Ekojazda na plusie

Trening ekonomicznej jazdy pozwala obniżyć rachunki za paliwo floty nawet o 15 procent, mniej jest także stłuczek i wypadków

Aktualizacja: 18.01.2012 13:57 Publikacja: 18.01.2012 13:52

Ekojazda na plusie

Foto: materiały prasowe

Treningi ekologicznej i defensywnej jazdy prowadzone są w Polsce m.in. przez szkoły doskonalenia techniki jazdy Opla, Renault oraz Toyoty. – Po kursie spadają rachunki za paliwo, mniej jest także wypadków – zapewnia Mariusz Stuszewski z bemowskiej szkoły jazdy Opla. Mimo to kolejek do doskonalenia umiejętności kierowców nie ma. Flota PepsiCo, która została uhonorowana pod koniec ub.r. statuetką Bezpieczna Flota przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, należy raczej do wyjątków. Firmy wzbraniają się przed ponoszeniem kolejnych wydatków, nie widząc w nich korzyści, co jest błędem jak wykazuje przykład Telekomunikacji Polskiej.

Dyrekcja TP zdecydowała się przeszkolić swoich kierowców w Szkole Bezpiecznej Jazdy Renault. Trening obejmował zasady ekonomicznej jazdy i cały program trwa ponad 3 miesiące. Uczestniczą w nim ochotnicy, także ci, którzy nie mają służbowych samochodów. W listopadzie odbyło się 40 treningów, w których wzięło udział 99 kierowców. Każdy przejechał ten sam 20-kilometrowy odcinek, a parametry samochodu były na bieżąco monitorowane. W trakcie szkolenia zużycie paliwa spadło z 6,04 do 5,05 l/100 km, a więc o ponad 16 procent. Przez kolejne 3 miesiące styl jazdy jest obserwowany przez urządzenia telemetryczne, co ma zapewnić utrzymanie nabytych na kursie umiejętności i nabranie odpowiednich nawyków. Do danych mają dostęp kierowca, trener i zarządzający flotą. Uzyskanie nawyków jest szczególnie ważne, co pokazuje przykład jednej z zachodnioeuropejskich flot liczącej 800 lekkich pojazdów (osobowych i dostawczych). Dzięki telemetrii i nieustannemu szkoleniu, przez rok kierowcy doskonaląc styl jazdy zmniejszyli zużycie paliwa o ponad 13,6 procent do 6,01 l/100 km.

Jeżeli prowadzący nadal będzie jeździł tak ekonomicznie jak po treningu, roczne oszczędności na auto sięgną średnio 1,8 tys. zł. Przy flocie liczącej 100 samochodów zmniejszenie wydatków na paliwo wyniesie 180 tys. zł, a więc koszty szkolenia zwrócą się w sześć miesięcy. Faktycznie nastąpi to znacznie szybciej, bo jeżdżący ekonomicznie kierowcy lepiej przewidują i powodują mniej wypadków. We flotach po szkoleniach z ekojazdy wydatki związane z likwidacją wypadków spadają o 10 procent, wynika z danych belgijskiej firmy KDC, która organizuje nadzorowane telemetrycznie szkolenia kierowców i przeszkoliła 30 tys. osób.

Zasady ekonomicznej jazdy

Zmieniaj biegi w optymalny sposób

- Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr/min.

- Zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr/min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr/min w silnikach benzynowych.

- Z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.

Prowadź płynnie

- Po rozpędzeniu jedź z możliwie stałą prędkością na najwyższym możliwym biegu.

- Hamuj silnikiem jeśli to możliwe i bezpieczne.

Przyspieszaj w kontrolowany sposób

- Do prędkości 50 km/h lepiej przyspieszać dynamicznie aż do osiągnięcia piątego biegu.

- Powyżej 50 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.

Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy

- Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe.

- Zwolnij nieco na podjeździe nie zakłócając jednak ruchu drogowego.

Świadomie korzystaj z silnika

- Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie.

- Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika.

- Wyłącz silnik na każdym postoju trwającym powyżej 1 minuty.

Eksploatuj samochód w racjonalny sposób

- Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.

- Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C).

- Nie przewoź zbędnego ładunku.

- Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki gdy tylko przestajesz z nich korzystać.

Treningi ekologicznej i defensywnej jazdy prowadzone są w Polsce m.in. przez szkoły doskonalenia techniki jazdy Opla, Renault oraz Toyoty. – Po kursie spadają rachunki za paliwo, mniej jest także wypadków – zapewnia Mariusz Stuszewski z bemowskiej szkoły jazdy Opla. Mimo to kolejek do doskonalenia umiejętności kierowców nie ma. Flota PepsiCo, która została uhonorowana pod koniec ub.r. statuetką Bezpieczna Flota przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, należy raczej do wyjątków. Firmy wzbraniają się przed ponoszeniem kolejnych wydatków, nie widząc w nich korzyści, co jest błędem jak wykazuje przykład Telekomunikacji Polskiej.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Ministerstwo rozwoju nie chce już rozmawiać o Intelu