Tunezyjski holding Carribean World przejął połowę udziałów w biurze podróży Oasis Tours, sprzedającym w Polsce blisko 60 proc. wycieczek lotniczych do Tunezji. Oasis zapowiada, że dzięki temu wejdzie do pierwszej piątki największych polskich touroperatorów.
- Prognozujemy osiągnięcie w 2012 roku zysku w wysokości 3,3 mln zł -twierdzi Grzegorz Karolewski, dyrektor generalny Oasis Tours. W ub. r. zysk spółki wyniósł niecałe360 tys. zł. W2010 r. miała ona przeszło milionową stratę.
Finansowe wsparcie Oasis przez Carribean World, jedną z największych w Tunezji sieci hotelowych, to kolejna w ostatnich tygodniach transakcja w branży. Na początku lutego Dom Maklerski IDM poinformował, że zainwestował kilkadziesiąt milionów złotych w przeżywającą poważne kłopoty Triadę: spłacił jej długi i dofinansował zależną spółkę Triady- Sky Club, podnosząc jej kapitał z 2,5 do prawie 12 mln zł.
Według Andrzeja Betleja, prezesa analizującej rynek zagranicznych wycieczek czarterowych spółki InfoServices, ten rok może przynieść więcej takich wydarzeń. - W kręgu zainteresowania podmiotów inwestujących w branżę turystyczną znajdują się dwa duże biura podróży, które mają spore długi - mówi prezes Betlej. Jak twierdzi, oba plasują się w pierwszej dziesiątce touroperatorów o największej ubiegłorocznej sprzedaży. Właściciel Oasis Slim Zghal przyznaje, że po transakcji liczy na efekt skali i większe zniżki przy kontraktowaniu hoteli oraz przelotów. - To nam pozwoli oferować bardziej atrakcyjne ceny klientom - zapewnia. Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki, uważa, że jeszcze za wcześnie, by oceniać możliwości poprawy kondycji branży. Popyt wciąż jest chwiejny, klienci decydują się na wyjazdy w ostatniej chwili, a konkurencja jest ostra. - Biura podróży będą szukać możliwości finansowego wsparcia, by wzmocnić pozycję lub uchronić się przed wypchnięciem z rynku - mówi.
W ubiegłym roku przychody znacznie podniosły te biura podróży, które oferowały zróżnicowane kierunki wyjazdów. Itaka zwiększyła sprzedaż do 1,1 mld zł - z 920 mln zł rok wcześniej; o jedną czwartą, do 490 mln zł, podniósł przychody TUI Poland, poprawił wyniki giełdowy Rainbow Tours. Tymczasem biura nastawione głównie na kraje Afryki Północnej dużo traciły z powodu zawirowań politycznych w Tunezji i Egipcie. Teraz liczą na odbudowanie tamtych rynków. Tunezyjski Urząd ds. Turystyki zakłada, że w obecnym roku liczba Polaków wyjeżdżających do Tunezji sięgnie 150 tys., a więc poziomu z 2010 roku.