Polska kolej traci klientów

Przewoźnicy kolejowi w Polsce w zeszłym roku stracili 7,6 proc. podróżnych. Europejskie koleje obsłużyły w tym czasie o 2,7 proc. pasażerów więcej

Publikacja: 12.09.2011 17:36

Polska kolej traci klientów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Pasażerów tracili również przewoźnicy drogowi — ok. 8 proc., nowych  klientów pozyskały za to linie lotnicze. Z publicznego transportu  ogółem w 2010 roku skorzystało 838,2 mln osób. To o 64,8 mln mniej  niż w roku 2009. Spadek na kolei o 7,6 proc. klientów to 21,7 mln  osób — wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.

Transportem  samochodowym przetransportowano ponad 43 mln mniej — o 7,1 proc. mniej. Jak podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego przewoźnicy lotniczy na trasach  do i z Polski obsłużyli 20,5 mln osób. o 8,1 proc więcej niż w roku  2009. Udział transportu kolejowego w rynku polskim utrzymał się na poziomie  z roku 2009 i wyniósł 31,3 proc.

Kolej traci w Polsce i na Węgrzech

W Polsce w 2010 roku pasażerowie chętniej korzystali tylko z  kolejowych połączeń międzywojewódzkich — podaje Urząd Transportu  Kolejowego. Na tych relacjach koleje przewiozły 50,4 mln osób, czyli  o 2,1 mln osób więcej niż w roku 2009. Wyraźnie z roku na rok, coraz  mniej osób korzysta z połączeń regionalnych. W 2010 roku kolej w tym  celu wybrało 205,8 mln osób — o 9,8 proc. mniej niż rok wcześniej. W momencie kiedy w Polsce pasażerowie przesiadają się do własnych  samochodów lub do samolotów, w Europie kolej staje się coraz  popularniejszym środkiem transportu.

W 2010 roku w krajach Unii  Europejskiej koleją przewiezionych zostało 7,457 mld osób, o 2,7  proc. więcej niż w roku 2009. Ta tendencja trwa od 10 lat. W 2010 roku w porównaniu do roku 2000 przewozy pasażerskie w całej  Unii Europejskiej Wrosły o ok. 20 proc. Cześć krajów, w tym Polska  zanotowało spadek. U nas wyniósł on 4,1 proc. i był jednym z  najwyższych w Unii. Większy zanotowały wyłącznie takie kraje jak  Rumunia (11,3 proc.) oraz Węgry (4,1 proc.). Spora część krajów  zanotowała wzrost przewozów rzędu 2 — 5proc., w tym największy Litwa  5,7 proc. oraz Wielka Brytania 5,9 proc.

Wielkie spóźnienia

W zeszłym roku przewoźnicy kolejowi obecni na polskich torach  uruchomili łącznie ponad 1,5 mln tras pociągów. Z tego blisko 90  proc. to połączenia regionalne, 7,7 proc międzywojewódzkie i 3,2  proc. — międzynarodowe. Spośród wszystkich pociągów 370,9 tys. do stacji docelowej dotarła z  opóźnieniem. Najwięcej, bo aż 46,2 proc, spóźnionych było pociągów  międzynarodowych.

Najbardziej punktualne były pociągi regionalne —  spóźniał się zaledwie co czwarty. Spośród tych pociągów, które rozminęły się z rozkładem jazdy 96 proc.  było spóźnionych do 60 minut. Łączny czas opóźnień pociągów wyniósł  94,9 tysiąca godzin, czyli średnio 15 minut na pociąg.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej