Reklama

Lotniska rozwijają się dzięki wsparciu Brukseli

Do tego roku porty lotnicze nie realizowały inwestycji, których wartość przekraczałaby 100 mln zł. Za to ich projekty na lata 2007 – 2013 są liczone w setkach milionów złotych

Publikacja: 09.09.2011 02:00

Budowa lotniska w Modlinie

Budowa lotniska w Modlinie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Pierwsze wsparcie unijne na modernizację i rozbudowę lotnisk pojawiło się wraz z uchwaleniem budżetu UE na lata 2007 – 2013. Osiem lotnisk otrzymało z Brukseli prawie  400 mln euro. W sumie porty lotnicze znajdujące się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej wydadzą do 2015 roku na rozwój ponad 5 mld zł. Samorządy na rozbudowę istniejących portów i budowę nowych zarezerwowały kolejne 300 mln euro.

Największą inwestycją zrealizowaną przez lotniska jest budowa i wyposażenie nowego terminalu pasażerskiego na warszawskim Okęciu. Całość kosztowała już 580 mln zł. Integracja obu terminali i modernizacja starego budynku będzie kosztować kolejne 250 mln zł. Prace mają się rozpocząć po Euro 2012 i potrwać do 2015 roku. – Polskie Porty Lotnicze w latach 2001 – 2015 zainwestują w warszawskie lotnisko prawie 1,5 mld zł – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik PPL. Oprócz nowego terminalu prace obejmują również między innymi budowę hotelu, modernizację płyty postojowej, dróg kołowania i dróg startowych.

Po warszawskim lotnisku inwestycje o największej łącznej wartości, bo prawie miliarda złotych, realizuje obecnie port lotniczy w Krakowie. – Łączna wartość inwestycji w latach 2000 – 2015 to 1,53 mld zł – mówi Urszula Podraza, rzecznik lotniska. Z największych prac do 2015 r. zarząd portu ma w planach jeszcze rozbudowę terminalu, remont drogi startowej i budowę przystanku kolejowego.

Jak mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego lotniska, port prowadzi obecnie inwestycje o wartości ponad 500 mln zł. – To pierwszy etap rozwoju infrastruktury lotniskowej i pozalotniskowej. Kolejne zostały wyznaczone na lata 2016 – 2025 i 2026 – 2032 – dodaje.

Port lotniczy w Gdańsku realizuje program inwestycyjny wart 396 mln zł, z tego unia wykłada 183 mln zł. – Całość nakładów inwestycyjnych w porcie w latach 2000 – 2009 wynosiła 60,5 mln zł – mówi Michał Dragacz z gdańskiego lotniska. Obecnie za ok. 400 mln zł realizowanych jest 13 inwestycji, w tym największą jest budowa za 230 mln zł nowego terminalu pasażerskiego. Budynek ma zostać oddany do użytku na początku przyszłego roku.

Reklama
Reklama

Inwestycje w Rzeszowie, gdzie lotnisko do 2009 roku było drugim po Okęciu w większości należącym do Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, są obecnie warte ok. 400 mln zł. – W latach 2001 – 2008 PPL zainwestowało w ten port 96 mln zł – przyznaje Przemysław Przybylski.

Najskromniejszy jest plan inwestycyjny zachodniopomorskiego lotniska w Szczecinie-Goleniowie. Prace realizowane przy wsparciu unijnych dotacji dostępnych na lata 2007 – 2013 warte są 143 mln zł, z tego 56 mln zł dołoży Bruksela. Obejmują m.in. budowę drogi kołowania, rozbudowę płyty postojowej czy modernizację drogi startowej.

Samorządy zarezerwowały na rozwój swoich lotnisk ok. 300 mln euro. Z tej puli korzysta m.in. lotnisko w Bydgoszczy czy w Łodzi. – Szacowana wartość obecnego programu inwestycyjnego to ok. 180 mln zł, wsparcie Unii wynosi 23,45 mln euro – mówi Joanna Sowińska, rzecznik bydgoskiego portu.

Część pieniędzy zarezerwowanych przez samorządy została przeznaczona na budowę nowych lotnisk, walczą o nie między sobą poszczególne gminy. Lotnisko pod Białymstokiem ma powstać w Sanikach, pod uwagę brana była również lokalizacja w Krywlanach. Gorąca dyskusja dotycząca lokalizacji portu toczyła się również na Lubelszczyźnie. Lotnisko powstaje ostatecznie w Świdniku. Przez długi czas rozważano budowę portu w Niedźwiadzie. Ambitne plany niektórych regionów zrewidowała Bruksela. Nie zgodziła się np. na współfinansowanie z dotacji unijnych budowy portu w Obicach pod Kielcami.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama