Obecnie łączna wartość giełdowych firm budujących drogi to 8,3 mld zł. Spośród wszystkich branż na GPW sektor budowlany zachowuje się zdecydowanie najgorzej. Dwucyfrowy spadek notuje jeszcze sektor deweloperów. Tymczasem indeks WIG wzrósł w tym czasie o 2 proc.
Wyniki finansowe po pierwszym kwartale nie zachwycają. Wprawdzie branża zanotowała ponad 12-proc. wzrost przychodów, jednak ich zyski w porównaniu z pierwszym kwartałem ub. roku spadły. Zysk operacyjny obniżył się o ponad 6 proc.
To efekt przetargów na budowę dróg i autostrad w ciągu ostatnich dwóch lat, rozstrzyganych i realizowanych znacznie poniżej ich kosztorysowej wartości. Taka tendencja trwa.
– Wczoraj otwarte zostały postępowania na budowę drogi S8 między autostradą A1 a Walichnowami. Najniższa oferta wynosiła ok. 430 mln zł przy kosztorysie ok. 600 mln zł – mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego. – Powtórzy się sytuacja z Chińczykami, którzy teraz nie radzą sobie z budową autostrady A2 – prognozuje.
11 mld zł