BMW otworzył fabrykę w Chinach

Tańcem smoka i tradycyjnym koncertem bicia w bębny niemiecki koncern BMW otworzył swoją fabrykę w Tiexi pod Shenyangiem na północy Chin

Publikacja: 24.05.2012 13:00

Norbert Reithoffer, prezes BMW (czwarty od lewej)

Norbert Reithoffer, prezes BMW (czwarty od lewej)

Foto: ROL, Danuta Walewska d.w. Danuta Walewska

Razem z chińskim partnerem Brilliance China Automotive  Holdings   BMW zainwestował tutaj 1,5 mld dolarów. Zatrudnienie wyniesie 2 tys. osób, co oznacza,że łącznie w Chinach BMW zatrudnia już 8 tys. pracowników.

To nie jest wielka kwota jak na tutejsze warunki. Tylko w tym roku chiński rząd zatwierdził 745 zagranicznych  projektów  inwestycyjnych na łączną kwotę 1,2 bln dolarów.Największym europejskim inwestorem są Niemcy, którzy w 2011 roku wydali tutaj ponad 11 mld do.

BMW będzie tutaj produkować  z przeznaczeniem na rynek chiński   modele z serii 5 i 3  oraz bardzo popularny   x1 . Rozruch produkcji  rozpoczął się w lutym. Na początek ma to być 200 tys. aut rocznie przy  dwuzmianowej pracy przez 5 dni w tygodniu. Docelowa produkcja ma sięgnąć 300 tys. aut rocznie. Na  razie nie jest  planowany eksport. — Zbyt duży jest popyt w samych Chinach. Potem zawsze można  moce zwiększyć na przykład wprowadzając trzecią zmianę - tłumaczył prezes BMW, Norbert Reithoffer. Nie ukrywał,że  jest to najnowocześniejsza fabryka jego koncernu, gdzie jakościowe i wszystkie pozostałe wymogi są dokładnie takie same, jak w Niemczech, czy pozostałych 12 krajach w których BMW ma  produkcję. Lokalny wkład wynosi 45 proc. Przy tym  zwiększona ma być również produkcja benzynowych silników BMW.—Pierwsza poza Europą — podkreślał   Reithoffer. W Chinach przygotowywana jest również produkcja aut elektrycznych koncernu- nazywana roboczo na razie NVE.

Sami Chińczycy mają znacznie większe ambicje. Chen Zhenggao ,gubernator Liaoning prowincji,w której leży Shenyang zapowiedział,że wkrótce w fabryce Texi będą produkowane wszystkie modele BMW i mają być sprzedawane na całym świecie. Nikt z publiczności się nie śmiał, a gubernator dostał wielkie brawa, także od prezesa BMW.

Ale rzeczywiście liczby dowodzą,że  rozpoczęcie produkcji powinno się wkrótce opłacać. Sprzedaż aut BMW w Chinach wzrosła  w ciągu pierwszych 4 miesięcy  tego roku o 35 proc. i wyniosła 107 tys.

Przedstawiciele BMW nawet nie chcą słuchać o tym,że  ktokolwiek może mieć wątpliwości co do jakości produkowanych w Shenyangu aut. —To  nie jest jakaś chińska fabryka.To jest fabryka BMW w Chinach - mówił wiceprezes ds finansowych BMW,Friedrich Eichiner.  Takie same są procedury, takie same materiały, taka sama organizacja pracy- dodał. A szefowie działu kontroli w Tiexi z dumą mówią,że pod względem jakości  oraz  wydajności , bo cały czas trwa konkurencja między fabrykami BMW na świecie, na razie ich fabryka prowadzi.

BMW jest obecne w Chinach od 16 lat - wtedy  otworzyło swoje pierwsze biuro w tym kraju. Jego auta stały się  na miejscowym rynku bardzo popularne zwłaszcza wśród szybko bogacącej się klasy średniej, tak że miejscowy producent - BYD kopiował wszystko - od karoserii po znak firmowy. te auta BYD wystawiał nawet na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w  Paryżu. Potem jednak udziały w BYD kupił amerykański inwestor,Warren Buffett, niebiesko-białe logo  BMW zostało zastąpione przez srebrno-czarne chińskiej firmy, a firmy przestały się spierać. A sam BMW znalazł w Chinach partnera, właśnie Brilliance.

Fabryka pod Shenyngiem jest konsekwencją  strategii BMW „Idź za rynkiem" . Produkcja aut na miejscu w Chinach jest przede wszystkim tańsza ,chociażby ze względu na tańszą siłę roboczą - nieoficjalnie wiadomo,że pracownik zatrudniony na taśmie zarabia tutaj  nieco ponad  630 dol. Przy takiej samej jakości i wyższej wydajności, nawet już w czasie rozruchu oraz 10-procentowych  cłach na auta importowane  decyzja o produkcji na miejscu nie podlega jakiejkolwiek dyskusji.  Friedrich Eichiner kategorycznie zdementował pojawiające się ostatnio na rynku pogłoski dotyczące potencjalnych inwestycji w Europie Wschodniej,ale „miękko" powiedział,że nie ma nic  nowego do powiedzenia w sprawie przejęcia  należącej do Fiata sycylijskiej fabryki w Termini Immerese.

Dziewczyna z pekińskiego biura prasowego BMW była wyraźnie zdziwiona poddenerwowaniem strony niemieckiej  zaliczającej, otwarcie fabryki w Shenyangu jest wielkim wydarzeniem.— Tu nawet nie ma  tysiąca  osób, a Niemcy mówią,że to duża konferencja.Dla nas duża konferencja, to przynajmniej 100 tysięcy osób - mówiła.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?