W 2010 roku o 3 procent wzrosła sprzedaż opon zimowych

Coraz więcej Polaków dostrzega zalety wynikające z posiadania nowych opon. W zeszłym roku zakupiliśmy ich prawie 12 mln sztuk

Publikacja: 22.03.2011 16:41

W 2010 roku o 3 procent wzrosła sprzedaż opon zimowych

Foto: Bloomberg

W 2010 roku klienci w Polsce kupili blisko 11,9 mln opon do samochodów osobowych, suv-ów i dostawczych - ok. 3 procent więcej niż w 2009 roku. Najszybciej rósł popyt na opony zimowe, których dynamika wzrostu była dwa razy większa niż całego rynku. Według dyrektora handlowego Continental Opony Polska Jerzego Mendali ok. 1,8-1,9 mln opon sprzedają w Polsce producenci chińscy, którzy oferują tańszy produkt niż koncerny europejskie. Producenci zrzeszeni w branżowym związku producentów opon ETRMA (jedyne dysponujące statystykami) znaleźli klientów na 10,03 mln opon. Z tej liczby 5,04 mln to opony letnie (o 0,5 procent mniej niż w 2009 roku), a 4,99 mln zimowe, które zanotowały ponad 6-procentowy wzrost. Wśród rozmiarów najpopularniejsze są produkty z indeksem prędkości S oraz T, których klienci kupili ponad 2,47 mln sztuk. Jest to ponad pół mln mniej niż w 2007 roku. Medala dodaje, że ten trend jest trwały. Na zmiany w strukturze rynku wskazuje szef marketingu Michelin Polska Arkadiusz Przydatek. - Bardzo szybko wzrasta popyt na opony największych indeksów prędkości oraz gumy dla aut 4x4. Mendala podaje, że w porównaniu do 2007 roku, sprzedaż opon z indeksem prędkości H wzrosła o blisko 200 tys. do ponad 1,17 mln sztuk. Także o 200 tys. sztuk wzrósł popyt na opony z indeksem prędkości V, W oraz Z, do 0,74 mln sztuk. W segmencie opon zimowych gumy z indeksem prędkości S i T znacznie wolniej tracą popularność - w 2010 roku rynek wchłonął 3,42 mln takich opon, to jest 78,8 procent wszystkich zimówek. W 2009 roku ten odsetek wynosił 80,4 procent. Dyrektor marketingu Goodyear Dunlop Tires Polska Marek Gawlik tłumaczy, że zmiany wynikają z ewolucji struktury zarejestrowanego w Polsce parku samochodowego. - W 2004 roku 20,7 procent sprzedanych aut miało silnik o mocy powyżej 110 KM, zaś w 2010 roku ich odsetek powiększył się do 43,3 procent. W tym samym czasie udział samochodów z silnikami o mocy poniżej 60 KM spadł z 20,5 procent do 3,8 - porównuje Gawlik.

Widoczna jest także zmiana preferencji klientów i rosnące zainteresowanie markami premium, przy stracie udziałów rynkowych przez producentów budżetowych. W 2010 roku drogie marki zdobyły 25 procent udziałów w rynku, marki klasy średniej 27 procent, zaś budżetowe 48 procent - o 11 punktów procentowych mniej niż w 2006 roku. Mendala podkreśla, że szczególnie szybko rośnie sprzedaż marek premium w segmencie opon o najwyższych osiągach. W 2010 roku przekroczył 67 procent w przypadku opon z indeksem prędkości W oraz Z (do 270 km/h), gdy dla opon oznaczonych indeksem S oraz T (do 190 km/h) sięgnął 26 procent.

W Europie Zachodniej klienci kupili 220,58 mln opon - o blisko 9 procent więcej niż rok wcześniej. Popyt jest tak duży, że na nowe gumy, szczególnie większych rozmiarów trzeba czekać po kilka miesięcy. Producenci usprawiedliwiają się, że kryzys w 2008 roku uderzył w nich z taką mocą, że pozamykali fabryki, podobnie uczynili ich poddostawcy, stad ponowne rozkręcenie produkcji potrwa jeszcze kilka miesięcy. Ostrzegają, że z powodu rosnących cen surowców, które w ostatnim roku podrożały nawet dwukrotnie, po raz kolejny podniosą ceny. - Zrobiliśmy to w styczniu, a od maja podniesiemy ceny opon o ponad 5 procent - zapowiada dyrektor generalny Continental Opony Polska Piotr Zielak. Mimo to, przedstawiciele importerów spodziewają się wzrostu sprzedaży. - Tegoroczny rynek zwiększy się o ok. 5 procent do 10,55 mln opon - prognozuje Gawlik.

 

Sprzedaż opon do samochodów osobowych, suv-ów i dostawczych w Polsce [w tys.]

2011 - 10 550 (prognoza)

2010 - 10 033

2009 - 9 765

2008 - 9 729

źródło:  Continental Opony Polska za ETRMA i Goodyear

W 2010 roku klienci w Polsce kupili blisko 11,9 mln opon do samochodów osobowych, suv-ów i dostawczych - ok. 3 procent więcej niż w 2009 roku. Najszybciej rósł popyt na opony zimowe, których dynamika wzrostu była dwa razy większa niż całego rynku. Według dyrektora handlowego Continental Opony Polska Jerzego Mendali ok. 1,8-1,9 mln opon sprzedają w Polsce producenci chińscy, którzy oferują tańszy produkt niż koncerny europejskie. Producenci zrzeszeni w branżowym związku producentów opon ETRMA (jedyne dysponujące statystykami) znaleźli klientów na 10,03 mln opon. Z tej liczby 5,04 mln to opony letnie (o 0,5 procent mniej niż w 2009 roku), a 4,99 mln zimowe, które zanotowały ponad 6-procentowy wzrost. Wśród rozmiarów najpopularniejsze są produkty z indeksem prędkości S oraz T, których klienci kupili ponad 2,47 mln sztuk. Jest to ponad pół mln mniej niż w 2007 roku. Medala dodaje, że ten trend jest trwały. Na zmiany w strukturze rynku wskazuje szef marketingu Michelin Polska Arkadiusz Przydatek. - Bardzo szybko wzrasta popyt na opony największych indeksów prędkości oraz gumy dla aut 4x4. Mendala podaje, że w porównaniu do 2007 roku, sprzedaż opon z indeksem prędkości H wzrosła o blisko 200 tys. do ponad 1,17 mln sztuk. Także o 200 tys. sztuk wzrósł popyt na opony z indeksem prędkości V, W oraz Z, do 0,74 mln sztuk. W segmencie opon zimowych gumy z indeksem prędkości S i T znacznie wolniej tracą popularność - w 2010 roku rynek wchłonął 3,42 mln takich opon, to jest 78,8 procent wszystkich zimówek. W 2009 roku ten odsetek wynosił 80,4 procent. Dyrektor marketingu Goodyear Dunlop Tires Polska Marek Gawlik tłumaczy, że zmiany wynikają z ewolucji struktury zarejestrowanego w Polsce parku samochodowego. - W 2004 roku 20,7 procent sprzedanych aut miało silnik o mocy powyżej 110 KM, zaś w 2010 roku ich odsetek powiększył się do 43,3 procent. W tym samym czasie udział samochodów z silnikami o mocy poniżej 60 KM spadł z 20,5 procent do 3,8 - porównuje Gawlik.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się