Po dwóch latach trudnych dyskusji eurodeputowani ustalili — większością 504 głosów, przy 63 sprzeciwu i 89 wstrzymujących się — zasady wypłaty odszkodowań za anulowanie kursów na dalekich trasach (ponad 250 km), za spóźnienia, za skutki wypadków, prawo do hotelu, a także kompensaty za awarie techniczne w drodze.
Nowa norma prawna dotycząca autokarów kursujących na długich trasach krajowych i międzynarodowych zapewnia użytkownikom tego rodzaju transportu takie same prawa, jakie mają już korzystający z samolotów, pociągów, albo statków na terenie całej Unii Europejskiej.
Dotąd osoby korzystające z transportu drogowego stanowiły grupę najbardziej narażoną na ujemne skutki w razie wypadku, bo właściciele autobusów miejskich i autokarów nie byli objęci jednolitymi przepisami o środkach ochrony, w odróżnieniu od transportu lotniczego i morskiego.
- To prawdziwa rewolucja w transporcie drogowym osób w Europie — stwierdził eurodeputowany -sprawozdawca, Włoch Antonio Cancian z Europejskiej Partii Ludowej (EPP). — To bardzo ważny przepis dla transportu i turystyki, bo zapewnia strategiczną równowagę chroniąc mniejsze firmy przewozowe i ułatwi życie osobom niepełnosprawnym — dodał Włoch.
Nowa dyrektywa zacznie obowiązywać za dwa lata, a ma na celu zwiększenie praw podróżujących autokarami, dotychczas mniej chronionych przez ustawodawstwo w porównaniu z innymi rodzajami transportu. Aby ułatwić mniejszym firmom dostosowanie się do nowych reguł, parlament postanowił też zwolnić ich z pewnych usług na okres do 4 lat.