Montownia spółki o kapitale 10 mld  rubli  (309 mln dolarów) powstanie we Władywostoku. Spółka o równym udziale partnerów  zatrudni  początkowo ok. 3 tys. ludzi i zacznie od produkowania 50 tys. pojazdów rocznie. Docelowo jej moc wzrośnie do 100 tys. sztuk dwóch modeli: crossovera CX-5 i limuzyny Mazda 6 – podała firma Sollers.

Decyzję o powstaniu spółki ogłoszono po  uchwale z 2008 r. rządu Rosji o podwyższeniu ceł  od pojazdów używanych , sprowadzanych z zagranicy, głównie z Japonii. To posunięcie miało chronić rodzimych producentów przed skutkami kryzysu gospodarczego.

Mieszkańcy Dalekiego Wschodu tradycyjnie unikali kupowania nieatrakcyjnych samochodów rosyjskiej  produkcji i woleli auta japońskie. Decyzja o podwyższeniu ceł wywołała protesty we Władywostoku, nawoływano  nawet do usunięcia Putina ze Stanowska. Kreml wysłał wtedy  specjalne jednostki milicji do uśmierzenia protestów.

Putin powtarzał z kolei, że rząd nie cofnie decyzji o cłach i raczej zapłaci za wysyłkę morzem samochodów rodzimej produkcji na Daleki Wschód  niż będzie tolerować kupowanie pojazdów   japońskich.

Teraz Putin oświadczył, że jest zadowolony z decyji Mazdy o utworzeniu zakładu produkcyjnego na Dalekim Wschodzie. Mazda jest pierwszą japońską firmą samochodową, która ruszy z produkcją w tym regionie Rosji. Toyota planuje wytwarzanie  wspólnie z Sollersem we Władywostoku  pojazdów sportowo-użytkowych .