Marką, która najczęściej pojawia się w wypowiedziach w Internecie jest Samsung z 63,7 tys. wzmianek. Kolejne jest Sony z wynikiem 53,3 tys. informacji oraz LG z 35,7 tys. Dane pochodzą z raportu Emotrack.pl, przygotowanego przez agencję interaktywną Think Kong i firmę badawczą Zetema. Powstał w oparciu o analizę ponad 220 tysięcy wpisów i komentarzy w Internecie na temat najpopularniejszych marek producentów sprzętu radiowo-telewizyjnego.

- W dyskusjach o markach audio-wideo dużo jest porównywania konkretnych produktów, a mniej rozmów o markach jako takich. Zależność między wizerunkiem marki, a postrzeganiem produktu nie jest wcale oczywista – mówi Norbert Kilen z agencji marketingu interaktywnego Think Kong, współtwórca raportu.

Według opracowania średnio tylko 25 proc. wzmianek ma zdecydowanie negatywny charakter. Biorąc pod uwagę odsetek komentarzy o takim wydźwięku, relatywnie najgorzej wypada marka Pioneer, dla której wyniósł on ponad 27 proc. Najmniej negatywnych ocen, bo zaledwie 18 proc., zebrała marka JVC. Dla większości marek odległość od średniej nie wynosiła więcej niż 2 pkt. proc.

Autorzy badania sprawdzili też jak internauci oceniają cechy produktów poszczególnych marek. W bezpłatnym raporcie dostępnym pod adresem www.emotrack.pl przedstawiono m.in. ocenę urządzeń 8 najpopularniejszych marek w wymiarach takich jak możliwości, cena, jakość, estetyka, obraz, dźwięk i obsługa. W tej konkurencji zdecydowanie wyróżnia się m.in. Sharp (wysoka ocena możliwości i obsługi), Pioneer (estetyka) oraz JVC i Samsung (wysoka ocena możliwości).

- Analiza emocji wokół cech produktów jest znacznie ciekawsza, kiedy weźmiemy pod uwagę poszczególne kategorie urządzeń, np. telewizory plazmowe lub odtwarzacze MP3. Wtedy dużo dokładniej widać różnice i łatwiej o wskazania marketingowe. Przy uśrednianiu wszystkich kategorii, może zdarzyć się, że np. pozytywne opinie na temat obrazu telewizorów danej marki „przykryją" te bardziej krytyczne, związane z innym sprzętem - Marek Troszyński z firmy badawczej Zetema.