Reklama

Chiny podbijają rynek telefonów komórkowych

Firmy z Państwa Środka pną się na szczyty rankingów sprzedaży telefonów komórkowych. Zagrażają też pozycji Ericssona, największego producenta sprzętu telekomunikacyjnego

Publikacja: 16.08.2011 17:13

Chiny podbijają rynek telefonów komórkowych

Foto: Bloomberg

ZTE w drugim kwartale tego roku stała się piątym co do wielkości producentem telefonów komórkowych - zarówno smartfonów, jak i tańszych słuchawek. W branży smartfonów pnie się w górę HTC, które plasuje się dziś na piątej pozycji. Z kolei gigant telekomunikacyjny Huawei może już wkrótce zagrozić Ericssonowi, największemu producentowi infrastruktury sieciowej na świecie.

- Jest kilka czynników, które powodują, że chińskie firmy szybko zdobywają rynek - mówi Grzegorz Bernatek, analityk firmy Audytel. - Najważniejszym jest cena, a przy infrastrukturze sieciowej także elastyczne sposoby finansowania inwestycji, np. preferencyjne kredyty w chińskich bankach w kontraktach wygrywanych przez Huawei. Analityk podkreśla, że cena jest głównym czynnikiem wyboru, czy to dla operatorów telekomunikacyjnych, czy to dla konsumentów. Dla przykładu: średni przychód ze sprzedaży telefonu w HTC był w 2010 roku 40 proc. niższy niż w Apple.

- Na relatywnie niską cenę chińskich urządzeń wpływ ma m.in. tańsza siła robocza i niższe koszty produkcji oraz niewliczanie w cenę opłat za logo, jakie naliczają tacy producenci jak Apple czy Nokia - dodaje Bernatek. - Istotna jest także skala działalności chińskich producentów. Trzy firmy: ZTE, Huawei oraz HTC są praktycznie monopolistami na liczącym ponad 1,3 mld mieszkańców rynku chińskim. Silna ekspansja firm za granicę wskazuje, że przygotowują się one na prawdopodobne nasycenie krajowego rynku.

Z ziemi chińskiej na Zachód

Potwierdzają to raporty analityczne i wyniki sprzedaży. ZTE, według Gartnera, podwoiło swoje udziały w rynku do 3 proc., zrzucając amerykańską firmę Research In Motion (RIM), producenta BlackBerry, z piątego miejsca wśród producentów wszystkich telefonów komórkowych. Raport pokazuje, że Chińczycy pokonali RIM zaledwie 500 tysiącami sprzedanych urządzeń.

W minionym półroczu ZTE odnotowało 30-procentowy wzrost sprzedaży rok do roku. Przekłada się to na 35 mln wypuszczonych na rynek urządzeń. Największy skok firma odnotowała w kategorii smartfonów, których sprzedała około 5 mln sztuk, co dało jej czterokrotnie wyższe przychody z tego tytułu niż przed rokiem. Aż połowę tej liczby stanowił flagowy model Blade pracujący na systemie Android. W tym roku firma ma zamiar sprzedać w sumie 12 mln smartfonów.

Reklama
Reklama

Szóstej pozycji wśród liderów rynku telefonów komórkowych RIM już wkrótce będzie musiał bronić przed jeszcze jednym chińskim producentem. Chodzi o HTC, które według Gartnera sprzedało w drugim kwartale zaledwie 1,5 mln słuchawek mniej niż amerykański konkurent. Najmocniejszą stroną HTC są smartfony, w kategorii których Chińczycy wspięli się na piątą pozycję, zagarniając 11 proc. rynku. To zaledwie 1,1 proc. mniej niż ma obecnie RIM, który lada chwila i w tej kategorii może zostać pokonany przez Chińczyków - jak sugerują analizy przygotowane przez firmę Market Intelligence Center.

HTC dokonało gwałtownego zwrotu w swojej polityce w ciągu ostatnich dwóch lat. Przedtem kojarzone było przede wszystkim z systemem Windows Phone, teraz jest drugim na świecie producentem urządzeń z systemem Android i właśnie temu zawdzięcza swój sukces.

- HTC oferuje w konkurencyjnych cenach urządzenia bardziej nowoczesne niż Apple i Nokia, dopieszczając klientów wysoką jakością telefonów - twierdzi Bernatek.

W drugim kwartale 2011 roku firma odnotowała ponaddwukrotny wzrost zarówno zysków, jak i przychodów, a na rynek trafiło 11 mln jej urządzeń.

W bój ze Szwedami

Swój marsz ku szczytom kontynuuje też znany ze sprzedaży modemów bezprzewodowych Huawei, który - będąc na drugiej pozycji wśród producentów infrastruktury sieciowej - odnotował 11-proc. wzrost sprzedaży w ostatnim półroczu, rok do roku. Firma szybko goni lidera w tej branży, szwedzkiego Ericssona, którego roczna sprzedaż w 2011 roku szacowana jest obecnie na 35 mld dol. Huawei prognozuje u siebie liczbę zaledwie o 4 mld dol. niższą. Chiński producent celuje też w sprzedaż urządzeń mobilnych, których liczba wzrosła w pierwszym półroczu o 40 proc. do 72 mln sztuk. Huawei zapowiedział, że jego głównym celem na ten rok będzie sprzedaż 20 mln smartfonów i 170 mln zwykłych telefonów.

- Na rynku urządzeń sieciowych chińscy gracze zdobędą niebawem pierwsze miejsce - prognozuje Grzegorz Bernatek. - Mogą sobie nieco gorzej radzić w sprzedaży usług dla branży telekomunikacyjnej, ale te braki z naddatkiem odrobią w zakresie sprzętu telekomunikacyjnego.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama