Lotniska rozwijają się dzięki wsparciu Brukseli

Do tego roku porty lotnicze nie realizowały inwestycji, których wartość przekraczałaby 100 mln zł. Za to ich projekty na lata 2007 – 2013 są liczone w setkach milionów złotych

Publikacja: 09.09.2011 02:00

Budowa lotniska w Modlinie

Budowa lotniska w Modlinie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Pierwsze wsparcie unijne na modernizację i rozbudowę lotnisk pojawiło się wraz z uchwaleniem budżetu UE na lata 2007 – 2013. Osiem lotnisk otrzymało z Brukseli prawie  400 mln euro. W sumie porty lotnicze znajdujące się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej wydadzą do 2015 roku na rozwój ponad 5 mld zł. Samorządy na rozbudowę istniejących portów i budowę nowych zarezerwowały kolejne 300 mln euro.

Największą inwestycją zrealizowaną przez lotniska jest budowa i wyposażenie nowego terminalu pasażerskiego na warszawskim Okęciu. Całość kosztowała już 580 mln zł. Integracja obu terminali i modernizacja starego budynku będzie kosztować kolejne 250 mln zł. Prace mają się rozpocząć po Euro 2012 i potrwać do 2015 roku. – Polskie Porty Lotnicze w latach 2001 – 2015 zainwestują w warszawskie lotnisko prawie 1,5 mld zł – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik PPL. Oprócz nowego terminalu prace obejmują również między innymi budowę hotelu, modernizację płyty postojowej, dróg kołowania i dróg startowych.

Po warszawskim lotnisku inwestycje o największej łącznej wartości, bo prawie miliarda złotych, realizuje obecnie port lotniczy w Krakowie. – Łączna wartość inwestycji w latach 2000 – 2015 to 1,53 mld zł – mówi Urszula Podraza, rzecznik lotniska. Z największych prac do 2015 r. zarząd portu ma w planach jeszcze rozbudowę terminalu, remont drogi startowej i budowę przystanku kolejowego.

Jak mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego lotniska, port prowadzi obecnie inwestycje o wartości ponad 500 mln zł. – To pierwszy etap rozwoju infrastruktury lotniskowej i pozalotniskowej. Kolejne zostały wyznaczone na lata 2016 – 2025 i 2026 – 2032 – dodaje.

Port lotniczy w Gdańsku realizuje program inwestycyjny wart 396 mln zł, z tego unia wykłada 183 mln zł. – Całość nakładów inwestycyjnych w porcie w latach 2000 – 2009 wynosiła 60,5 mln zł – mówi Michał Dragacz z gdańskiego lotniska. Obecnie za ok. 400 mln zł realizowanych jest 13 inwestycji, w tym największą jest budowa za 230 mln zł nowego terminalu pasażerskiego. Budynek ma zostać oddany do użytku na początku przyszłego roku.

Inwestycje w Rzeszowie, gdzie lotnisko do 2009 roku było drugim po Okęciu w większości należącym do Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, są obecnie warte ok. 400 mln zł. – W latach 2001 – 2008 PPL zainwestowało w ten port 96 mln zł – przyznaje Przemysław Przybylski.

Najskromniejszy jest plan inwestycyjny zachodniopomorskiego lotniska w Szczecinie-Goleniowie. Prace realizowane przy wsparciu unijnych dotacji dostępnych na lata 2007 – 2013 warte są 143 mln zł, z tego 56 mln zł dołoży Bruksela. Obejmują m.in. budowę drogi kołowania, rozbudowę płyty postojowej czy modernizację drogi startowej.

Samorządy zarezerwowały na rozwój swoich lotnisk ok. 300 mln euro. Z tej puli korzysta m.in. lotnisko w Bydgoszczy czy w Łodzi. – Szacowana wartość obecnego programu inwestycyjnego to ok. 180 mln zł, wsparcie Unii wynosi 23,45 mln euro – mówi Joanna Sowińska, rzecznik bydgoskiego portu.

Część pieniędzy zarezerwowanych przez samorządy została przeznaczona na budowę nowych lotnisk, walczą o nie między sobą poszczególne gminy. Lotnisko pod Białymstokiem ma powstać w Sanikach, pod uwagę brana była również lokalizacja w Krywlanach. Gorąca dyskusja dotycząca lokalizacji portu toczyła się również na Lubelszczyźnie. Lotnisko powstaje ostatecznie w Świdniku. Przez długi czas rozważano budowę portu w Niedźwiadzie. Ambitne plany niektórych regionów zrewidowała Bruksela. Nie zgodziła się np. na współfinansowanie z dotacji unijnych budowy portu w Obicach pod Kielcami.

Pierwsze wsparcie unijne na modernizację i rozbudowę lotnisk pojawiło się wraz z uchwaleniem budżetu UE na lata 2007 – 2013. Osiem lotnisk otrzymało z Brukseli prawie  400 mln euro. W sumie porty lotnicze znajdujące się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej wydadzą do 2015 roku na rozwój ponad 5 mld zł. Samorządy na rozbudowę istniejących portów i budowę nowych zarezerwowały kolejne 300 mln euro.

Największą inwestycją zrealizowaną przez lotniska jest budowa i wyposażenie nowego terminalu pasażerskiego na warszawskim Okęciu. Całość kosztowała już 580 mln zł. Integracja obu terminali i modernizacja starego budynku będzie kosztować kolejne 250 mln zł. Prace mają się rozpocząć po Euro 2012 i potrwać do 2015 roku. – Polskie Porty Lotnicze w latach 2001 – 2015 zainwestują w warszawskie lotnisko prawie 1,5 mld zł – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik PPL. Oprócz nowego terminalu prace obejmują również między innymi budowę hotelu, modernizację płyty postojowej, dróg kołowania i dróg startowych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca