Długa kolejka po akcje PKP Cargo

Ponad 50 firm jest zainteresowanych wycenianą nawet na 2 mld zł prywatyzacją PKP Cargo. Wśród nich koleje czeskie i polska Rohlig Suus Logistics

Aktualizacja: 09.05.2011 04:00 Publikacja: 09.05.2011 03:59

PKP Cargo

PKP Cargo

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Tyle podmiotów pobrało już memoranda. Wśród nich największe europejskie fundusze inwestycyjne i firmy. – To firmy zarówno z Polski, jak i z zagranicy – przyznaje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP, spółki matki PKP Cargo.

Długa lista chętnych

Kto jest faktycznie zainteresowany kupieniem drugiego europejskiego kolejowego przewoźnika europejskiego, okaże się 12 maja, kiedy mija termin składania ofert. – Potem nastąpi ocena ofert, wszyscy, którzy spełnią warunki formalne, będą dopuszczeni do due diligence – wyjaśnia Łukasz Kurpiewski. Wszyscy dopuszczeni do badania kondycji finansowej spółki będą robić to równocześnie, tak by nie wydłużać procesu ze względu na dużą liczbę zainteresowanych.

Wśród nich znajdują się narodowe koleje czeskie CzD Cargo. Czeski dziennik „Mlada fronta Dnes" na początku tego roku informował o chęci połączenia obu państwowych spółek przez czeski rząd. Koszty fuzji miałaby wziąć na siebie Praga. 2010 rok CzD zakończyła stratą w wysokości 420 mln koron, czyli ok. 66,4 mln zł. W tym samym roku zysk PKP Cargo wyniósł 62 mln zł.

Transakcja nie będzie możliwa bez wsparcia oferty Czechów pieniędzmi państwowymi lub funduszu inwestycyjnego. Nad tym ostatnim rozwiązaniem, jak ustaliła „Rz", zastanawia się też Rohlig Suus Logistics – polska spółka transportowo-logistyczna. Przychód Rohlig w 2010 roku wyniósł 403 mln zł. Firma bez zainteresowanego funduszu inwestycyjnego nie będzie w stanie złożyć oferty. Rohlig ostateczną decyzję ma podjąć w tym tygodniu.

Polityczne wątpliwości

Prywatyzacja PKP Cargo ma zostać sfinalizowana jeszcze w tym roku. Rynek wycenia spółkę na ok. 3,5 – 4 mld zł. Rząd chce sprzedać pakiet 50 proc. plus jedna akcja.

– Nikt nie wątpi w spółkę i jej dobrą kondycję finansową. Obawy potencjalnych inwestorów mają podłoże polityczne – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Ci, którzy z nami rozmawiali, zastanawiają się, czy do prywatyzacji w ogóle dojdzie. Interesują ich m.in. plany rządu wobec rynku kolejowego, czy będą pieniądze na modernizację torów i czy regulator rynku nie dostanie uprawnień, które pozwolą mu na blokowanie działań przewoźników – wyjaśnia Furgalski.

Na liście obaw inwestorów nie ma natomiast związków zawodowych. Mimo że nie zostało jeszcze zawarte porozumienie dotyczące paktu gwarancji dla pracowników spółki, które zgodnie z ustaleniami Komisji Trójstronnej miało zostać wynegocjowane do 4 maja. Związki zawodowe chcą, by pakiet pracowniczy był częścią due diligence, właściciel nie chce wiązać rąk przyszłemu inwestorowi.

Przychód PKP Cargo w 2010 roku był o ok. 500 mln zł wyższy niż w roku 2009, podobnie jak zysk. Ten w tym roku ma być już trzycyfrowy. Łączny zysk do 2015 roku ma wynieść 1 mld zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Tyle podmiotów pobrało już memoranda. Wśród nich największe europejskie fundusze inwestycyjne i firmy. – To firmy zarówno z Polski, jak i z zagranicy – przyznaje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP, spółki matki PKP Cargo.

Długa lista chętnych

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca