Miliardy na nowe tory

Ponad 100 projektów kolejowych za ok. 20,5 mld zł ma być zrealizowanych do 2013 roku

Publikacja: 07.11.2011 17:56

Miliardy na nowe tory

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Jak zakłada przyjęty dzisiaj przez rząd „Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013" środki na planowane inwestycje mają pochodzić z dotacji unijnych, budżetu państwa,  Funduszu Kolejowego i z kasy PKP Polskich Linii  Kolejowych, spółki odpowiedzialnej za budowę i zarządzanie torami.  Spółka na wkład własnych do dotacji unijnych będzie musiała pozyskać  910 mln euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Skarb Państwa ma udzielić gwarancji na jego zaciągnięcie.

By w latach 2011- 2013 wydać w sumie ponad 20 mld zł, w  roku przyszłym i 2013 PKP  PLK będą musiały zapłacić faktury warte  ok. 7 – 8 mld zł rocznie. Wydatki na nowe tory w tym roku  mają wynieść ok.  4- 5 mld zł.

Plan prac

Do najważniejszych inwestycji które mają zostać zrealizowane  do końca 2013 roku należy m.in. dokończenie przebudowy torów z Warszawy do Trójmiasta, modernizacja 335 km torów  między Warszawą a Katowicami i Krakowem, tak by pociągi migły poruszać się po nich z prędkością 200 km na godzinę.  Na liście  najważniejszych w  najbliższych dwóch latach prac znajduje się również   trasa z Kościerzyny do Gdyni, z Krzyża  do Gorzowa Wielkopolskiego czy z Torunia do Bydgoszczy.

Dzięki realizacji przyjętego przez rząd programu  zmodernizowanych i odbudowanych ma zostać 2,3 tys. km  torów.  PKP PLK zarządza  siecią 22 tys. km torów, w stanie dobrym jest 36 proc. sieci, w dostatecznym – 35 proc.  w niezadowalającym – 29 proc. Obecnie prace trwają na ponad 2,18 tys. km linii kolejowych.

Oczekiwane efekty

Jak podają rządowi eksperci   po zakończeniu zaplanowanych prac, maksymalna prędkość  przejazdu pociągu pomiędzy największymi polskimi miastami ma wzrosnąć do 200 km /h dla 595 km torów.  Do 2013 roku mają zakończyć się  również prace przygotowawcze  do budowy  linii Kolei Dużych Prędkości z warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.

Rząd obiecuje również zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy pociągiem , co ma zostać osiągnięte przez poprawę stanu 3,2 tys.  km torów,  budowę nowoczesnych systemów zabezpieczenia ruchu na 1,34 tys.  przejazdach kolejowo-drogowych,  czy budowę 338 bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych.

Jak zakłada przyjęty dzisiaj przez rząd „Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013" środki na planowane inwestycje mają pochodzić z dotacji unijnych, budżetu państwa,  Funduszu Kolejowego i z kasy PKP Polskich Linii  Kolejowych, spółki odpowiedzialnej za budowę i zarządzanie torami.  Spółka na wkład własnych do dotacji unijnych będzie musiała pozyskać  910 mln euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Skarb Państwa ma udzielić gwarancji na jego zaciągnięcie.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji