Reklama

Polska kolej traci klientów

Przewoźnicy kolejowi w Polsce w zeszłym roku stracili 7,6 proc. podróżnych. Europejskie koleje obsłużyły w tym czasie o 2,7 proc. pasażerów więcej

Publikacja: 12.09.2011 17:36

Polska kolej traci klientów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Pasażerów tracili również przewoźnicy drogowi — ok. 8 proc., nowych  klientów pozyskały za to linie lotnicze. Z publicznego transportu  ogółem w 2010 roku skorzystało 838,2 mln osób. To o 64,8 mln mniej  niż w roku 2009. Spadek na kolei o 7,6 proc. klientów to 21,7 mln  osób — wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.

Transportem  samochodowym przetransportowano ponad 43 mln mniej — o 7,1 proc. mniej. Jak podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego przewoźnicy lotniczy na trasach  do i z Polski obsłużyli 20,5 mln osób. o 8,1 proc więcej niż w roku  2009. Udział transportu kolejowego w rynku polskim utrzymał się na poziomie  z roku 2009 i wyniósł 31,3 proc.

Kolej traci w Polsce i na Węgrzech

W Polsce w 2010 roku pasażerowie chętniej korzystali tylko z  kolejowych połączeń międzywojewódzkich — podaje Urząd Transportu  Kolejowego. Na tych relacjach koleje przewiozły 50,4 mln osób, czyli  o 2,1 mln osób więcej niż w roku 2009. Wyraźnie z roku na rok, coraz  mniej osób korzysta z połączeń regionalnych. W 2010 roku kolej w tym  celu wybrało 205,8 mln osób — o 9,8 proc. mniej niż rok wcześniej. W momencie kiedy w Polsce pasażerowie przesiadają się do własnych  samochodów lub do samolotów, w Europie kolej staje się coraz  popularniejszym środkiem transportu.

W 2010 roku w krajach Unii  Europejskiej koleją przewiezionych zostało 7,457 mld osób, o 2,7  proc. więcej niż w roku 2009. Ta tendencja trwa od 10 lat. W 2010 roku w porównaniu do roku 2000 przewozy pasażerskie w całej  Unii Europejskiej Wrosły o ok. 20 proc. Cześć krajów, w tym Polska  zanotowało spadek. U nas wyniósł on 4,1 proc. i był jednym z  najwyższych w Unii. Większy zanotowały wyłącznie takie kraje jak  Rumunia (11,3 proc.) oraz Węgry (4,1 proc.). Spora część krajów  zanotowała wzrost przewozów rzędu 2 — 5proc., w tym największy Litwa  5,7 proc. oraz Wielka Brytania 5,9 proc.

Wielkie spóźnienia

W zeszłym roku przewoźnicy kolejowi obecni na polskich torach  uruchomili łącznie ponad 1,5 mln tras pociągów. Z tego blisko 90  proc. to połączenia regionalne, 7,7 proc międzywojewódzkie i 3,2  proc. — międzynarodowe. Spośród wszystkich pociągów 370,9 tys. do stacji docelowej dotarła z  opóźnieniem. Najwięcej, bo aż 46,2 proc, spóźnionych było pociągów  międzynarodowych.

Reklama
Reklama

Najbardziej punktualne były pociągi regionalne —  spóźniał się zaledwie co czwarty. Spośród tych pociągów, które rozminęły się z rozkładem jazdy 96 proc.  było spóźnionych do 60 minut. Łączny czas opóźnień pociągów wyniósł  94,9 tysiąca godzin, czyli średnio 15 minut na pociąg.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama