Jak zakłada przyjęty dzisiaj przez rząd „Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013" środki na planowane inwestycje mają pochodzić z dotacji unijnych, budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i z kasy PKP Polskich Linii Kolejowych, spółki odpowiedzialnej za budowę i zarządzanie torami. Spółka na wkład własnych do dotacji unijnych będzie musiała pozyskać 910 mln euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Skarb Państwa ma udzielić gwarancji na jego zaciągnięcie.
By w latach 2011- 2013 wydać w sumie ponad 20 mld zł, w roku przyszłym i 2013 PKP PLK będą musiały zapłacić faktury warte ok. 7 – 8 mld zł rocznie. Wydatki na nowe tory w tym roku mają wynieść ok. 4- 5 mld zł.
Plan prac
Do najważniejszych inwestycji które mają zostać zrealizowane do końca 2013 roku należy m.in. dokończenie przebudowy torów z Warszawy do Trójmiasta, modernizacja 335 km torów między Warszawą a Katowicami i Krakowem, tak by pociągi migły poruszać się po nich z prędkością 200 km na godzinę. Na liście najważniejszych w najbliższych dwóch latach prac znajduje się również trasa z Kościerzyny do Gdyni, z Krzyża do Gorzowa Wielkopolskiego czy z Torunia do Bydgoszczy.
Dzięki realizacji przyjętego przez rząd programu zmodernizowanych i odbudowanych ma zostać 2,3 tys. km torów. PKP PLK zarządza siecią 22 tys. km torów, w stanie dobrym jest 36 proc. sieci, w dostatecznym – 35 proc. w niezadowalającym – 29 proc. Obecnie prace trwają na ponad 2,18 tys. km linii kolejowych.
Oczekiwane efekty
Jak podają rządowi eksperci po zakończeniu zaplanowanych prac, maksymalna prędkość przejazdu pociągu pomiędzy największymi polskimi miastami ma wzrosnąć do 200 km /h dla 595 km torów. Do 2013 roku mają zakończyć się również prace przygotowawcze do budowy linii Kolei Dużych Prędkości z warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.