Polski chmiel walczy o przetrwanie

Krajowa produkcja surowca jest na skraju zapaści – alarmują rolnicy. Browary zapewniają, że będą kupować więcej od rodzimych dostawców

Publikacja: 10.07.2012 01:48

Polski chmiel walczy o przetrwanie

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– W tym roku produkcja chmielu może sięgnąć 1,2 tys. ton. Tak źle jeszcze nie było. To nie tylko znacznie mniej niż w latach rozkwitu branży, ale nawet niż w ubiegłym roku – alarmuje w rozmowie z „Rz" Jan Madej, prezes Polskiego Związku Producentów Chmielu (PZPC).

W 2011 r. polscy rolnicy wytworzyli ok. 2,4 tys. ton chmielu – podaje resort rolnictwa. Według danych PZPC jeszcze w 2008 r. jego produkcja wynosiła 3,7 tys. ton.

Chmielarze za swoje kłopoty winią dużych producentów piwa. – Polski chmiel kupują głównie małe i średnie browary, ale one mają zaledwie kilka procent udziałów w rynku – mówi Madej.

Branża piwowarska, która wczoraj w sprawie chmielu spotkała się z przedstawicielami Ministerstwa Rolnictwa, jest zaskoczona oskarżeniami rolników. Zapowiedziała już bowiem, że będzie kupować więcej surowca z Polski.

– To tylko deklaracje, a efektów nie widać – narzeka Madej.

– Powracamy do polskiego chmielu, ale musimy honorować obowiązujące obecnie umowy długoterminowe – zaznacza Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa.

Jan Madej wyjaśnia, że w magazynach rolników nadal zalega surowiec z ubiegłego roku. Nie udało się go pozbyć, choć nie jest drogi. Resort rolnictwa, powołując się na dane Komisji Europejskiej, podaje, że już w sezonie 2010/2011 chmiel z Polski kosztował średnio 3,05 euro za kg. To o 33 proc. mniej od średniej ceny w Unii Europejskiej.

PZPC szacuje, że aby produkcja chmielu była opłacalna, musiałby on kosztować 20 zł za kilogram. Tymczasem w tym roku polscy rolnicy zgodzili się w podpisanych umowach kontraktacyjnych sprzedać go po ok. 12 zł za kg.

– Polski rynek zalewa głównie chmiel z Niemiec – narzeka Madej. – Od października 2011 do marca 2012 r. z tego kraju, w przeliczeniu na szyszki chmielowe, trafiło 10 tys. ton produktów.

Pod koniec marca tego roku firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego oraz w Stowarzyszeniu Regionalnych Browarów Polskich poinformowały oficjalnie, że począwszy od produkcji wykorzystującej zbiory z 2013 r., branża piwowarska będzie korzystała z polskiego chmielu w 75 proc. W ciągu kilku kolejnych lat udział ten ma przekroczyć 90 proc.

Grupa Żywiec, wicelider branży, zapewnia, że już teraz 95 proc. kupowanego przez nią chmielu pochodzi od polskich rolników. Wkrótce  udział ten ma zwiększyć się do 100 proc. Kwiatkowski zapewnia, że firma podpisała już pierwsze kontrakty, które pozwolą jej od przyszłego roku zwiększyć zakupy polskiego chmielu o niemal 20 proc. U Carlsberga, trzeciego gracza na rynku, udział polskiego surowca wynosi około 40 proc. – Będzie zwiększany w miarę możliwości – zapowiada Melania Popiel, rzecznik prasowy Carlsberg Polska.

Browary zwracają uwagę, że dzisiejsze problemy chmielarzy to efekt ich polityki sprzed pięciu lat. – Drastycznie podnieśli ceny i sprzedając chmiel na wolnym rynku, niejako skazali nas na przestawienie się na chmiel zagraniczny. Tej samej jakości, za to po korzystniejszych cenach – mówi Kwiatkowski. Popiel dodaje, że dzięki kontraktom z globalnymi producentami udało się wówczas uniknąć znacznych podwyżek cen piwa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

– W tym roku produkcja chmielu może sięgnąć 1,2 tys. ton. Tak źle jeszcze nie było. To nie tylko znacznie mniej niż w latach rozkwitu branży, ale nawet niż w ubiegłym roku – alarmuje w rozmowie z „Rz" Jan Madej, prezes Polskiego Związku Producentów Chmielu (PZPC).

W 2011 r. polscy rolnicy wytworzyli ok. 2,4 tys. ton chmielu – podaje resort rolnictwa. Według danych PZPC jeszcze w 2008 r. jego produkcja wynosiła 3,7 tys. ton.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?