Polacy wybierają rodzimą kuchnię

Polacy najczęściej wybierają tradycyjną kuchnię, ale przybywa osób wybierających potrawy z innych krajów, w tym również bardziej egzotycznych – wynika z raportu PMR

Publikacja: 28.05.2012 13:14

Polacy wybierają rodzimą kuchnię

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Zgodnie z badaniem, największą popularnością  wśród respondentów cieszą się dania tradycyjnej polskiej kuchni. Około 27 proc. badanych zamawia je bardzo często, 24 proc. często, tylko 8 proc. nie zamawia ich wcale.

Ale rośnie także grupa osób, które chętnie próbują innych kuchni narodowych, w tym nieco bardziej egzotycznych. Na rozwój świadomości w tym zakresie i zmianę upodobań Polaków mają wpływ dwa główne czynniki: coraz częstsze podróże zagraniczne oraz wzrost zasobności.

Warto zauważyć, że na drugim miejscu konsumenci wybierają pizzę jako najczęściej wybierane danie. Jest ona bardzo często i często zamawiana przez 47 proc. Polaków. Pizza została wydzielona z kuchni włoskiej, jako oddzielna kategoria w badaniu.

Następną popularną kategorią jest fast food (orientalny, np. kebab, oraz tradycyjny, np. hamburgery), jak również kuchnia chińska i włoska. Deklaracje co do bardzo częstego zamawiania dań z tych kategorii zgłasza tylko 5-6 proc., ale na stosunkowo częsty ich wybór wskazuje od 15 do 25 proc. osób.

Przy analizie tych wyników należy pamiętać,  że częstość zamawiania dań z różnych kuchni uzależniona jest także od tego, jak dużo lokali gastronomicznych oferuje konkretna kuchnia. Najbardziej popularne są lokale (zwłaszcza oferujące niższe ceny, jak bary czy jadłodajnie) z kuchnią polską.

Mimo wszystko liderem rynku restauracyjnego jest w Polsce sieć McDonald's. zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i liczby placówek. Na koniec 2011 r. posiadała 279 placówek, w tym 143 franczyzowych. Druga największa pod względem liczebności sieć – Da Grasso – swoją wysoką pozycję również zawdzięcza rozwojowi na zasadzie franczyzy. Trzecia jest dynamicznie rozwijana sieć KFC ze 150 lokalami, należąca do giełdowego AmRestu.

Zgodnie z badaniem, największą popularnością  wśród respondentów cieszą się dania tradycyjnej polskiej kuchni. Około 27 proc. badanych zamawia je bardzo często, 24 proc. często, tylko 8 proc. nie zamawia ich wcale.

Ale rośnie także grupa osób, które chętnie próbują innych kuchni narodowych, w tym nieco bardziej egzotycznych. Na rozwój świadomości w tym zakresie i zmianę upodobań Polaków mają wpływ dwa główne czynniki: coraz częstsze podróże zagraniczne oraz wzrost zasobności.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?