Nowa strategia promowania polskich firm w świecie, ogłoszona przez Ministerstwo Gospodarki, może się stać drogą do biznesowej alei sław. Pierwszą, dla przedsiębiorstw odnoszących sukcesy za granicą, stworzył Wrocław.
Udany pilotaż
11 takich firm, mających swoje centrale w stolicy Dolnego Śląska, to partnerzy programu Polski Czempion – pilotażowego projektu, którego celem jest pokazanie innym przedsiębiorcom know how niezbędnego dla osiągnięcia podobnego sukcesu. Program polega na promocji uczestników projektu, mogą oni też liczyć na skojarzenie ich firm z placówkami naukowymi i badawczymi oraz dostosowywanie do ich potrzeb przez samorząd programów szkolnych i szkoleniowych. W Polskim Czempionie biorą udział: AB, Clarena, Hasco-Lek, Koelner, Kruk, Impel, REC Global, Selena, TelForceOne, Toya oraz Xantus.
Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz: – Plan polega na tym, by oprócz polskich centrów zagranicznych firm zbudować we Wrocławiu i innych polskich miastach kwatery główne naszych firm o zasięgu globalnym. To daje nowe miejsca pracy i są to stanowiska z najwyższej półki, dostępne dla Polaków.
Najbardziej spektakularnym przykładem spośród 11 wrocławskich czempionów, pokazującym jak w ciągu kilkunastu lat można stworzyć firmę o międzynarodowym zasięgu, jest Clarena. Pod koniec lat 90. założyła ją Patricia Popławska. Matka samodzielnie wychowująca piątkę dzieci zbudowała od podstaw przedsiębiorstwo. Dziś sprzedaje ono specjalistyczne kosmetyki pod swym brandem 40 proc. gabinetów w Polsce oraz na eksport. Za granicę, i to aż do 30 krajów, trafiają także produkowane przez Clarenę urządzenia do gabinetów kosmetycznych. W marcu firma uruchomiła nową siedzibę w Brukseli.
– Polski Czempion to dla nas oprócz prestiżu także szansa na nowe kontrakty, uruchomione kanałami, które były dotąd poza naszym zasięgiem – mówi szefowa Clareny. – Dzięki kontaktom wrocławskiego urzędu i instytucji – partnerów programu – spodziewamy się wejścia na nowe rynki i pozyskania nowych partnerów biznesowych.