Do administracji samorządowej raczej trudno zastosować zwykłą definicję innowacyjności. Lokalne urzędy co do zasady nie prowadzą działalności badawczo-rozwojowej. Ale mogą wprowadzać na rynek nowe usługi, to znaczy wykonywać swoje obowiązki w nowoczesny, innowacyjny sposób.
Jednym z takich wyzwań są e-usługi. W tym sektorze dzieje się wiele pozytywnych rzeczy, i to na kilku szczeblach. Samorządy mogą albo same przygotowywać procedury świadczenia usług przez Internet (m.in. przy wykorzystaniu dotacji z UE), albo korzystać z platform przygotowanych przez urzędy marszałkowskie, albo w końcu z rządowej platformy e-PUAP (e-Platforma Usług Administracji Publicznej).
– Nasz projekt e-Głogów umożliwi m.in. elektroniczną rejestrację do przedszkoli i szkół, elektroniczny obieg dokumentów między wszystkimi jednostkami miejskimi oraz świadczenie e-usług dla mieszkańców, w tym dla przedsiębiorców – mówi Marlena Lewczuk-Lis, kierownik zespołu ds. projektów zewnętrznych w Urzędzie Miejskim w Głogowie. Do tego w mieście powstaną infokioski, wirtualne muzeum i e-bilety na imprezy Miejskiego Ośrodka Kultury. Na potrzeby realizacji usług zakupiono m.in. 250 komputerów, 43 laptopy, podpisy elektroniczne czy sześć serwerów. Całość pochłonęła 5,7 mln zł, w czym UE ma wkład 4,8 mln zł.
Katowice są jednym z tych miast, które jako pierwsze wprowadziły u siebie e-urząd, zajmują też pierwsze miejsca w rankingu „Rzeczpospolitej" „Innowacyjny samorząd". Samorządy muszą iść z duchem czasu. Jeśli każdy Polak może przez Internet złożyć swoją deklarację podatkową i rozliczyć się z fiskusem, zapłacić rachunki czy kupować produkty, to naturalne wydaje się, by mógł także drogą elektroniczną złożyć jakiś wniosek czy uzyskać decyzję administracyjną w lokalnym urzędzie – mówi Andrzej Noras, naczelnik Wydziału Informatyzacji w katowickim urzędzie. – Obecnie oferujemy kompletne e-usługi (bez wychodzenia z domu) w kilkudziesięciu sprawach.
W sumie, jak wynika z badań Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, na koniec 2010 r. około dwóch trzecich samorządów świadczyło e-usługi, z czego 45 proc. wykorzystywało do tego platformę ePUAP.