Spada sprzedaż wódki w Polsce

W maju 2011 r. sprzedaż naszego flagowego alkoholu była o niemal 27 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych GUS

Publikacja: 20.07.2011 16:13

W ciągu pięciu miesięcy tego roku Polacy kupili 335 tys. hl wódki, o 4,8 proc. mniej niż  w tym samym okresie 2010 r. Natomiast w ujęciu rocznym, od czerwca 2010 r. do maja 2011 r., sprzedaż najpopularniejszego napoju spirytusowego w Polsce, wyniosła ok. 2,41 mln hl, wobec niemal 2,44 mln hl rok wcześniej.

Słaba sprzedaż wódki w maju tego roku to efekt m.in. upałów, które nie sprzyjają konsumpcji mocnych trunków. Gdy rośnie temperatura znacznie bardziej popularne staje się piwo. Natomiast w trakcie rekordowych upałów konsumenci przerzucają się na napoje bezalkoholowe. Maj tego roku był udany m.in. dla producentów wody. Sprzedaż marki Cisowianka, której dystrybutorem są Polskie Zdroje, była wówczas o ponad 50 proc. wyższa niż przed rokiem.

Jednak pogoda to nie jedyny czynnik wpływający na sprzedaż wódki w Polsce.  — Obecnie mamy do czynienia ze szczytem kryzysu konsumenckiego na polskim rynku wódki — mówi "Rz" osoba związana z branżą.

Co go wywołało? Popyt zaczął kurczyć się stopniowo  po wprowadzeniu podwyżki akcyzy na wódkę w 2009 r. Początkowo nie pokazywały tego dane rynkowe, ponieważ korzystny wpływy na wyniki całej branży miała ekspansja Stock Polska, lidera rynku. Z naszych informacji wynika jednak, że w ostatnich miesiącach także i sprzedaż jego wiodącej marki; Czystej de Luxe zaczęła się kurczyć. Spadki spotęgowała m.in. ostrzejsza walka konkurentów Stocka — Belvedere i CEDC — o kurczący się rynek.

Zdaniem Williama Carey'a, prezesa CEDC trend spadkowy wkrótce się zakończy. — Ożywienia na polskim rynku wódki można się spodziewać pod koniec 2011 r. i w przyszłym roku. Będzie to możliwe za sprawą poprawy kondycji finansowej polskich konsumentów — powiedział w rozmowie z "Rz".

Jest jednak mało prawdopodobne, że popyt na wódkę będzie rósł w szybkim tempie. — Rynek wódki jest nasycony i krajowi producenci upatrują większe perspektywy na rynkach zagranicznych — uważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Szacunki branży mówią, że w pierwszym półroczu 2011 r. eksport napojów spirytusowych w ujęciu wartościowym wzrósł o 5,7 proc., a w ujęciu Ilościowym o 14,4 proc.

W sumie w 2011 r. wartość sprzedaży zagranicznej mocnych alkoholi, głównie wódki czystej, może wynieść ok.  130 mln euro i będzie o 10 proc. wyższy niż przed rokiem.

W ciągu pięciu miesięcy tego roku Polacy kupili 335 tys. hl wódki, o 4,8 proc. mniej niż  w tym samym okresie 2010 r. Natomiast w ujęciu rocznym, od czerwca 2010 r. do maja 2011 r., sprzedaż najpopularniejszego napoju spirytusowego w Polsce, wyniosła ok. 2,41 mln hl, wobec niemal 2,44 mln hl rok wcześniej.

Słaba sprzedaż wódki w maju tego roku to efekt m.in. upałów, które nie sprzyjają konsumpcji mocnych trunków. Gdy rośnie temperatura znacznie bardziej popularne staje się piwo. Natomiast w trakcie rekordowych upałów konsumenci przerzucają się na napoje bezalkoholowe. Maj tego roku był udany m.in. dla producentów wody. Sprzedaż marki Cisowianka, której dystrybutorem są Polskie Zdroje, była wówczas o ponad 50 proc. wyższa niż przed rokiem.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?