Niemcy proponują nową trasę do Świnoujścia

Ministerstwo Transportu Niemiec chce wyznaczenia nowego podejścia dla statków do portu w Świnoujściu – dowiedziała się "Rz"

Aktualizacja: 22.02.2011 01:33 Publikacja: 21.02.2011 19:17

Niemcy proponują nową trasę do Świnoujścia

Foto: Fotorzepa, mp Maciej Piąsta

To alternatywa dla przesunięcia rurociągu Nord Stream, czego domaga się Polska. Nowa trasa dla większości statków przybywających do Polski będzie o ok. 30 minut dłuższa.

Budowa rurociągu – planowana na przecięciu z północnym szlakiem do portu – mogłaby zablokować dostęp do niego statków o większym zanurzeniu. Polski resort infrastruktury zaproponował dwa warianty. Pierwszy polega na umieszczeniu rury w zagłębieniu dna morskiego. Drugi przewiduje jej przesunięcie w miejsce, gdzie będzie leżeć na głębokości 18,5 metra, co umożliwi wejście do portu jednostkom, których zanurzenie wynosi do 17 metrów. Na to nie chcą się zgodzić Niemcy.

Jak ustaliła "Rz", zaproponowali wyznaczenie dla statków o dużym zanurzeniu nową trasę podejścia. Miałaby ona przebiegać na wschód od obecnej trasy północnej. Głębokość morza wynosi tam 19 metrów na szerokości 2,5 km. To umożliwiłoby dotarcie do portu największym jednostkom o zanurzeniu 15 metrów. Trasa ta jednak wydłuża czas dotarcia do portu od strony zachodniej o 30 minut. Jednocześnie o tyle samo skraca czas dotarcia dla statków płynących ze wschodu.

– Większość statków o najgłębszym zanurzeniu dociera do nas ze strony zachodniej – mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu. – Trudno mówić, jakie to będzie miało konsekwencje dla naszego rozwoju bez dokładnej analizy. Strona niemiecka deklaruje, że w razie potrzeby rura zostanie zakopana w dnie morza. Ważne kwestie to ustalenie, czy mają takie techniczne możliwości, oraz określenie procedury, która do tego doprowadzi

– mówi Siergiej. Jak dodaje, dodatkowe 30 minut na morzu nie powinno stanowić dla armatorów różnicy.

$>

Innego zdania są eksperci do spraw transportu morskiego. Twierdzą, że wydłużenie czasu dotarcia do portu o ok. 30 minut to sporo. Może przełożyć się na wydłużenie czasu rejsu o ok. 15 – 20 proc., stratę czasu i paliwa.

To zaś może sprawić, że porty morskie na zachodzie Polski staną się jeszcze mniej konkurencyjne w stosunku do portów niemieckich. Hamburg jest już nazywany największym polskim portem morskim – to do niego trafia stosunkowo najwięcej towarów, które do polski dowożone są drogą lądową lub mniejszymi statkami.

Porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu w zeszłym roku przeładowały 20,8 mln ton towarów, o ok. 4 mln ton więcej niż w roku 2009. Dla porównania w ciągu 12 miesięcy 2010 roku port w Gdyni obsłużył 14,5 mln ton ładunków, a w Gdańsku ponad 27 mln ton.

– Liczymy, że w tym roku przez nasz port przewinie się ok 19 mln ton ładunków. Rok miniony był wyjątkowo dobry – mówi Jarosław Siergiej.

To alternatywa dla przesunięcia rurociągu Nord Stream, czego domaga się Polska. Nowa trasa dla większości statków przybywających do Polski będzie o ok. 30 minut dłuższa.

Budowa rurociągu – planowana na przecięciu z północnym szlakiem do portu – mogłaby zablokować dostęp do niego statków o większym zanurzeniu. Polski resort infrastruktury zaproponował dwa warianty. Pierwszy polega na umieszczeniu rury w zagłębieniu dna morskiego. Drugi przewiduje jej przesunięcie w miejsce, gdzie będzie leżeć na głębokości 18,5 metra, co umożliwi wejście do portu jednostkom, których zanurzenie wynosi do 17 metrów. Na to nie chcą się zgodzić Niemcy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca