Reklama
Rozwiń
Reklama

Spada sprzedaż wódki w Polsce

W maju 2011 r. sprzedaż naszego flagowego alkoholu była o niemal 27 proc. niższa niż rok wcześniej - wynika z danych GUS

Publikacja: 20.07.2011 16:13

W ciągu pięciu miesięcy tego roku Polacy kupili 335 tys. hl wódki, o 4,8 proc. mniej niż  w tym samym okresie 2010 r. Natomiast w ujęciu rocznym, od czerwca 2010 r. do maja 2011 r., sprzedaż najpopularniejszego napoju spirytusowego w Polsce, wyniosła ok. 2,41 mln hl, wobec niemal 2,44 mln hl rok wcześniej.

Słaba sprzedaż wódki w maju tego roku to efekt m.in. upałów, które nie sprzyjają konsumpcji mocnych trunków. Gdy rośnie temperatura znacznie bardziej popularne staje się piwo. Natomiast w trakcie rekordowych upałów konsumenci przerzucają się na napoje bezalkoholowe. Maj tego roku był udany m.in. dla producentów wody. Sprzedaż marki Cisowianka, której dystrybutorem są Polskie Zdroje, była wówczas o ponad 50 proc. wyższa niż przed rokiem.

Jednak pogoda to nie jedyny czynnik wpływający na sprzedaż wódki w Polsce.  — Obecnie mamy do czynienia ze szczytem kryzysu konsumenckiego na polskim rynku wódki — mówi "Rz" osoba związana z branżą.

Co go wywołało? Popyt zaczął kurczyć się stopniowo  po wprowadzeniu podwyżki akcyzy na wódkę w 2009 r. Początkowo nie pokazywały tego dane rynkowe, ponieważ korzystny wpływy na wyniki całej branży miała ekspansja Stock Polska, lidera rynku. Z naszych informacji wynika jednak, że w ostatnich miesiącach także i sprzedaż jego wiodącej marki; Czystej de Luxe zaczęła się kurczyć. Spadki spotęgowała m.in. ostrzejsza walka konkurentów Stocka — Belvedere i CEDC — o kurczący się rynek.

Zdaniem Williama Carey'a, prezesa CEDC trend spadkowy wkrótce się zakończy. — Ożywienia na polskim rynku wódki można się spodziewać pod koniec 2011 r. i w przyszłym roku. Będzie to możliwe za sprawą poprawy kondycji finansowej polskich konsumentów — powiedział w rozmowie z "Rz".

Reklama
Reklama

Jest jednak mało prawdopodobne, że popyt na wódkę będzie rósł w szybkim tempie. — Rynek wódki jest nasycony i krajowi producenci upatrują większe perspektywy na rynkach zagranicznych — uważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Szacunki branży mówią, że w pierwszym półroczu 2011 r. eksport napojów spirytusowych w ujęciu wartościowym wzrósł o 5,7 proc., a w ujęciu Ilościowym o 14,4 proc.

W sumie w 2011 r. wartość sprzedaży zagranicznej mocnych alkoholi, głównie wódki czystej, może wynieść ok.  130 mln euro i będzie o 10 proc. wyższy niż przed rokiem.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama