Większe prawa podróżujących autokarami

Parlament Europejski zrównał w prawach osoby podróżujące po Europie autokarami z pasażerami samolotów i statków

Publikacja: 16.02.2011 12:18

Większe prawa podróżujących autokarami

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Po dwóch latach trudnych dyskusji eurodeputowani ustalili — większością 504 głosów, przy 63 sprzeciwu i 89 wstrzymujących się — zasady wypłaty odszkodowań za anulowanie kursów na dalekich trasach (ponad 250 km), za spóźnienia, za skutki wypadków, prawo do hotelu, a także kompensaty za awarie techniczne w drodze.

Nowa norma prawna dotycząca autokarów kursujących na długich trasach krajowych i międzynarodowych zapewnia użytkownikom tego rodzaju transportu takie same prawa, jakie mają już korzystający z samolotów, pociągów, albo statków na terenie całej Unii Europejskiej.

Dotąd osoby korzystające z transportu drogowego stanowiły grupę najbardziej narażoną na ujemne skutki w razie wypadku, bo właściciele autobusów miejskich i autokarów nie byli objęci jednolitymi przepisami o środkach ochrony, w odróżnieniu od transportu lotniczego i morskiego.

- To prawdziwa rewolucja w transporcie drogowym osób w Europie — stwierdził eurodeputowany -sprawozdawca, Włoch Antonio Cancian z Europejskiej Partii Ludowej (EPP). — To bardzo ważny przepis dla transportu i turystyki, bo zapewnia strategiczną równowagę chroniąc mniejsze firmy przewozowe i ułatwi życie osobom niepełnosprawnym — dodał Włoch.

Nowa dyrektywa zacznie obowiązywać za dwa lata, a ma na celu zwiększenie praw podróżujących autokarami, dotychczas mniej chronionych przez ustawodawstwo w porównaniu z innymi rodzajami transportu. Aby ułatwić mniejszym firmom dostosowanie się do nowych reguł, parlament postanowił też zwolnić ich z pewnych usług na okres do 4 lat.

Tak więc od wiosny 2013 r. przewoźnicy będą musieli zapewniać swym klientom niezbędne minimum pomocy na drodze w razie wypadku, np. zaproponować alternatywną podróż, aż do zwrotu równowartości biletu w przypadku anulowania kursu albo dużego spóźnienia.

Najbardziej nowatorską zmianą jest decyzja o zwrocie przez przewoźnika połowy ceny biletu, gdy dojdzie do opóźnienia początku jazdy większego niż godzina, oraz całości biletu w razie opóźnienia o ponad 2 godziny. Do niedawna było to nie do pomyślenia w niektórych krajach Europy. Gdy spóźnienie przekroczy 90 minut, pasażerowie muszą otrzymać napoje i kanapki.

W przypadku, gdy nastąpi przerwa w podroży z powodu poważnej awarii pojazdu, przewoźnik musi zapewnić podróżnemu hotel na maksimum dwa noclegi do sumy 80 euro za dobę. Operator będzie zwolniony z tego obowiązku w razie klęski żywiołowej albo dużego pogorszenia pogody, co uniemożliwi dalszą jazdę.

Podróżny będzie mieć także prawo zażądania od przewoźnika pomocy finansowej na kupno jedzenia i odzieży w razie przedłużającej się przemy w podróży.

Inne punkty dyrektywy świadczą, że ustawodawcy postanowili podwyższyć status transportu drogowego i zrównać go z innym rodzajami transportu.

Dyrektywa przewiduje kompensatę w razie wypadku drogowego: pokrycie kosztów pogrzebu, leczenia obrażeń, zniszczenia albo utraty bagażu. Ustalony limit odszkodowań za utratę życia albo obrażenia wyniesie minimum 220 tys. euro na pasażera, za zniszczony albo zagubiony bagaż - 1200 euro. Pełne odszkodowanie będzie przysługiwać za zniszczenie foteli na kółkach i innego sprzętu używanego przez osoby niepełnosprawne.

Dyrektywa wyjaśnia także problem overbookingu w transporcie drogowym — sprzedaży więcej biletów niż miejsc, co jest powszechną praktyką w transporcie lotniczym. Każdy posiadacz biletu ma teraz prawo podróży do miejsca przeznaczenia. To całkowita nowość w tym rodzaju transportu.

Kierowcy i inni pracownicy przewoźnika muszą zostać przeszkoleni w udzielaniu właściwej pomocy osobom niepełnoprawnym, o ograniczonej zdolności ruchów, które wystąpią o to na 36 godzin przed początkiem podroży. Jeśli nie będą w stanie tego zapewnić, to taki pasażer zyska prawo do bezpłatnego biletu dla osoby towarzyszącej.

Po dwóch latach trudnych dyskusji eurodeputowani ustalili — większością 504 głosów, przy 63 sprzeciwu i 89 wstrzymujących się — zasady wypłaty odszkodowań za anulowanie kursów na dalekich trasach (ponad 250 km), za spóźnienia, za skutki wypadków, prawo do hotelu, a także kompensaty za awarie techniczne w drodze.

Nowa norma prawna dotycząca autokarów kursujących na długich trasach krajowych i międzynarodowych zapewnia użytkownikom tego rodzaju transportu takie same prawa, jakie mają już korzystający z samolotów, pociągów, albo statków na terenie całej Unii Europejskiej.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki