Wrocław stworzył aleję sław

Wrocław stworzył pierwszą w Polsce „aleję sław” dla przedsiębiorstw odnoszących sukcesy za granicą

Publikacja: 10.04.2012 03:06

Pa­tri­cia Po­pław­ska założycielka Clareny otworzyła niedawno biuro w Brukseli

Pa­tri­cia Po­pław­ska założycielka Clareny otworzyła niedawno biuro w Brukseli

Foto: materiały prasowe

No­wa stra­te­gia pro­mo­wa­nia pol­skich firm w świe­cie, ogło­szo­na przez Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki, mo­że się stać dro­gą do biz­ne­so­wej alei sław. Pierw­szą, dla przed­się­biorstw od­no­szą­cych suk­ce­sy za gra­ni­cą, stwo­rzył Wro­cław.

Uda­ny pi­lo­taż

11 ta­kich firm, ma­ją­cych swo­je cen­tra­le w sto­li­cy Dol­ne­go Ślą­ska, to part­ne­rzy pro­gra­mu Pol­ski Czem­pion – pi­lo­ta­żo­we­go pro­jek­tu, któ­re­go ce­lem jest po­ka­za­nie in­nym przed­się­bior­com know how nie­zbęd­ne­go dla osią­gnię­cia po­dob­ne­go suk­ce­su. Pro­gram po­le­ga na pro­mo­cji uczest­ni­ków pro­jek­tu, mo­gą oni też li­czyć na sko­ja­rze­nie ich firm z pla­ców­ka­mi na­uko­wy­mi i ba­daw­czy­mi oraz do­sto­so­wy­wa­nie do ich po­trzeb przez sa­mo­rząd pro­gra­mów szkol­nych i szko­le­nio­wych. W Pol­skim Czem­pio­nie bio­rą udział: AB, Cla­re­na, Ha­sco-Lek, Ko­el­ner, Kruk, Im­pel, REC Glo­bal, Se­le­na, Tel­For­ce­One, Toya oraz Xan­tus.

Pre­zy­dent Wro­cła­wia Ra­fał Dut­kie­wicz: – Plan po­le­ga na tym, by oprócz pol­skich cen­trów za­gra­nicz­nych firm zbu­do­wać we Wro­cła­wiu i in­nych pol­skich mia­stach kwa­te­ry głów­ne na­szych firm o za­się­gu glo­bal­nym. To da­je no­we miej­sca pra­cy i są to sta­no­wi­ska z naj­wyższej pół­ki, do­stęp­ne dla Po­la­ków.

Naj­bar­dziej spek­ta­ku­lar­nym przy­kła­dem spo­śród 11 wro­cław­skich czem­pio­nów, po­ka­zu­ją­cym jak w cią­gu kil­ku­na­stu lat można stwo­rzyć fir­mę o mię­dzy­na­ro­do­wym za­się­gu, jest Cla­re­na. Pod ko­niec lat 90. za­ło­ży­ła ją Pa­tri­cia Po­pław­ska. Mat­ka sa­mo­dziel­nie wy­cho­wu­ją­ca piąt­kę dzie­ci zbu­do­wa­ła od pod­staw przed­się­bior­stwo. Dziś sprze­da­je ono specjalistyczne ko­sme­ty­ki pod swym bran­dem 40 proc. ga­bi­ne­tów w Pol­sce oraz na eks­port. Za gra­ni­cę, i to aż do 30 kra­jów, tra­fia­ją także pro­du­ko­wa­ne przez Cla­re­nę urzą­dze­nia do ga­bi­ne­tów ko­sme­tycz­nych. W mar­cu fir­ma uru­cho­mi­ła no­wą sie­dzi­bę w Bruk­se­li.

– Pol­ski Czem­pion to dla nas oprócz pre­sti­żu także szan­sa na no­we kon­trak­ty, uru­cho­mio­ne ka­na­ła­mi, które były do­tąd po­za na­szym za­się­giem – mó­wi sze­fo­wa Cla­re­ny. – Dzię­ki kon­tak­tom wro­cław­skie­go urzę­du i in­sty­tu­cji – part­ne­rów pro­gra­mu – spo­dzie­wa­my się wej­ścia na no­we ryn­ki i po­zy­ska­nia no­wych part­ne­rów biz­ne­so­wych.

Czem­pion wpi­sa­ny w stra­te­gię re­sor­tu

– Wro­cław­ski po­mysł do­sko­na­le wpi­su­je się w na­szą stra­te­gię pro­mo­cji – uwa­ża wi­ce­mi­ni­ster go­spo­dar­ki Ilo­na An­to­ni­szyn-Klik. – Oprócz wspie­ra­nia eks­por­tu, skon­cen­tro­wa­ne­go na wy­bra­nych branżach i kra­jach, ważnym i ja­ko­ścio­wo no­wym ele­men­tem na­sze­go pro­gra­mu jest wspie­ra­nie ta­kich firm, któ­re chcą przej­mo­wać spół­ki za gra­ni­cą lub za­bez­pie­czać tam za­so­by su­row­co­we do pro­duk­cji.

We­dług mi­ni­ster An­to­ni­szyn-Klik gło­śne prze­ję­cie przez KGHM ka­na­dyj­skiej spół­ki Qu­an­tus po­ka­zu­je, że ten kie­ru­nek wspie­ra­nia pol­skich firm za gra­ni­cą jest rów­nie ważny.

Ma­te­usz Wa­lew­ski, Se­nior Eco­no­mist w PwC, pod­kre­śla, że w obec­nej sy­tu­acji go­spo­dar­czej w Eu­ro­pie na­sze fir­my ma­ją szcze­gól­ną oka­zję do pod­bo­ju za­gra­nicz­nych ryn­ków. – Wie­le uzna­nych ma­rek ma kło­po­ty, ich ce­ny są oka­zyj­ne – uwa­ża eks­pert.

Jak po­ka­zu­je pro­gram Pol­ski Czem­pion, prze­ję­cia to po­mysł na roz­wój wie­lu pol­skich firm, w tym tych z pro­gra­mu Pol­ski?Czem­pion. Są one ele­men­tem stra­te­gii Gru­py Se­le­na, któ­ra jest udzia­łow­cem m.in. firm z Tur­cji, Ro­sji czy Hisz­pa­nii (m.in. Qu­ilo­sa – pro­du­cent i li­der seg­men­tu kle­jów i uszczel­nia­czy na ryn­ku hisz­pań­skim). Poprzez 30 spół­ek Gru­pa Se­le­na jest obec­na na czterech kon­ty­nen­tach i re­ali­zu­je za­mó­wie­nia w 70 pań­stwach.

Do­bry kie­ru­nek

Spek­ta­ku­lar­nych prze­jęć na za­gra­nicz­nych ryn­kach do­ko­ny­wa­ły też Ko­el­ner (Niem­cy, USA), AB SA (Cze­chy, Sło­wa­cja) czy Kruk (Wę­gry, Ru­mu­nia i ostat­nio Cze­chy). Ko­el­ner, za­ło­żo­na w la­tach 80. ubie­głe­go wie­ku ro­dzin­na fir­ma, przez prze­ję­cie fir­my Rawl­plug po­ka­zu­je, jak wy­so­ko mo­gą mie­rzyć pol­scy przed­się­bior­cy. Rawl­plug, bry­tyj­ski pro­du­cent mo­co­wań, dzia­ła w branży od po­nad 90 lat, a tra­dy­cję i pre­stiż pod­kre­śla choć­by fakt, że pierw­szy na świe­cie ko­łek roz­po­ro­wy opa­ten­to­wał w 1911 r. John Raw­lings, twór­ca tej fir­my.

Zda­niem pre­ze­sa spół­ki Kruk Pio­tra Kru­py ini­cja­ty­wa władz Wro­cła­wia mo­że sta­no­wić bar­dzo do­bry przy­kład dla in­nych sa­mo­rzą­dów. – Do tej po­ry ak­tyw­ne aglo­me­ra­cje kon­cen­tro­wa­ły się wy­łącz­nie na po­zy­ski­wa­niu in­we­sty­cji za­gra­nicz­nych – za­uwa­ża pre­zes Kru­pa. – Wro­cław idzie krok da­lej i pa­trzy na roz­wój re­gio­nu dłu­go­fa­lo­wo. To lo­kal­ny biz­nes bu­du­je przede wszyst­kim eko­no­micz­ną si­łę re­gio­nu.

Da­riusz Ostrow­ski, pre­zes Agen­cji Roz­wo­ju Aglo­me­ra­cji Wro­cław­skiej, któ­ra stwo­rzy­ła pro­gram z Mi­ni­ster­stwem Go­spo­dar­ki i Pol­ską Agen­cją In­for­ma­cji i In­we­sty­cji Za­gra­nicz­nych, chce, że­by Pol­ski Czem­pion wy­zna­czał no­we stan­dar­dy w pro­mo­cji i wspie­ra­niu pol­skich firm o mię­dzy­na­ro­do­wym za­się­gu.

– Je­ste­śmy otwar­ci na współ­pra­cę z in­ny­mi mia­sta­mi, któ­re pla­nu­ją uru­cho­mie­nie po­dob­nych pro­gra­mów u sie­bie – de­kla­ru­je Ostrow­ski. A Ma­te­usz Wa­lew­ski z PwC, któ­ry wraz z PA­IZ prze­ko­nu­je do nie­go in­ne pol­skie ośrod­ki, twier­dzi, że od­zew jest do­bry. – O wdro­że­niu podobnych rozwiązań my­ślą Kra­ków, Po­znań, Łódź i War­sza­wa – wy­li­cza.

Rów­nież mi­ni­ster Ilo­na An­to­ni­szyn-Klik jest prze­ko­na­na, że pi­lo­ta­żo­wy pro­jekt Wro­cła­wia war­to roz­po­wszech­nić w in­nych mia­stach. Mo­głyby o tym po­my­śleć np. Cen­tra Ob­słu­gi In­we­sto­rów i Eks­por­te­rów, uru­cha­mia­ne wła­śnie w sto­li­cach wo­je­wództw.

No­wa stra­te­gia pro­mo­wa­nia pol­skich firm w świe­cie, ogło­szo­na przez Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki, mo­że się stać dro­gą do biz­ne­so­wej alei sław. Pierw­szą, dla przed­się­biorstw od­no­szą­cych suk­ce­sy za gra­ni­cą, stwo­rzył Wro­cław.

Uda­ny pi­lo­taż

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca