Reklama

Technologie Volvo dla Chińczyków

Firma matka Geely Automobile Holdings i Volvo Cars podpisały umowę o transferze technologii, co wzbogaci gamę produktów producenta tanich pojazdów i zwiększy ich konkurencyjność

Publikacja: 11.03.2012 14:55

Zgodnie z porozumieniem, Zhejiang Geely uzyska pełny dostęp do technologii, do jakich dopuści go szwedzki producent, co pozwoli mu opracować nowe auto z segmentu premium na chiński rynek — wyjaśnił rzecznik Geely, Yang Xueliang. — Auto nie będzie konkurować z Volvo, które jest marką luksusową — dodał. Firma samochodowa notowana na giełdzie będzie również w przyszłości korzystać z transferów technologii.

Szef Volvo, Stefan Jacoby oświadczył, że porozumienie pozwoli Szwedom zrealizować dążenie do uczynienia z Chin drugiego najważniejszego rynku.

Oprócz umowy o transferze technologii obie firmy badają możliwość zaprojektowania pojazdu elektrycznego, rozwijania technologii małych samochodów, w tym także ładowanych systemem plug-in.

Analitycy sceptycznie ocenili znaczenie tego porozumienia. — Jeśli nie będzie w tym udziału marki Volvo, to nic z tego nie wyjdzie, bo konsumenci zwracają dużą uwagę na markę — stwierdził Jack Yeung z BNP Paribas.

Porozumienie wywołało też zdziwienie zwłaszcza w Szwecji w związku z zaniepokojeniem o potencjalny wpływ chińskiej własności marki Volvo, istniejącej od dawna i kojarzonej z wyższym segmentem. Dla rozproszenia takich niepokojów szef rady dyrektorów Geely, Li Shufu oświadczył publicznie, że zostanie zachowana niezależność Volvo. — Geely to Geely, a Volvo to Volvo — mówił kilkakrotnie.

Reklama
Reklama

Obie firmy samochodowe wystąpiły już do władz chińskich o zgodę na zawiązanie spółki j. v. i mają nadzieję na uzyskanie jej w tym roku. Zgodnie z chińskimi przepisami spółką z partnerem zagranicznym nie może tylko produkować pojazdów w Chinach, ale musi także utworzyć ośrodki badawczo-rozwojowe oraz produkować pojazdy nowej marki i wykorzystujące nowe źródła energii.

Zgodnie z porozumieniem, Zhejiang Geely uzyska pełny dostęp do technologii, do jakich dopuści go szwedzki producent, co pozwoli mu opracować nowe auto z segmentu premium na chiński rynek — wyjaśnił rzecznik Geely, Yang Xueliang. — Auto nie będzie konkurować z Volvo, które jest marką luksusową — dodał. Firma samochodowa notowana na giełdzie będzie również w przyszłości korzystać z transferów technologii.

Szef Volvo, Stefan Jacoby oświadczył, że porozumienie pozwoli Szwedom zrealizować dążenie do uczynienia z Chin drugiego najważniejszego rynku.

Reklama
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Reklama
Reklama