Firmy wykorzystują kredyt kupiecki

Właściciele firm wciąż wskazują, że nieterminowe płatności są problemem, z jakim się borykają

Publikacja: 30.03.2011 15:05

Firmy wykorzystują kredyt kupiecki

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Z analizy rozliczeń między firmami, jakie właśnie przeprowadziła firma Euler Hermes wynika, że duża część branż ma trochę lepsze (lub porównywalne) wskaźniki obiegu pieniądza niż w zeszłym roku, ale nie jest to jeszcze poziom sprzed dwóch lat.

- Mocno ucierpiały branże związane z inwestycjami (głównie budownictwo), na które nakłady znacząco się zmniejszały w zeszłym roku. Lepsze wyniki płynności notuje farmacja, a branża spożywcza i kosmetyczna ma sezonowe problemy - wymienia Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes

Początek sezonu jest trochę lepszy dla budownictwa.

Zima była mimo wszystko w tym roku trochę łagodniejsza (a przynajmniej krótsze były okresy przestoju). Ale wciąż producenci-hurtownicy artykułów budowlanych jak i firmy wykonawcze  dostają w terminie 71 proc. swoich płatności. Euler Hermes monitoruje sytuację w ok. 25 tys. firm,  kwota ich należności miesięcznych to 1,8-2 mld zł ). Firmy przeciętnie płacą zaległości 30 dni po terminie zapisanym w fakturach ( rok temu było to o 5 dni dłużej, ale dwa lata temu o dzień krócej). Kłopot jednak w tym, że w całej branży przeciętnie daje się kontrahentom ok 56 dni do zapłaty. Kredyt kupiecki wynosi więc w budownictwie kwartał.

Sieci opóźniają płatności

W branży spożywczej na bieżąco spłacane jest średnio ok. 76 proc wartości należności. To nieco gorzej niż w zeszłym roku. - Co więcej nie spadają tak zwane "trudne długi" - gdzie ich termin płatności minął ponad 120 dni temu. - dodaje ekonomista, ale zaraz zaznacza, że

że wahania, a właściwie cykliczność w spływie należności, są czymś normalnym. Te z początku roku wynikają między innymi ze zwiększonego zapotrzebowania na towary zamawiane w okresie świątecznym.

Z danych EH wynika, że średnie opóźnienie płatności w branży ogólnospożywczej to na początku marca  20-22 dni , i zmniejszyło się z 30-35 dni w niektórych kategoriach w okresie świąteczno-noworocznym.

Ale temu pozytywnemu zjawisku towarzyszy gorsze. W ostatnich miesiącach rośnie wartość zobowiązań sieci handlowych wobec producentów spożywczych. - W ciągu 3-4 miesięcy wzrosły one niemal  o połowę - Tomasz Starus tłumaczy, że jest to częściowo efekt wzrostu cen artykułów spożywczych – przez co większa jest wartość obrotu nimi.  - Liczne są jednak sygnały z rynku, iż sieci opóźniają płatności, dodatkowo kredytując się kosztem dostawców. Duzi producenci, o znacznej skali obrotów radzą sobie dzięki temu lepiej, natomiast jest to dodatkowy cios w średnich i mniejszych dostawców. - dodaje ekonomista .

Na przejściowe zwiększenie kłopotów z terminowymi wpłatami zwracają uwagę szefowie firm kosmetycznych. Obecnie średnie przeterminowanie należności wynosi 25 dni, rok temu było to 15 dni, a w 2009 roku 13 dni. Ale są to, jak twierdzą analitycy wahania sezonowe i powinny się zmniejszyć wiosną

Lepsze wyniki płynności notuje farmacja.  Producenci leków zaostrzyli warunki  wobec swoich kontrahentów. Wciąż problemy z zatorami płatniczymi mają hurtownicy i firmy sprzedające leki dla szpitali.

Powoli, ale systematycznie poprawia się terminowość spłat u producentów mebli. W lutym zeszłego roku w terminie dostawali 67 proc płatności, teraz jest to o 7 pkt proc. więcej. Powoli też skraca się termin opóźnień. W lutym były to 23 dni, a rok temu miesiąc.

 

Z analizy rozliczeń między firmami, jakie właśnie przeprowadziła firma Euler Hermes wynika, że duża część branż ma trochę lepsze (lub porównywalne) wskaźniki obiegu pieniądza niż w zeszłym roku, ale nie jest to jeszcze poziom sprzed dwóch lat.

- Mocno ucierpiały branże związane z inwestycjami (głównie budownictwo), na które nakłady znacząco się zmniejszały w zeszłym roku. Lepsze wyniki płynności notuje farmacja, a branża spożywcza i kosmetyczna ma sezonowe problemy - wymienia Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?