Jak wybrać studia MBA

Kiedy warto zainwestować w studia menedżerskie i czym się kierować w wyborze programu

Aktualizacja: 01.02.2012 04:16 Publikacja: 01.02.2012 04:15

Studia MBA – szansa na dobre zarobki

Studia MBA – szansa na dobre zarobki

Foto: Rzeczpospolita

Jak wynika z analiz „Rz", tylko sześciu na stu szefów dużych firm w Polsce ma dyplom MBA. To jednak po części efekt pokoleniowy – średnia wieku w tej grupie wynosi 52 lata.

W młodszym pokoleniu menedżerów studia MBA stają się naturalnym etapem w karierze. Widać to także w danych serwisu MBA Portal. Według nich prawie 70 proc. studentów MBA w Polsce ma staż pracy cztery do ośmiu lat.

– Im dłuższe doświadczenie zawodowe menedżera, tym mniejsze znaczenie w jego ocenie rynkowej mają studia MBA. Najbardziej wartościowe są dla młodych ludzi, którzy nie mogą się jeszcze wykazać zbyt wieloma sukcesami – ocenia Paweł Gniazdowski z DBM Polska, która specjalizuje się w outplacemencie, czyli wsparciu zwolnionych z pracy menedżerów.

Jego opinię potwierdzają szefowie firm Executive Search, które rekrutują top menedżerów. – Studia MBA powinno się robić do 35. roku życia. Potem dla menedżerów z długą praktyką nie ma to większego sensu – ocenia Zbigniew Płaza, szef Neumann International w naszym regionie.

Tomasz Magda, partner zarządzający firmy Amrop w Polsce, ocenia, że w przypadku osób o sporym doświadczeniu zawodowym patrzy się raczej na ich osiągnięcia zawodowe; wykształcenie dopełnia ten wizerunek, lecz rzadko jest kluczowe. Natomiast MBA znacząco wzmacnia postrzeganą jakość kandydatów z krótszym doświadczeniem – o ile jest to MBA z renomowanej uczelni.

– Nie każdy dyplom MBA jest przepustką do kariery, tym bardziej że w Polsce mamy już setki absolwentów tych studiów – zaznacza Borysław Czyżak, partner w firmie Egon Zehnder International w Polsce. Jak dodaje, bardziej liczy się jakość szkoły, a nie sam fakt ukończenia MBA.

I on, i inni przedstawiciele firm Executive Search przyznają, że wrażenie robi dziś dyplom uczelni ze ścisłej globalnej czołówki, np. Harvard, INSEAD, Stanford czy LBS, które poza wiedzą zapewniają też sieć kontaktów z elitą menedżerską na świecie. Jednak i one nie gwarantują z marszu top stanowiska.

Ale headhunterzy twierdzą, że warto zainwestować w MBA.

– W dłuższym terminie studia w dobrej szkole powinny pomóc w karierze. Jednak najlepiej potraktować je nie jako automatyczną przepustkę na wysokie stanowisko, lecz jako inwestycję w siebie, która zaprocentuje dobrymi wynikami w pracy – twierdzi Borysław Czyżak. Zwraca uwagę, że na MBA decydują się nie tylko menedżerowie, ale też przedsiębiorcy, którzy przyznają, że dzięki tej inwestycji lepiej potem funkcjonują w firmie i w środowisku biznesowym.

MBA kończą też menedżerowie, którzy mają przymusową przerwę w pracy. Zdaniem Pawła Gniazdowskiego to dobry pomysł, gdyż dla osób np. z 8 – 12-letnią praktyką studia zapewniają dopływ nowej energii, nowej wiedzy i nowych kontaktów zawodowych. Jednak dla części menedżerów stają się wymówką, by nie szukać nowej pracy. – To błąd, bo sam dyplom MBA nie zwiększy szans zawodowych, zwłaszcza po 1,5 – 2-letniej przerwie na studia – podkreśla szef DBM Polska.

Jak zaznacza Borysław Czyżak, warto zdawać sobie sprawę, że MBA nie jest inwestycją o szybkim zwrocie; absolwenta czeka zwykle trzy – pięć lat ciężkiej pracy, by wykazać, że studia coś im dały.

Co brać pod uwagę wybierając MBA:

1. Marka uczelni

Dobre, renomowane uczelnie dbają o jakość swych studiów. Warto sprawdzić ich notowania  np. w rankingu szkół wyższych „Rz" i „Perspektyw" oraz w polskich i zagranicznych rankingach studiów MBA i szkół biznesu (np. w „Financial Times").

2. Sieć absolwentów

Wybierając MBA, warto zasięgnąć opinii absolwentów programu. Na przykład Akademia Leona Koźmińskiego ma już ponad 3 tys. absolwentów MBA, a SGH (WEMBA i CEMBA) – ponad tysiąc. Dobre uczelnie wspierają też stowarzyszenia absolwentów, co ułatwia im budowę sieci kontaktów.

3. Akredytacje

Potwierdzeniem jakości MBA są uznane międzynarodowe akredytacje, np. amerykańska AACSB, europejska EQUIS, EPAS (dla konkretnych programów); oraz AMBA – potwierdzająca jakość MBA.

4. Cena

Rekruterzy radzą, by wybrać najbardziej prestiżowy program, na jaki pozwala sytuacja. Według danych MBA Portal średnia cena studiów MBA w Polsce to ok. 31 – 32 tys. zł. Można znaleźć tańsze oferty, ale do MBA za 8 – 10 tys. zł lepiej podejść ostrożnie.

Czytaj w Internecie

Informacje o MBA w Polsce www.mbaportal.pl

Ranking MBA w Polsce www.perspektywy.pl/ranking/2011/MBA/Ranking_MBA_Perspektywy _2011.html

Jak wynika z analiz „Rz", tylko sześciu na stu szefów dużych firm w Polsce ma dyplom MBA. To jednak po części efekt pokoleniowy – średnia wieku w tej grupie wynosi 52 lata.

W młodszym pokoleniu menedżerów studia MBA stają się naturalnym etapem w karierze. Widać to także w danych serwisu MBA Portal. Według nich prawie 70 proc. studentów MBA w Polsce ma staż pracy cztery do ośmiu lat.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku