowie
Teatr
Michał Merczyński: nowy spektakl Warlikowskiego i debiut Komasy w Nowym Teatrze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama