Pasażerów tracili również przewoźnicy drogowi — ok. 8 proc., nowych klientów pozyskały za to linie lotnicze. Z publicznego transportu ogółem w 2010 roku skorzystało 838,2 mln osób. To o 64,8 mln mniej niż w roku 2009. Spadek na kolei o 7,6 proc. klientów to 21,7 mln osób — wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.
Transportem samochodowym przetransportowano ponad 43 mln mniej — o 7,1 proc. mniej. Jak podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego przewoźnicy lotniczy na trasach do i z Polski obsłużyli 20,5 mln osób. o 8,1 proc więcej niż w roku 2009. Udział transportu kolejowego w rynku polskim utrzymał się na poziomie z roku 2009 i wyniósł 31,3 proc.
Kolej traci w Polsce i na Węgrzech
W Polsce w 2010 roku pasażerowie chętniej korzystali tylko z kolejowych połączeń międzywojewódzkich — podaje Urząd Transportu Kolejowego. Na tych relacjach koleje przewiozły 50,4 mln osób, czyli o 2,1 mln osób więcej niż w roku 2009. Wyraźnie z roku na rok, coraz mniej osób korzysta z połączeń regionalnych. W 2010 roku kolej w tym celu wybrało 205,8 mln osób — o 9,8 proc. mniej niż rok wcześniej. W momencie kiedy w Polsce pasażerowie przesiadają się do własnych samochodów lub do samolotów, w Europie kolej staje się coraz popularniejszym środkiem transportu.
W 2010 roku w krajach Unii Europejskiej koleją przewiezionych zostało 7,457 mld osób, o 2,7 proc. więcej niż w roku 2009. Ta tendencja trwa od 10 lat. W 2010 roku w porównaniu do roku 2000 przewozy pasażerskie w całej Unii Europejskiej Wrosły o ok. 20 proc. Cześć krajów, w tym Polska zanotowało spadek. U nas wyniósł on 4,1 proc. i był jednym z najwyższych w Unii. Większy zanotowały wyłącznie takie kraje jak Rumunia (11,3 proc.) oraz Węgry (4,1 proc.). Spora część krajów zanotowała wzrost przewozów rzędu 2 — 5proc., w tym największy Litwa 5,7 proc. oraz Wielka Brytania 5,9 proc.
Wielkie spóźnienia
W zeszłym roku przewoźnicy kolejowi obecni na polskich torach uruchomili łącznie ponad 1,5 mln tras pociągów. Z tego blisko 90 proc. to połączenia regionalne, 7,7 proc międzywojewódzkie i 3,2 proc. — międzynarodowe. Spośród wszystkich pociągów 370,9 tys. do stacji docelowej dotarła z opóźnieniem. Najwięcej, bo aż 46,2 proc, spóźnionych było pociągów międzynarodowych.