Eksport ciągnie przedsiębiorstwa

Niekwestionowanym liderem pod względem wartości sprzedaży zagranicznej jest PKN Orlen. 410 firm z listy zajmowało się w ubiegłym roku sprzedażą eksportową. Dla części zagranica jest głównym odbiorcą

Publikacja: 25.10.2011 11:30

Firmy o największym udziale eksportu w sprzedaży

Firmy o największym udziale eksportu w sprzedaży

Foto: Rzeczpospolita

Więcej niż 90 proc. produkcji wysyła na eksport kolejnych 27 firm. Ale jest też 38 przedsiębiorstw, w których produkcja eksportowa to mniej niż 1 proc. sprzedaży.

Górą paliwa i surowce

Łączne przychody ze sprzedaży za granicą największych eksporterów z listy wyniosły 216,6 mld zł. Przeciętnie wartość eksportu wzrosła o 17 proc. w stosunku do 2009 r. Ale kilkanaście firm ze znaczącym eksportem w zeszłym roku nie podało takich informacji dwa lata temu, co utrudnia porównanie. Jedynie trzy firmy osiągnęły w zeszłym roku ponad 10 mld zł z zagranicznej sprzedaży swoich towarów i usług.

Analiza sytuacji eksporterów odzwierciedla to, co się działo w całej gospodarce: wzrost cen surowców czy też wahania złotego (o ile w kryzysowym 2009 r. za euro trzeba było średnio zapłacić 4,33 zł, o tyle w ubiegłym roku kosztowało ono przeciętnie równe 4 zł). Ale mieliśmy też do czynienia ze stabilizacją w przemyśle motoryzacyjnym oraz odbiciem w przemyśle chemicznym, metalurgicznym, farmaceutycznym i drzewno-meblarskim, a właściwie powrót do kondycji sprzed spowolnienia.

Chociaż na naszej liście najwięcej jest firm z większościowym kapitałem zagranicznym, to liderem wartości eksportu jest Polski Koncern Naftowy Orlen SA z prawie 44,4 mld zł przychodów z tego tytułu. To więcej niż połowa jego przychodów ze sprzedaży. Eksport naftowego potentata to 53 proc. produkcji. W ciągu roku jego wartość wzrosła o ponad 7,6 mld zł. Ale przy ocenie wyników spółki z siedzibą w Płocku trzeba pamiętać, że jako eksport traktuje ona handel z podmiotami zależnymi z Czech, Niemiec czy Litwy.

Kolejną ze spółek surowcowych z wysoką wartością eksportu jest KGHM Polska Miedź z Lubina. Tu wartość ubiegłorocznego eksportu – 12,3 mld zł – wzrosła w porównaniu z 2009 r. o przeszło 3,5 mld zł. Dużo mniejszy eksport miała natomiast druga z polskich spółek paliwowych – gdańska grupa Lotos; jego wartość wyniosła 3,7 mld zł (to 18,7 proc. całej sprzedaży), ale była znacząco wyższa niż rok wcześniej, kiedy ledwo przekroczyła 1,9 mld zł.

W branży surowcowej warto także podkreślić to, co się dzieje w przemyśle węglowym: Jastrzębska Spółka Węglowa, czołowy producent węgla koksowego w Europie, zwiększyła wartość eksportu dwukrotnie, do przeszło 3 mld zł. Jednocześnie udział eksportu w jej sprzedaży wzrósł o 10 pkt proc., do 42,5 proc.

Motoryzacja w górę

W czołówce eksporterów znalazły się firmy motoryzacyjne lub pracujące dla przemysłu motoryzacyjnego. Cała branża w ubiegłym roku znacznie poprawiła wyniki. Wartość wyekspediowanych za granicę wszystkich produktów tego przemysłu – części i akcesoriów, komponentów, gotowych samochodów i silników – przekroczyła 17 mld euro. To prawie 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Wyniki podciągał sektor poddostawców: ubiegłoroczna wartość eksportu części i akcesoriów z Polski była o prawie jedną piątą wyższa niż rok wcześniej. Okazała się zarazem najwyższa w historii. Był to efekt wzrostu eksportu samochodów zachodnich koncernów motoryzacyjnych, dla których polskie fabryki są poddostawcami. Przewiduje się, że ten sektor odnotuje także wzrost eksportu w 2011 r.

Nieco gorzej jest z eksportem samochodów. Popyt na rynkach unijnych w ubiegłym roku spadł, a to są najważniejsze kierunki sprzedaży aut z polskich fabryk. W rezultacie eksport zmalał w 2010 r. o ok. 4 proc., co znalazło odbicie w słabszych wynikach Fiata. Produkcja największej w Polsce fabryki aut w Tychach skurczyła się z blisko 605 tys. do 533 tys. samochodów, a w konsekwencji wartość eksportu zmalała z 14,9 do 12,6 mld zł.

Wcześniejszy poziom eksportu utrzymał natomiast Volkswagen Poznań. Jesienią ubiegłego roku poznański producent aut dostawczych wprowadził na rynek nową generację modelu Caddy, co znacznie zwiększyło zainteresowanie tymi samochodami, a w konsekwencji przyniosło większą liczbę zamówień. W tym roku, mimo spadku popytu na auta, spółka przewiduje dalszy wzrost produkcji, a w konsekwencji eksportu. Jednym z głównych odbiorców poznańskiego Volkswagena są niemieckie instytucje, np. poczta, które składają duże zamówienia.

Czas elektroniki

Na brak popytu nie mogli narzekać eksporterzy z branży elektronicznej: sprzedaż za granicę LG Electronics Mława (eksportowane jest 97 proc. produkcji) wzrosła do 5,7 mld zł z niecałych 5,2 mld zł rok wcześniej. Podobnie w przypadku spółki LG Electronics Wrocław w Kobierzycach: tu wartość eksportu zwiększyła się z 4,5 mld zł w 2009 r. do 5,1 mld zł w roku ubiegłym. Przy tym ten sektor jeszcze niedawno przechodził poważne perturbacje. Kryzys w 2008 r. bardzo osłabił popyt na artykuły RTV na rynkach europejskich, co mocno uderzyło w polskich producentów. Większość firm redukowała nakłady inwestycyjne i zmniejszała plany zatrudnienia. Takie kłopoty przeżywali nie tylko producenci telewizorów, ale  także ich liczni poddostawcy.

Poprawiła się także sytuacja innej z polskich specjalności eksportowych – produkcji jachtów. Producenci, którzy jeszcze w 2009 r. narzekali na brak zamówień i cięli zatrudnienie nawet o połowę, w ubiegłym roku zaczęli się na powrót rozkręcać. Przykładem jest spółka Ostróda Yacht, która zwiększyła wartość eksportu o 74 proc.: z 96 mln zł do 163 mln zł. W sumie zagraniczna sprzedaż tej spółki to prawie 95 proc. osiąganych przez nią przychodów.

 

Największe spadki wartości eksportu 2010/2009

Fiat Auto Poland SA, Bielsko-Biała     2,22 mld zł

Nexteer Automotive Poland sp. z o.o., Tychy     ponad 0,9 mld zł

Glencore Polska sp. z o.o., Gdańsk     ponad 0,5 mld

Man Bus Polska sp. z o.o., Tarnowo Podgórne     ponad 0,4 mld zł

 

Największy wzrost wartości eksportu 2010/2009

PKN Orlen     7,6 mld zł

KGHM Polska Miedź SA GK     3,57 mld zł

Polskie Linie Lotnicze LOT SA     2,64 mld zł

Grupa Lotos SA GK     1,7 mld zł

Jastrzębska Spółka Węglowa SA GK     1,66 mld zł

 

Więcej niż 90 proc. produkcji wysyła na eksport kolejnych 27 firm. Ale jest też 38 przedsiębiorstw, w których produkcja eksportowa to mniej niż 1 proc. sprzedaży.

Górą paliwa i surowce

Pozostało 97% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?