W okre­sie od stycz­nia do li­sto­pa­da ubie­głe­go ro­ku (to naj­now­sze da­ne) war­tość eks­por­tu bra­nży mo­to­ry­za­cyj­nej wy­nio­sła 17,7 mld eu­ro. To o 11,6 proc. wię­cej niż w podobnym cza­sie rok wcze­śniej. Wzrost wy­niósł za­tem 1,84 mld eu­ro. Ta­ki wy­nik za­po­wia­da, że 2011 rok był dla eks­por­te­rów re­kor­do­wy: – Za­kła­da­my, że w grud­niu war­tość eks­por­tu by­ła zbli­żo­na do tej z grud­nia 2010 ro­ku. W re­zul­ta­cie mo­żna się spo­dzie­wać, że eks­port prze­my­słu mo­to­ry­za­cyj­ne­go za ca­łe 12 mie­się­cy ubie­głe­go ro­ku wy­niósł 18,9 – 19,2 mld eu­ro – mó­wi Ra­fał Or­łow­ski z fir­my ana­li­tycz­nej Au­to­mo­ti­ve­Sup­pliers.pl.

Naj­więk­szą część eks­por­tu sta­no­wią sa­mo­cho­dy oso­bo­we oraz do­staw­cze. War­tość te­go seg­men­tu za pierw­sze 11 mie­się­cy ub. r. prze­kro­czy­ła 6,3 mld eu­ro – o prze­szło 3 proc. wię­cej niż w ro­ku po­przed­nim. Ale udział aut w ca­ło­ści eks­por­tu bra­nży spa­da – wy­niósł 35,8 proc. i był o pra­wie 3 proc. ni­ższy niż rok wcze­śniej. Przy­czy­ną jest spa­dek za­mó­wień z ryn­ków Unii Eu­ro­pej­skiej, gdzie po­pyt na mniej­sze sa­mo­cho­dy – ta­kie wła­śnie pro­du­ko­wa­ne są w Pol­sce – co­raz bar­dziej się osła­bia. Tym­cza­sem ryn­ki unij­ne od­bie­ra­ją prze­szło 85 proc. pro­du­ko­wa­nych w Pol­sce aut (po 11 mie­sią­cach 2011 r. by­ło to 5,4 mld eu­ro). Naj­więk­szym im­por­te­rem są Wło­chy, gdzie trzy z pię­ciu naj­czę­ściej sprze­da­wa­nych sa­mo­cho­dów pro­du­ko­wa­ne są w Pol­sce (mo­de­le Fia­ta). Ko­lej­ne ryn­ki to Niem­cy oraz Wiel­ka Bry­ta­nia. Ro­śnie na­to­miast eks­port sa­mo­cho­dów po­za UE. Od stycz­nia do li­sto­pa­da pod­sko­czył rok do ro­ku o prze­szło jed­ną trze­cią, do 923 mln eu­ro.

Eks­port czę­ści i ak­ce­so­riów wzrósł do li­sto­pa­da o 9 proc., i się­gnął 5,95 mld eu­ro. Na­to­miast li­sto­pad był czwar­tym z ko­lei mie­sią­cem, w któ­rym eks­port czę­ści oka­zał się wyż­szy od eks­por­tu sa­mo­cho­dów. Naj­waż­niej­szym ryn­kiem są Niem­cy z pra­wie 40-pro­cen­to­wym udzia­łem w tym seg­men­cie eks­por­tu, da­lej Fran­cja, Cze­chy, Hisz­pa­nia i Wło­chy. Naj­moc­niej ro­śnie jed­nak eks­port sil­ni­ków wy­so­ko­pręż­nych – trze­ciej pod wzglę­dem waż­no­ści gru­py pro­duk­to­wej bran­ży. W okre­sie 11 mie­się­cy po­więk­szył się w po­rów­na­niu z ub. ro­kiem o jed­ną czwar­tą i osią­gnął 2,26 mld eu­ro.