Montownia spółki o kapitale 10 mld rubli (309 mln dolarów) powstanie we Władywostoku. Spółka o równym udziale partnerów zatrudni początkowo ok. 3 tys. ludzi i zacznie od produkowania 50 tys. pojazdów rocznie. Docelowo jej moc wzrośnie do 100 tys. sztuk dwóch modeli: crossovera CX-5 i limuzyny Mazda 6 – podała firma Sollers.
Decyzję o powstaniu spółki ogłoszono po uchwale z 2008 r. rządu Rosji o podwyższeniu ceł od pojazdów używanych , sprowadzanych z zagranicy, głównie z Japonii. To posunięcie miało chronić rodzimych producentów przed skutkami kryzysu gospodarczego.
Mieszkańcy Dalekiego Wschodu tradycyjnie unikali kupowania nieatrakcyjnych samochodów rosyjskiej produkcji i woleli auta japońskie. Decyzja o podwyższeniu ceł wywołała protesty we Władywostoku, nawoływano nawet do usunięcia Putina ze Stanowska. Kreml wysłał wtedy specjalne jednostki milicji do uśmierzenia protestów.
Putin powtarzał z kolei, że rząd nie cofnie decyzji o cłach i raczej zapłaci za wysyłkę morzem samochodów rodzimej produkcji na Daleki Wschód niż będzie tolerować kupowanie pojazdów japońskich.
Teraz Putin oświadczył, że jest zadowolony z decyji Mazdy o utworzeniu zakładu produkcyjnego na Dalekim Wschodzie. Mazda jest pierwszą japońską firmą samochodową, która ruszy z produkcją w tym regionie Rosji. Toyota planuje wytwarzanie wspólnie z Sollersem we Władywostoku pojazdów sportowo-użytkowych .