Wrocław stworzył aleję sław

Wrocław stworzył pierwszą w Polsce „aleję sław” dla przedsiębiorstw odnoszących sukcesy za granicą

Publikacja: 10.04.2012 03:06

Pa­tri­cia Po­pław­ska założycielka Clareny otworzyła niedawno biuro w Brukseli

Pa­tri­cia Po­pław­ska założycielka Clareny otworzyła niedawno biuro w Brukseli

Foto: materiały prasowe

No­wa stra­te­gia pro­mo­wa­nia pol­skich firm w świe­cie, ogło­szo­na przez Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki, mo­że się stać dro­gą do biz­ne­so­wej alei sław. Pierw­szą, dla przed­się­biorstw od­no­szą­cych suk­ce­sy za gra­ni­cą, stwo­rzył Wro­cław.

Uda­ny pi­lo­taż

11 ta­kich firm, ma­ją­cych swo­je cen­tra­le w sto­li­cy Dol­ne­go Ślą­ska, to part­ne­rzy pro­gra­mu Pol­ski Czem­pion – pi­lo­ta­żo­we­go pro­jek­tu, któ­re­go ce­lem jest po­ka­za­nie in­nym przed­się­bior­com know how nie­zbęd­ne­go dla osią­gnię­cia po­dob­ne­go suk­ce­su. Pro­gram po­le­ga na pro­mo­cji uczest­ni­ków pro­jek­tu, mo­gą oni też li­czyć na sko­ja­rze­nie ich firm z pla­ców­ka­mi na­uko­wy­mi i ba­daw­czy­mi oraz do­sto­so­wy­wa­nie do ich po­trzeb przez sa­mo­rząd pro­gra­mów szkol­nych i szko­le­nio­wych. W Pol­skim Czem­pio­nie bio­rą udział: AB, Cla­re­na, Ha­sco-Lek, Ko­el­ner, Kruk, Im­pel, REC Glo­bal, Se­le­na, Tel­For­ce­One, Toya oraz Xan­tus.

Pre­zy­dent Wro­cła­wia Ra­fał Dut­kie­wicz: – Plan po­le­ga na tym, by oprócz pol­skich cen­trów za­gra­nicz­nych firm zbu­do­wać we Wro­cła­wiu i in­nych pol­skich mia­stach kwa­te­ry głów­ne na­szych firm o za­się­gu glo­bal­nym. To da­je no­we miej­sca pra­cy i są to sta­no­wi­ska z naj­wyższej pół­ki, do­stęp­ne dla Po­la­ków.

Naj­bar­dziej spek­ta­ku­lar­nym przy­kła­dem spo­śród 11 wro­cław­skich czem­pio­nów, po­ka­zu­ją­cym jak w cią­gu kil­ku­na­stu lat można stwo­rzyć fir­mę o mię­dzy­na­ro­do­wym za­się­gu, jest Cla­re­na. Pod ko­niec lat 90. za­ło­ży­ła ją Pa­tri­cia Po­pław­ska. Mat­ka sa­mo­dziel­nie wy­cho­wu­ją­ca piąt­kę dzie­ci zbu­do­wa­ła od pod­staw przed­się­bior­stwo. Dziś sprze­da­je ono specjalistyczne ko­sme­ty­ki pod swym bran­dem 40 proc. ga­bi­ne­tów w Pol­sce oraz na eks­port. Za gra­ni­cę, i to aż do 30 kra­jów, tra­fia­ją także pro­du­ko­wa­ne przez Cla­re­nę urzą­dze­nia do ga­bi­ne­tów ko­sme­tycz­nych. W mar­cu fir­ma uru­cho­mi­ła no­wą sie­dzi­bę w Bruk­se­li.

– Pol­ski Czem­pion to dla nas oprócz pre­sti­żu także szan­sa na no­we kon­trak­ty, uru­cho­mio­ne ka­na­ła­mi, które były do­tąd po­za na­szym za­się­giem – mó­wi sze­fo­wa Cla­re­ny. – Dzię­ki kon­tak­tom wro­cław­skie­go urzę­du i in­sty­tu­cji – part­ne­rów pro­gra­mu – spo­dzie­wa­my się wej­ścia na no­we ryn­ki i po­zy­ska­nia no­wych part­ne­rów biz­ne­so­wych.

Czem­pion wpi­sa­ny w stra­te­gię re­sor­tu

– Wro­cław­ski po­mysł do­sko­na­le wpi­su­je się w na­szą stra­te­gię pro­mo­cji – uwa­ża wi­ce­mi­ni­ster go­spo­dar­ki Ilo­na An­to­ni­szyn-Klik. – Oprócz wspie­ra­nia eks­por­tu, skon­cen­tro­wa­ne­go na wy­bra­nych branżach i kra­jach, ważnym i ja­ko­ścio­wo no­wym ele­men­tem na­sze­go pro­gra­mu jest wspie­ra­nie ta­kich firm, któ­re chcą przej­mo­wać spół­ki za gra­ni­cą lub za­bez­pie­czać tam za­so­by su­row­co­we do pro­duk­cji.

We­dług mi­ni­ster An­to­ni­szyn-Klik gło­śne prze­ję­cie przez KGHM ka­na­dyj­skiej spół­ki Qu­an­tus po­ka­zu­je, że ten kie­ru­nek wspie­ra­nia pol­skich firm za gra­ni­cą jest rów­nie ważny.

Ma­te­usz Wa­lew­ski, Se­nior Eco­no­mist w PwC, pod­kre­śla, że w obec­nej sy­tu­acji go­spo­dar­czej w Eu­ro­pie na­sze fir­my ma­ją szcze­gól­ną oka­zję do pod­bo­ju za­gra­nicz­nych ryn­ków. – Wie­le uzna­nych ma­rek ma kło­po­ty, ich ce­ny są oka­zyj­ne – uwa­ża eks­pert.

Jak po­ka­zu­je pro­gram Pol­ski Czem­pion, prze­ję­cia to po­mysł na roz­wój wie­lu pol­skich firm, w tym tych z pro­gra­mu Pol­ski?Czem­pion. Są one ele­men­tem stra­te­gii Gru­py Se­le­na, któ­ra jest udzia­łow­cem m.in. firm z Tur­cji, Ro­sji czy Hisz­pa­nii (m.in. Qu­ilo­sa – pro­du­cent i li­der seg­men­tu kle­jów i uszczel­nia­czy na ryn­ku hisz­pań­skim). Poprzez 30 spół­ek Gru­pa Se­le­na jest obec­na na czterech kon­ty­nen­tach i re­ali­zu­je za­mó­wie­nia w 70 pań­stwach.

Do­bry kie­ru­nek

Spek­ta­ku­lar­nych prze­jęć na za­gra­nicz­nych ryn­kach do­ko­ny­wa­ły też Ko­el­ner (Niem­cy, USA), AB SA (Cze­chy, Sło­wa­cja) czy Kruk (Wę­gry, Ru­mu­nia i ostat­nio Cze­chy). Ko­el­ner, za­ło­żo­na w la­tach 80. ubie­głe­go wie­ku ro­dzin­na fir­ma, przez prze­ję­cie fir­my Rawl­plug po­ka­zu­je, jak wy­so­ko mo­gą mie­rzyć pol­scy przed­się­bior­cy. Rawl­plug, bry­tyj­ski pro­du­cent mo­co­wań, dzia­ła w branży od po­nad 90 lat, a tra­dy­cję i pre­stiż pod­kre­śla choć­by fakt, że pierw­szy na świe­cie ko­łek roz­po­ro­wy opa­ten­to­wał w 1911 r. John Raw­lings, twór­ca tej fir­my.

Zda­niem pre­ze­sa spół­ki Kruk Pio­tra Kru­py ini­cja­ty­wa władz Wro­cła­wia mo­że sta­no­wić bar­dzo do­bry przy­kład dla in­nych sa­mo­rzą­dów. – Do tej po­ry ak­tyw­ne aglo­me­ra­cje kon­cen­tro­wa­ły się wy­łącz­nie na po­zy­ski­wa­niu in­we­sty­cji za­gra­nicz­nych – za­uwa­ża pre­zes Kru­pa. – Wro­cław idzie krok da­lej i pa­trzy na roz­wój re­gio­nu dłu­go­fa­lo­wo. To lo­kal­ny biz­nes bu­du­je przede wszyst­kim eko­no­micz­ną si­łę re­gio­nu.

Da­riusz Ostrow­ski, pre­zes Agen­cji Roz­wo­ju Aglo­me­ra­cji Wro­cław­skiej, któ­ra stwo­rzy­ła pro­gram z Mi­ni­ster­stwem Go­spo­dar­ki i Pol­ską Agen­cją In­for­ma­cji i In­we­sty­cji Za­gra­nicz­nych, chce, że­by Pol­ski Czem­pion wy­zna­czał no­we stan­dar­dy w pro­mo­cji i wspie­ra­niu pol­skich firm o mię­dzy­na­ro­do­wym za­się­gu.

– Je­ste­śmy otwar­ci na współ­pra­cę z in­ny­mi mia­sta­mi, któ­re pla­nu­ją uru­cho­mie­nie po­dob­nych pro­gra­mów u sie­bie – de­kla­ru­je Ostrow­ski. A Ma­te­usz Wa­lew­ski z PwC, któ­ry wraz z PA­IZ prze­ko­nu­je do nie­go in­ne pol­skie ośrod­ki, twier­dzi, że od­zew jest do­bry. – O wdro­że­niu podobnych rozwiązań my­ślą Kra­ków, Po­znań, Łódź i War­sza­wa – wy­li­cza.

Rów­nież mi­ni­ster Ilo­na An­to­ni­szyn-Klik jest prze­ko­na­na, że pi­lo­ta­żo­wy pro­jekt Wro­cła­wia war­to roz­po­wszech­nić w in­nych mia­stach. Mo­głyby o tym po­my­śleć np. Cen­tra Ob­słu­gi In­we­sto­rów i Eks­por­te­rów, uru­cha­mia­ne wła­śnie w sto­li­cach wo­je­wództw.

No­wa stra­te­gia pro­mo­wa­nia pol­skich firm w świe­cie, ogło­szo­na przez Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki, mo­że się stać dro­gą do biz­ne­so­wej alei sław. Pierw­szą, dla przed­się­biorstw od­no­szą­cych suk­ce­sy za gra­ni­cą, stwo­rzył Wro­cław.

Uda­ny pi­lo­taż

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne